جلسه شورای امنیت برای بررسی حمله به نفتکش صهیونیستی

عرصه روابط بین الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

پکن: بایدن آشکارا در امور داخلی چین مداخله می‌کند

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانی که ۵ اوت توسط رئیس جمهوری آمریکا امضا شد، نشان دهنده دخالت آشکار این کشور در امور داخلی چین و هنگ کنگ است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اجازه اقامت افراد دارای تابعیت هنگ کنگی را تا ۱۸ ماه دیگر تمدید کرد اقدامی که هدف از آن حمایت از اتباع هنگ کنگ در قبال سرکوب دموکراسی و حق آزادی بیان در هنگ کنگ توسط پکن اعلام شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در پی این اقدام رئیس جمهوری ایالات متحده با انتشار پیامی توییتری نوشت: «ما پناهگاهی امن در اختیار کسانی می‌گذاریم که از بازگشت به هنگ کنگ می‌ترسند. ما در کنار مردم هنگ کنگ هستیم و به دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های آنها ادامه خواهیم داد.»

دولت چین ژوئن سال گذشته قانون امنیت ملی هنگ کنگ را تصویب کرد که بر اساس آن در موارد خاص دادگاه‌ها می‌تواند به طور غیرعلنی و بدون حضور هیئت منصفه برگزار شود و قضات آن نیز می‌تواند از سوی رئیس اجرایی هنگ کنگ که به طور مستقیم به حکومت پکن پاسخگوست انتخاب شوند.

درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

هیئت کمک رسان سازمان ملل در افغانستان امروز (سه شنبه) اعلام کرد، روز دوشنبه در جریان درگیری‌ها بین نیروهای طالبان و دولت کابل در لشکرگاه، ۴۰ غیرنظامی کشته شده و ۱۱۸ تن دیگر هم زخمی شدند که خواستار برقراری آتش‌بس در این کشور شده است.

درگیری در لشکرگاه در افغانستان مرکز ولایت هلمند در اول اوت سال جاری میلادی شدت یافت.

هیئت کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان در توئیتی نوشت: افزایش نگرانی‌ها برای غیرنظامیان افغان در لشکرگاه بدتر شده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که ۱۱۸ تن در این درگیری‌ها زخمی و ۴۰ تن دیگر نیز کشته شدند. سازمان ملل خواستار پایان فوری درگیری‌ها در مناطق غیرنظامی است.

به گفته این آژانس سازمان ملل، تلفات غیرنظامیان در افغانستان در نیمه نخست سال جاری میلادی به شدت از ماه می ۲۰۲۱ زیاد شده است در حالی که نیروهای نظامی بین‌المللی خروج خود را از افغانستان آغاز کرده‌اند. این آژانس اعلام کرده که تلفات در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد ۴۷ درصدی  داشته است که ۱۶۵۹ نفر کشته و ۳۵۲۴ نفر زخمی شده‌اند.

جلسه شورای امنیت برای بررسی حمله به نفتکش صهیونیستی

دیپلمات‌ها مدعی شده‌اند انگلیس روز جمعه در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله حمله مرگبار به یک نفتکش در نزدیکی سواحل عمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده، نوشته است انتظار نمی‌رود نشست این شورا به اقدامی علیه ایران منجر شود.

انگلیس در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت، بدون ارائه هیچ مستنداتی مدعی شد «بسیار محتمل است» ایران هفته گذشته با استفاده از یک یا چند پهپاد این نفتکش را مورد حمله قرار داد که به کشته شدن دو نفر از خدمه آن منجر شد.

اتهام زنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا علیه ایران در خصوص حمله ادعایی به یک کشتی صهیونیستی در آب‌های عمان، در بیانیه‌ای به تکرار این اتهامات پرداخت.

وی در این بیانیه که روی پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا قرار گرفت، اعلام کرد: اتحادیه اروپا حمله غیرقانونی ۲۹ ژوئیه علیه کشتی تجاری «مرسر استریت» در سواحل جزیره «مصیره» عمان را به شدت محکوم می‌کند.

بورل افزود: این حمله که منجر به کشته شدن یک رومانیایی و یک شهروند انگلیسی شد توجیهی ندارد. ما به خانواده‌ها و دوستان آنها تسلیت می‌گوئیم و همبستگی کامل خود را با کشور عضو آسیب‌ دیده اعلام می‌کنیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در ادامه اظهار کرد: این گونه اقدامات بی‌پروا و یکجانبه که برخلاف قوانین بین‌المللی و تهدید کننده صلح بین‌المللی است غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. آزادی ناوبری باید مطابق قوانین بین‌المللی تضمین شود.

وی در ادامه به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و در ادعایی بی‌اساس گفت همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می‌کند.

بورل اعلام کرد: ما از همه طرف‌های مرتبط در منطقه می‌خواهیم تا نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح منطقه ایفا کنند. در این زمینه، اتحادیه اروپا به تلاش‌های شدید دیپلماتیک برای پیشبرد گفت‌وگوها و راه‌حل‌های مناسب و مؤثر ادامه خواهد داد.

برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی

کره جنوبی و آمریکا رزمایش مشترک تابستانه خود را مانند هر سال در ماه میلادی جاری به‌رغم هشدار کره شمالی مبنی بر اینکه چنین اقدام «خصمانه‌ای» به گفت‌وگوهای دو کره آسیب می‌رساند، برگزار خواهند کرد.

رزمایش با مرکز فرماندهی شبیه‌سازی کامپیوتری در تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اوت (۲۵ مرداد تا چهارم شهریور) با حداقل سطح نیرو و بدون فعالیت در فضای باز برگزار می‌شود.

رزمایش برنامه‌ریزی شده شامل تعداد کمتری از شرکت‌کنندگان نسبت به رویداد مشابه در مارس گذشته است که در آن هم به دلیل همه‌گیری تعداد شرکت‌کنندگان کاهش یافته بود.

بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده و کره جنوبی همچنین آموزش مدیریت بحران نظامی را برای کارکنان به مدت چهار روز برگزار می‌کنند که انتظار می‌رود روز سه‌شنبه آغاز شود.

این رزمایش به‌رغم هشدارهای «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی انجام می‌شود که به طور سنتی همکاری بین رقبای اصلی خود را تمرین جنگ می‌داند.

پس از هشدار اخیر پیونگ‌یانگ به سئول در خصوص برگزاری رزمایش با واشنگتن، کره جنوبی روز دوشنبه گفته بود که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص برگزاری رزمایش‌های مشترک با ایالات متحده نگرفته است اما این رزمایش‌ها به هر حال نباید موجب ایجاد تنش با کره شمالی شود.

اخیراً در پی توافق رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور کره جنوبی برای بازسازی روابط، خطوط تلفن اضطراری که یک سال قبل قطع شده بود، مجدداً بین دو همسایه برقرار شد.

کد خبر 513378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.