مسعود میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کیست؟ + بیوگرافی

ترکیب کابینه دولت سیزدهم منتشر شد نام مسعود میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه در آن به چشم می خورد. زندگینامه، سوابق اجرایی و افتخارات وی مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مسعود میرکاظمی متولد سال ۱۳۳۹ در اردستان، و یک سیاستمدار اصولگراست. وی نماینده تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی بوده و در دولت نهم به مدت چهار سال سال وزیر بازرگانی و در ابتدای دولت دهم نیز، برای مدت کمتر از دو سال، وزیر نفت بود.

در دوران تصدی وی به‌عنوان وزیر نفت، تصفیه مدیران ارشد صنعت نفت ایران انجام شد که بر اساس آن در کمتر از یک سال، بیش از ۲۵۰ مدیر ارشد و کارشناس نفتی برکنار شدند. میرکاظمی در جایگاه وزیر نفت، به دلیل نداشتن تجربه، تخصص و آگاهی لازم، زنجیره‌ای از اشتباهات ریز و درشت را مرتکب شد، که در نهایت به برکناری وی از وزارت نفت منجر شد.

سوابق مسعود میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه

پیش از دولت نهم

تنها سابقه مدیریتی مسعود میرکاظمی همچون دیگر وزیران دولت نهم، مربوط به بخش‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در نهایت با انتخاب محمود احمدی نژاد به سمت وزیر بازرگانی دولت نهم منصوب شد. همچنین میرکاظمی در سال ۱۳۷۶ مدیرعامل فروشگاه اتکا بوده و تا یک سال پیش از زمان پیوستن به دولت نهم، در این جایگاه، مشغول به کار بود.

وزارت بازرگانی

محمود احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ میرکاظمی را برای تصدی وزارت بازرگانی به مجلس معرفی کرد. او عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. میرکاظمی در سال ۱۳۸۴ در جایگاه وزیر بازرگانی، به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت شکر، کمبود آن در بازار و عدم وجود شکر در کارخانه‌ها و همچنین مصوبه شورای امنیت ملی کشور مبنی بر افزایش ذخیره استراتژیک شکر کشور به دو برابر، مجوز واردات شکر را صادر کرد.

عدم اجرای قانون بودجه سال ۸۵ و ۸۶ در خصوص تعرفه کالاهای وارداتی، بی‌ثباتی در نرخ تعرفه، عدم حمایت از واحدهای تولیدی با واردات بی‌رویه، به ویژه در کالاهای مصرفی کشاورزی، منجر به مطرح شدن طرح استیضاح وی در مجلس هفتم استیضاح شود.

در اردیبهشت ۱۳۸۷ طرح استیضاح مسعود میرکاظمی در جایگاه وزیر بازرگانی، به هیئت رئیسه مجلس ارسال شد. امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر بازرگانی، دلیل اصلی تهیه این طرح را عدم حمایت از واحدهای تولیدی، با واردات بی‌رویه و افزایش نرخ تورم اعلام کردند. با توجه به همزمانی اعلام طرح استیضاح با روزهای آخر فعالیت مجلس هفتم، این طرح هیچگاه از سوی هیئت رئیسه مجلس، به اجرا گذاشته نشد و میرکاظمی در واپسین روزهای فعالیت مجلس هفتم، از استیضاح در امان ماند.

وزارت نفت

مسعود میرکاظمی با کسب ۱۴۷ رأی، از مجموع ۲۸۶ رأی موجود در مجلس، کمترین رأی اعتماد در میان سایر وزرای دولت دهم را، به خود اختصاص داد. وی با شعار «صنعت نفت، پیشران اقتصاد ایران» پای در مهم‌ترین ساختمان خیابان طالقانی تهران گذاشت. در دوران فعالیت میرکاظمی در جایگاه وزیر نفت، تصفیه مدیران ارشد صنعت نفت انجام شد، که طی مدت کمتر از یک سال، بیش از ۲۵۰ مدیر ارشد در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن همچون؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و سایر شرکت‌های فرعی، تا سطح مدیران روابط عمومی، از سِمَتِ خود برکنار شدند و اغلب افرادی بدون تجربه کاری در صنعت نفت و عمدتاً ناکارآمد، از شرکت‌های خودروسازی، وزارت بازرگانی و فروشگاه اتکا، یا گاهی از رتبه‌های بسیار پایین سازمانی صنعت نفت، به‌جای آن‌ها منصوب شدند، که در عمل، کاهش شدید تولید نفت و گاز را، در پی داشت. اقدامات میرکاظمی به سونامی تغییرات نفتی تعبیر شد.

