پیاده‌سازی حقوق شهروندی زمینه ساز شکوفایی شهر است

یک دکترای شهرسازی گفت: تهیه و تنظیم حقوق شهروندی از نیازهای اساسی جامعه امروز شهری و زمینه‌ساز شکوفایی شهر است.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همزمان با گسترش شهرها و افزایش جمعیت آنها، شهرنشینی و ابعاد مختلف آن به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد توجه کارشناسان و برنامه‌ریزان شهر قرار گرفت.

وی افزود: شهروندان رکن اصلی شهرنشینی هستند که با سلایق و انگیزه‌های مختلف در جامعه شهری به فعالیت می‌پردازند و انجام فعالیت‌های آن‌ها در بستر جامعه نیازمند رعایت مقرراتی است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: روابط حقوقی میان شهروندان و گروه‌های مختلف جامعه باید تحت نظم و قاعده مشخصی باشد تا مردم بتوانند به دور از بروز هرج و مرج در جامعه شهری به کار و فعالیت بپردازند لذا نیاز است نهادها و سازمان‌های مرتبط با مدیریت شهری قوانین مشخصی را تحت عنوان حقوق شهروندی مندرج کرده و مورد استفاده قرار دهند.

اخگر اضافه کرد: حقوق شهروندی مجموعه‌ای از قواعد است که بر روابط اشخاص در جامعه شهری نظارت دارد و می‌تواند بستر اجتماعی برای شکوفایی شهر را رقم بزند و به طور کلی روابط میان شهروندان و محیط شهری را سامان می‌دهد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: به طور اختصاصی مدیران هر شهر بنا بر ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی از جمله ویژگی‌های جمعیتی، میزان مهاجرت همینطور ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها جامعه شهری باید برنامه مشخصی را به منظور ارتقای کیفی حقوق شهروندان خود مدنظر قرار دهند.

اخگر تاکید کرد: البته منبع اصلی حقوق شهروندی به منظور تنظیم روابط شهروندان در جامعه و ارتباط متناسب آنها با یکدیگر منشعب از حقوق اساسی کشور است.

وی اضافه کرد: حقوق شهروندی همچنین بر لزوم مشارکت شهروندان در امور شهر و اظهار نظر درباره رخدادهای شهری تاکید دارد لذا در صورت پیاده سازی بستری را فراهم می‌کند که ساختار از بالا به پایین نظام شهری اصلاح شود.

کد خبر 513390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.