برای ساماندهی دست‌فروشان کارشناسانه باید عمل کرد

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری با بیان اینکه حضور دست فروشان در مراکز شهرها موجب ایجاد ترافیک پیاده و سواره می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر برای رفع این مشکل طرح‌هایی نظیر ساماندهی دست فروشان شهری یا طرح ساماندهی سد معبر در شهرهای مختلف اجرا شده است.

عبدالمطلب کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه مهمترین مشکلی که شهرها در رابطه با دست فروشان با آن مواجه هستند، مشکل حضور این افراد در پیاده روه‌های سطح شهر و به ویژه در مراکز شهرها است.

وی با بیان اینکه حضور دست فروشان در مراکز شهرها موجب ایجاد ترافیک پیاده و سواره می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برای رفع این مشکل طرح‌هایی نظیر ساماندهی دست فروشان شهری یا طرح ساماندهی سد معبر در شهرهای مختلف اجرا شده است.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری تصریح کرد: در قالب این طرح‌ها در برخی از شهرها مکان‌های ویژه‌ای برای فعالیت دست فروشان در نظر گرفته شده است؛ اگرچه بسیاری از این طرح‌ها توفیق چندانی نداشته‌اند، اما با توجه به تجارب گذشته، تخریب مکان‌های ویژه دست فروشان از سوی از سوی کارشناسان و برنامه ریزان شهری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که پاک کردن صورت مسئله، راه حل خوب و مناسبی برای رفع مسئله نیست.

کریم‌زاده با تاکید بر اینکه از این بخش در شهرهای جهان سوم تحت عنوان جغرافیای پیاده روه‌ها یاد می‌شود، افزود: این مشاغل ارزش افزوده‌ای ندارند و بیشتر نقش واسطه‌ای را در عرضه کالا و خدمات ایفا می‌کنند لذا این بخش از مشاغل عمدتاً خدماتی بوده و از مهارت و سرمایه کمی برخوردار است.

ریشه دست‌فروشی مسائل اجتماعی و اقتصادی است

وی اضافه کرد: شغل دست‌فروشی برای بسیاری از این دست فروشان تنها وسیله برای امرار معاش است و به همین خاطر سختی‌هایی را در ازای فقدان گزینه مناسب‌تر تحمل می‌کنند؛ در چنین شرایطی فشار مأموران سد معبر تأثیر چندانی ندارد و ریشه مسئله را باید در زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی جست جو کرد.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری ادامه داد: این مسئله به خصوص در کشورهای کمتر توسعه یافته مصداق بیشتری پیدا می‌کند و مزایا و معایبی دارد که قابل بررسی است.

کریم‌زاده تاکید کرد: این بخش با پایین نگه داشتن قیمت‌ها، هزینه زندگی میلیون‌ها شهرنشین جهان سوم را در نیازهای روزانه متعادل می‌کند و از فشار اقتصادی بر گروه‌های کم درآمد شهری می‌کاهد.

وی افزود: دست‌فروشی در بالا رفتن میزان مصرف مواد مورد نیاز طبقه کم درآمد شهری نقش عمده‌ای دارد و نیازهای این خانواده‌ها از طریق فروش مایحتاج با قیمت پایین برطرف می‌شود، همچنین با دست‌فروشی نیروی کار بخش غیر رسمی به دلیل اشتغال و فعالیت روزانه از انواع انحرافات اجتماعی برکنار است.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری تاکید کرد: مهاجرت‌های روستایی و اشتغال در پیاده روه‌ها عبور و مرور را سخت می‌کند و زباله‌ها و پسماندها به بخشی از شهر چهره زشتی می‌بخشد.

کد خبر 513862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.