طراحی شبکه حمل و نقل متناسب با بافت شهر باشد

یک دکترای شهرسازی گفت: به منظور دستیابی به نظام حمل و نقل کارآمد در یک بافت تاریخی یا فرسوده باید تمامی اجزای آن بافت در ارتباط با یکدیگر و به صورت هماهنگ دیده شده تا به بهترین روش برای ساماندهی بافت فرسوده دست پیدا کنیم.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نظام حمل و نقل و حرکت در شهرها یک سیستم است که باید در هر منطقه شهری با توجه به بافت پیرامون آن مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار بگیرد لذا جزئی‌نگری در مسائل شهری از جمله حمل و نقل نمی‌تواند کارگشا باشد.

وی افزود: برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری در هر گونه از بافت باید با توجه به ویژگی‌ها و فرآیندهایی انجام شود که شکل دهنده بافت بوده است.

این دکترای شهرسازی با تاکید بر لزوم طراحی شبکه حمل و نقل در بافت فرسوده، خاطرنشان کرد: شبکه دسترسی در این بافت به دلیل تغییر شرایط کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهرهای امروزی دیگر پاسخگوی نیازهای شهروندان و ساکنان نیست لذا نیاز است در این خصوص بازنگری کلی بشود.

شبانی تاکید کرد: بسیار مهم است که طراحی شبکه حمل و نقل همچنین وسایل مورد استفاده در بافت فرسوده و بافت تاریخی متناسب با شرایط کالبدی و اجتماعی آن‌ها باشد تا جریان زندگی در این مناطق شهر تداوم داشته باشد.

وی تصریح کرد: تسهیل دسترسی به خدمات عمومی و امدادی نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار بگیرد چرا که کالبد این بافت‌ها اجازه ورود خوردهای امدادی مثل آتش نشانی و آمبولانس را نمی‌دهد لذا نیاز است خودروهای امدادی و خدمات رسانی متناسب با این بافت‌ها طراحی شود.

این دکترای شهرسازی اضافه کرد: به منظور توسعه شبکه حمل و نقل در این بافت‌ها که بخش مهمی از فرآیند بازآفرینی است نیاز است همانند سایر کشورهای توسعه یافته برنامه‌ریزی متناسبی انجام شده و شرایط برای امکان نفوذ خودرو بدون تخریب بافت فراهم شود.

شبانی گفت: به منظور دستیابی به نظام حمل و نقلی کارآمد در یک بافت تاریخی یا فرسوده باید تمامی اجزای آن بافت در ارتباط با یکدیگر و به صورت هماهنگ دیده شده تا به بهترین روش برای ساماندهی بافت فرسوده دست پیدا کنیم.

کد خبر 513975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.