ماجرای توییت سفارت روسیه علیه ایران چه بود؟

انتشار عکسی از صحنه بازسازی شده «کنفرانس تهران» توسط حساب کاربری سفارت روسیه در ایران جنجال‌های زیادی به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفارت روسیه در ایران با انتشار عکسی از دیدار سفیر این‌کشور با سفیر جدید انگلیس در تهران منتشر و با توجه به یک صندلی خالی در میان آن‌دو، دیدار سران انگلیس و آمریکا و شوروی در ایران تحت اشغال سال ۱۹۴۳ «کنفرانس تهران» را یادآوری کرده است.

ملاقات لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در تهران، سیمون شرکلیف در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد، یادآور کنفرانس تهران با اسم رمز یوریکا با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین رهبران بریتانیا، آمریکا و شوروی از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ به صورت سری و محرمانه در سفارت شوروی در تهران برگزار شد.

محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه در واکنش به انتشار این عکس با اشاره به زمان اشغال کشورمان توسط نیروهای شوروی و انگلیس و همچنین مذاکرات مخفیانه سران آمریکا و آن دو کشور در تهران، نوشت: «لازم است که به همه یادآوری کنم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه در دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران نشان داده اند که سرنوشت آنها دست سفارت‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی نیست و در مذاکرات برجام نیز همین طور بود.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. ‏هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر این صورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»

البته پس از واکنش‌های منفی علیه انتشار این عکس، سفارت روسیه با عذرخواهی نوشت: «با توجه به واکنش مبهم به عکس منتشر شده، مایلیم ذکر کنیم که این عکس هیچ محتوای ضد ایرانی ندارد. ما قصد نداشتیم احساسات ملت دوست و مهربان ایران را جریحه‌دار کنیم. تنها معنایی که این عکس در بردارد، گرامی داشت تلاش‌های مشترک کشورهای متحد علیه نازیسم در طی جنگ جهانی دوم است. ایران دوست و همسایه ماست و ما به تحکیم روابطمان بر اساس احترام دو جانبه ادامه می‌دهیم.»

کد خبر 514026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • خروس IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    9 0
    اره ارواح عمشون والله که تاریخ دوباره داره تکرار میشه
  • حسین جاوید DE ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    7 0
    وقتی حکومت روسیه رابه عنوان دوست متحدخودانتخاب می کنیم بایدبه سابقه حکومت روس توجه داشته باشیم. مافراموشی می گیریم آنها محبت ودوستی دیرینه رایادآورمی شوند،لازم است این یادآوری راقدردانی نماییم.