بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکتشرکت نورد آلومینیوم در سه ماه اخیر، با رشد ۷۹ درصدی به هزار و ۵۰۱ میلیارد ریال، سود ناخالص شرکت با رشد ۲۳۰ درصدی به ۶۰۶ میلیارد ریال و سود خالص شرکت با رشد ۳۱۰ درصدی به ۳۹۶ میلیارد ریال رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۲۰ مردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۳۰ هزار و ۷۷۵ واحدی به سطح ۱ میلیون ۴۸۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد چهار هزار و ۱۶۲ واحدی در سطح ۴۲۲ هزار و ۳۳۰ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۲.۱۲ درصدی و شاخص هم وزن رشد یک درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۲۳ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۲۱۲ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹۸ هزار و ۸۴۵ و ۶۸ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۱ میلیارد و ۱۵۱ میلیون و شش میلیارد و ۴۷ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت شرکت نورد آلومینیوم (فنوال)

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: شرکت رشد ۷۹ درصدی داشته است و به هزار و ۵۰۱ میلیارد ریال رسیده است. (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت ایجاد شده است)

سود ناخالص: شرکت رشد ۲۳۰ درصدی داشته است و به ۶۰۶ میلیارد ریال رسیده است. (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود)

سود خالص: شرکت رشد ۳۱۰ درصدی داشته است و به ۳۹۶ میلیارد ریال رسیده است. (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است)

سود خالص هر سهم: هر سهم معادل با چهار هزار ۴۵۹ ریال است.(سه ماهه) (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت)

سرمایه ثبت شده شرکت هشت هزار میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: شرکت با رشد ۳۴ درصدی به دو هزار و ۵۸ میلیارد ریال رسیده است. (سودی که در سالهای گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است)

حقوق مالکانه: شرکت رشد ۱۴ درصدی داشته است و به دو هزار و ۲۱۷ میلیارد ریال رسیده است. (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت)

تابلوی معاملات

بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۸.۸۱ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۲.۶۲ است. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نبوده و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار مهم

اخبار شرکت‌ها

فارس: تکذیب افزایش سرمایه در فارس، به اطلاع می‌رساند پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر "افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به استحضار می‌رساند این شرکت در حال حاضر برنامه‌ای برای این موضوع ندارد.

فجر: فولاد امیرکبیر کاشان امروز ۲۰۰۰ تن ورق گالوانیزه در بورس کالا با قیمت پایه ۲۷۳.۵۷۰ ریال عرضه کرد. در سمت تقاضا تا قیمت ۲۸۵.۹۲۹ ریال رقابت شد. قیمت پایانی امروز رشد ۲ درصدی نسبت به میانگین قیمت معاملات هفته‌ی قبل داشته است.

شصدف: بهره برداری از پروژه ۲۰ هزار تنی تولید دوده سخت، شرکت انتظار دارد ۹۰ درصد محصول تولید شده به فروش برود.

ختراک: افزایش نرخ ۳۰ درصدی برخی از محصولات

والبر: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۳۰ درصدی از محل سود انباشته

دبالک و مدار: مجوز افزایش سرمایه این شرکت‌ها صادر شده است.

دلر: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم

وکبهمن: فروش سهام فولاد کاوه و شناسایی سود ۹۳ میلیارد تومانی

کگاز: سود سه ماه این شرکت نسبت به مدت مشابه ۲۶ درصد تنها رشد داشته است و به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان رسید است. دلیل این امر عدم تحویل به موقع ماشین آلات پروژه فاز دو در زمان مقرر است.

غپونه: افزایش ۱۱.۵ درصدی انواع محصولات آردی که ۳۱ درصد فروش شرکت را شامل می‌شوند.

البرز: انعقاد قرارداد جدید به مبلغ ۳۳۱ میلیارد تومان

کقزوی: فروش این شرکت در چهار ماه ابتدای سال ۲۰۰ میلیارد تومان شد که نسبت به مدت مشابه رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

دتولید: فروش شرکت در چهار ماهه به ۷۶ میلیارد تومان رسید که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.

وپاسار: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۴۳۴ درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته

فنوال: این شرکت در سه ماه سود ۴۰ میلیارد تومان سود ساخت که نسبت به مدت مشابه رشد ۳۱۱ درصدی داشته است.

بفجر: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، آورده نقدی با سلب حق تقدم

غگرجی: شرکت در ۳ ماهه اول سال مالی با فروش ۶۹ میلیاردی به ازای هر سهم سود ۱۰ تومانی داشته است که این رقم نسبت به مدت مشابه دوره گذشته با افت ۷۰ درصدی مواجه بوده است. لازم به ذکر است که فروش شرکت به صورت خطی نبوده و عمده فروش شرکت در نیمه دوم سال مالی صورت می‌پذیرد.

