۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
پاییز خشکی در راه است

یک اقیلم شناس گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، پاییز امسال نیز مانند سال گذشته خشک است و نتایج جدیدترین بررسی نقشه‌ها حاکی است که حتی تا اوایل زمستان و بهمن ماه نیز بارش کمتر از حد نرمال خواهد بود.

امیر گندمکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علت خشکی فصل پاییز، اظهار کرد: گردش عمومی جو در این صورت در نیمکره جنوبی در حالت لانینا بوده و فاز مثبت نوسان جنوبی است که در این حالت ایران همیشه کاهش میزان بارندگی را تجربه می‌کند.

این جغرافی‌دان اقلیم شناس با توجه به اینکه بارش‌ها از متوسط بلندمدت کمتر است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته و بر اساس بررسی نقشه‌ها این وضعیت بوده و همچنان ادامه دارد البته خشکی بدین معنا نیست که اصلاً بارشی وجود ندارد بلکه میزان بارش کمتر از حد نرمال است و وضعیت خوبی از نظر میزان بارش‌ها نخواهیم داشت.

گندمکار به ابری بودن هوا و کاهش حدودی دمای هوا اشاره و تصریح کرد: این مسئله به تغییر اقلیم ربط ندارد بلکه این روزها فصل موسمی‌های اقیانوس هند است که از سمت جنوب شرق ایران وارد کشور شده و تا نواحی مرکزی کشور کشیده می‌شود و اثرات خودش را نشان می‌دهد لذا رخدادی غیرطبیعی نیست و همیشه بوده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از سال‌ها در مردادماه این پدیده را در اصفهان، یزد و کرمان داشته‌ایم که هوا را در حدود ۲ تا ۳ درجه خنک می‌کرد.

این جغرافیدان اقلیم‌شناس تاکید کرد: نوسانات بارش در ایران تحت تأثیر گردش عمومی جوی و میزان بارش نرمال برای هر منطقه از کشور متفاوت است، به طور مثال متوسط بارش در اصفهان ۱۲۵ میلی متر است که با توجه به خشکی پیش‌بینی شده، ممکن است میزان بارندگی به یک سوم نیز کاهش یابد.

کد خبر 513373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.