سندرم متابولیک و بیماری کلیوی منجر به مشکلات قلبی می‌شود

محققان پی بردند وجود همزمان سندرم متابولیک و بیماری کلیوی منجر به بیماری‌های قلبی و مرگ می‌شود.

به گزارش ایمنا، سندرم متابولیک گروهی از فاکتورهای خطر بیماری قلبی است که ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد. سندرم X، سندرم مقاومت به انسولین و سندرم دی متابولیک برخی از نام‌های دیگر این عارضه است.

اگرچه علت دقیق سندرم متابولیک ناشناخته است، اما افراد چاق، مبتلا به دیابت و مشکلات پوستی در معرض خطر بیشتر ابتلاء به این سندرم هستند.

سندرم متابولیک با مقاومت به انسولین، عدم توانایی بدن در استفاده مؤثر از انسولین برای کاهش سطح گلوکز و چربی مرتبط است. مقاومت به انسولین می‌تواند ناشی از ترکیبی از عوامل ارثی و سبک زندگی است.

میزان بالای انسولین و گلوکز با تعدادی از عوارض منفی سلامت مرتبط است. یکی از این آثار منفی عوارض قلبی عروقی است. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی با فراوانی قابل توجهی از سندرم متابولیک روبرو هستند که خطر مرگ زودرس و عوارض قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه، محققان پنج هزار و ۱۱۰ فرد بزرگسال مبتلا به بیماری کلیوی در آلمان را که دارای سندرم متابولیک بودند، مورد بررسی قرار قرار گرفتند. از این تعداد، ۶۰۵ بیمار فوت کردند و ۶۵۰ نفر در طول دوره پیگیری ۶.۵ ساله دچار حوادث قلبی عروقی شدند.

برخی مؤلفه‌های سندرم متابولیک مانند اندازه دور کمر، سطح قند خون، تری گلیسیرید و فشار خون و همچنین پایین بودن کلسترول خوب HDL، این خطر را افزایش می‌دهد.

فلوریان کروننبرگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پزشکی اینسبروک اتریش اظهار کرد: یافته‌های ما نشان داد اجتناب از هریک از مؤلفه‌های سندرم متابولیک، خطر ابتلاء به بیماری قلبی عروقی یا مرگ زودرس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

عدم تحرک بدنی و اضافه وزن از عوامل اصلی سندرم متابولیک است؛ بنابراین کنترل برخی از این مشکلات مرتبط با سندرم متابولیک را می‌توان با ایجاد تغییر در سبک زندگی نظیر کاهش وزن و ورزش منظم کنترل کرد.

منبع: مهر
کد خبر 513498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.