قشکر: شرکت در ۹ ماهه اول سال با فروش ۱۰۳ میلیاردی به ازای هر سهم زیان سه تومانی داشته است. لازم به ذکر است که زیان شرکت نسبت به دوره گذشته با کاهش هرماه بوده است، همچنین فروش شرکت عمدتاً در نیمه اول سال به خاطر نوع کشت صورت می‌پذیرد و انتظار بر این است که در پایان سال مالی روند سودآوری شرکت با رشد همراه باشد.

غچین: این شرکت در پایان سال مالی خود با ثبت فروش ۲۷۰ میلیاردی سودی بالغ بر ۱۱۶ تومان به ازای هر سهم داشته است. با توجه به روند رو به رشد مبلغ فروش شرکت انتظار بر است که در سال مالی ۱۴۰۰ سودآوری شرکت در بازه ۱۹۰ الی ۲۰۰ تومان قرار گیرد.

بازارهای جهانی

افت قیمت کالاها در بازار آتی چین

در هفته‌ای که گذشت قیمت فلزات، محصولات فولادی و پتروشیمی به دنبال شیوع کرونا سویه دلتا، در بازار آتی و نقدی این کشور با افت همراه شدند. علاوه بر شیوع ویروس کرونا در چین، محدودیت‌های زیست محیطی دولت این کشور و در نتیجه کاهش تولید فولاد، نزول شدید سنگ آهن را به دنبال داشت. انتظار می‌رود تولید فولاد، با کاهش بیشتری همراه شده و کاهش تقاضا برای مواد اولیه از جمله سنگ آهن را تشدید کند.

مس

تولید مس، روی و قلع در پرو در ژوئن نسبت به می، حدود ۵ درصد کاهش پیدا کرد اما در مقیاس سالانه، بعد از موج اول کووید ۱۹، به طور قابل توجهی در ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد. دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان، در ماه جولای حدود ۱۹۶ هزار تن تولید کرده که ۶.۸ درصد نسبت به می، کاهش پیدا کرده است. تولید در دو فصل اول سال نسبت به مدت زمان مشابه ۲۰۲۰، حدود ۱۴.۱ درصد افزایش پیدا کرده و به یک میلیون تن رسیده است. افزایش تولید مس، منجر به افزایش نسبت TC/RC نیز شده است.

اگرچه تولید مس افزایش پیدا کرده اما خطر اعتصابات در شیلی که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است، می‌تواند بازار این محصول را در حالی که تقاضا رشد قابل توجهی داشته، با چالش مواجه کند. ۳ معدن بزرگ در شیلی که بیش از ۷ درصد تولید جهان را در اختیار دارند، در خطر اعتصاب کارگران قرار دارند. در صورت موفقیت آمیز نبودن مذاکره با کارفرمایان، احتمال جهش مجدد در قیمت مس وجود دارد.

حجم واردات مس چین در ۷ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. حجم خرید چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده مس جهان، به ۳.۲ میلیون تن رسیده است. این عامل در کنار تقویت دلار، قیمت مس را تحت فشار قرار داده است.

چین قرار است ۲.۵۱ میلیارد دلار جهت افزایش تولید مس و کبالت سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری جدید شامل ۳ خط تولید سنگ معدن است که ظرفیت سالانه آن ۱۲.۴ میلیون تن است. با این سرمایه گذاری، ظرفیت تولید مس در معدن TFM چین، ۲۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید کبالت ۱۷ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد که نسبت به ۲۰۲۰، تقریباً ۲ برابر است. این پروژه احتمالاً در سال ۲۰۲۳، تکمیل خواهد شد. این شرکت در فصل اول ۲۰۲۱، افزایش ۷۸ درصدی در درآمد استخراج و پردازش را گزارش کرده است.

روی

تولید روی نیز در ماه ژوئن نسبت به می افت ۸.۷ درصدی داشته اما در شش ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۵۳ درصد افزایش داشته و به ۷۹۲ هزار و ۶۲۹ تن رسیده است.

قلع

تولید قلع در ژوئن نسبت به می کاهش ۵.۴ درصد داشته وبه ۲۱ هزار و ۵۷۴ تن رسیده اما در دو فصل اول تولید این فلز نیز نسبت به ۲۰۲۰، رشد مطلوب ۲۵ درصدی داشته و به ۱۳۰ هزار و ۲۴۲ تن رسیده است. تقویت دسترسی به این فلزات افزایش هزینه‌های پالایش را به همراه داشته است.

علی رغم اینکه تولید فلزات در دو فصل اول ۲۰۲۱ نسبت به دو فصل اول ۲۰۲۱، افزایش خوبی را ثبت کرده است اما نسبت به دو فصل اول ۲۰۱۹ هنوز شکاف وجود دارد که می‌تواند در فصل‌های پیشرو، این شکاف تولید تمام شود.

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 513920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.