در اردیبهشت ۱۳۹۰ در راستای اجرای ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم، مصوب مجلس شورای اسلامی و ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو، مسعود میرکاظمی از وزارت نفت برکنار شد. اندکی بعد با منتفی شدن ادغام وزارت نفت و نیرو، قرار بود بار دیگر میرکاظمی به وزارت نفت بازگردد، که این موضوع با مخالفت احمدی‌نژاد همراه شد. اندکی بعد، محمود احمدی‌نژاد، سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفت و عملاً مسعود میرکاظمی را از وزارت نفت عزل نمود. در پی مخالفت مجلس با سرپرستی این وزارتخانه از سوی احمدی‌نژاد، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ شورای نگهبان سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت نفت را مغایر با اصل ۱۳۵ قانون اساسی تشخیص داد. در نهایت محمود احمدی‌نژاد، رستم قاسمی را برای تصدی وزارت نفت به مجلس معرفی کرد. مجلس نیز با ۲۱۶ رأی موافق، تصدی وزارت نفت را به قاسمی داد.

طرح استیضاح

طرح استیضاح مسعود میرکاظمی از وزارت نفت دو بار کلید خورد. گفته می‌شد آمار متناقض معاونان وزیر نفت در مورد واردات بنزین، بیش از سقف مصوب بودجه و نامشخص بودن قرارداد خط لوله صلح از علل این استیضاح بود. بر این اساس، وزیر نفت دو بار به مجلس فراخوانده شد تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد و در نهایت پاسخ‌های وی نمایندگان را اقناع نمود و در سمت خود باقی ماند .[۱۶]

پیشینه دانشگاهی مسعود میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه

میرکاظمی مدرک کارشناسی مهندسی صنایع خود را پس از انقلاب، در سال ۱۳۶۵ و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه علم و صنعت ایران اخذ نمود. وی سپس مدرک دکترای مهندسی صنایع را در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد.

وی مدرس دانشگاه‌های، امام حسین، علم و صنعت ایران و امام صادق و همچنین رئیس دانشگاه شاهد از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه

مسعود میرکاظمی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ در حکمی از طرف رئیس جمهور دولت سیزدهم، سید ابراهیم رئیسی، به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد.

کد خبر 513886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 36
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    14 3
    خدا به داد برسه چنین پست کلیدی در اختیار این ادم قرار کرفته یعنی رییس سازمان برنامه و بودجه
  • امین IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    6 1
    سالی که نکوست از بهارش پیداست. آخه این اگر کار بلد بود که دوبار مورد استیضاح قرار نمی‌گرفت. در وزارت بازرگانی هم که افتضاح بوده. این بود کابینه ای که آقای ریسی قولش را داد از همه جناح ها وزیر بیاره. اصلا نگاه به رزومه کاریشون وعملکرد ضعیفشون در سمت وزیر بازرگانی ونفت توجهه نکردن. یا خدا
  • 6299506393 IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    4 2
    به نظر بنده اگه پول باشه هر کسی میتونه
  • الهام IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 1
    چه پیشینه ای..خدا به ما رحم کند..نخستین اشتباهشان به تاخیر در پرداخت فوق العاده ویژه فرهنگیان بود که در مقایسه با سایر کارکنان دولت مبلغی بسیار ناچیز بود..امیدوارم نگوییم صد رحمت به اقای نوبخت.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 1
    خدا به داد ملت برسه به خصوص فرهنگیان با طرز فکر عجیب این آقا
  • جواد حراج چی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    باسلام و احترام: امروز چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۲۱ اقای میر کاظمی پاداش فرهنگیان تهران واریز نشده لطفا زمان دقیق آن را اعلام کنید.
  • معلم نادم از شغلش ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    2 1
    میرکاظمی چرا پاداش فرهنگیان را بعد 14 ماه بازنشستگی نمیدهی مگر معلمان چی هیزم تری به تو فروخته اند