تولید ۲۰ درصد شکر کشور در اصفهان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه کارخانه‌های تولید شکر اصفهان بیش از ۲۰ درصد شکر سفید مصرفی کشور را تولید می‌کنند، گفت: تا کنون حدود ۲۰ هزار تن گندم با هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان اصفهانی خریداری شده که ۹۰ درصد هزینه آن پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن ضیایی امروز _دوشنبه ۱۸ مردادماه_ در نشستی که با حضور خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: اداره غله زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی کشور بوده که حدود ۲۰ روز است زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی شده و تأمین نگهداری و توزیع کالاهای استراتژیک اساسی از جمله گندم، برنج، شکر و ذخیره سازی روغن را انجام می‌دهند؛ البته حوزه کاری ادارات غله با وزارت صمت تناسب بیشتری دارد اما امید است این تغییر نتیجه مثبتی داشته باشد.

پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان

وی افزود: اصلی‌ترین وظیفه این نهاد در زمینه گندم، آرد و نان است. امسال دولت گندم را هر کیلو پنج هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کند و برای نان به دو قیمت ۶۶۵ تومان و ۹۰۰ تومان ارائه می‌دهد، بنابراین ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه در زمینه آرد و نان پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: استان اصفهان برای تأمین آرد و نان، حدود ۶۰۰ هزار تن گندم نیاز دارد که در سال‌های پر آبی ۲۰۰ هزار تن آن در استان تولید شده و مابقی از طریق سایر استان‌ها یا سایر کشورها وارد می‌شود ۸۰۰ هزار تن فضای ذخیره سازی گندم در استان ایجاد شده و حدود ۱۵ ماه ظرفیت ذخیره سازی در اصفهان وجود دارد که شامل ملکی دولتی و بخش خصوصی است.

۴ هزار و ۸۰۰ نانوایی فعال در اصفهان وجود دارد

ضیایی اضافه کرد: حدود چهار هزار و ۸۰۰ واحد نانوایی در استان فعال است که همه این واحدها در سامانه ثبت شده و یارانه بگیر هستند. پراکندگی این واحدها در کل استان مشخص است، برای تولید نشاسته، بیسکوئیت، رشته و ماکارونی نیز ۳۰۰ هزار تن آرد در صنوف و صنعت استان مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش تولید آرد، ۲۰ واحد کارخانه تولید در استان وجود دارد که بنا بر تأیید دستگاه‌های ناظر از جمله کارخانه‌های برتر کشور بوده و به علم روز مجهز هستند و آرد تولیدی این کارخانه‌ها در کل کشور مشتری دارد. در سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آرد در این کارخانه‌ها تولید می‌شود اکنون این کارخانه‌ها با ۶۰ درصد ظرفیت فعال است که امکان افزایش ظرفیت تولید را نیز دارد.

اصفهان پایتخت نان سنتی کشور است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: اصفهان در مرکز کشور قرار گرفته و می‌تواند آرد با کیفیت برای سایر استان‌ها تولید کند، استان اصفهان، پایتخت نان‌های سنتی کشور شناخته شده زیرا نانی که در این استان تولید می‌شود تنوع و کیفیت بالایی دارد، سازمان بهداشت جهانی نیز اصفهان را به عنوان پایلوت قلب سالم انتخاب کرد که یکی از دلایل آن تولید نان سالم در این استان بوده است.

ضیایی با بیان اینکه خشکه پزی اصفهان اکنون بازار تهران را نیز در اختیار گرفته، زیرا کیفیت بالایی دارد، اضافه کرد: بیشترین سرانه آموزش نانوایان کشور متعلق به استان اصفهان است، واحد آموزش نانوایان استان فعال است که سرانه آموزشی نانوایان در استان را افزایش داده است علاوه بر این فرهنگ درست مردم اصفهان نیز در این زمینه مؤثر بوده است.

دورریز نان در اصفهان کمتر از پنج درصد است

وی تصریح کرد: با توجه به فرهنگ مردم اصفهان در مصرف نان، در استان اصفهان کمتر از پنج درصد نان دورریز می‌شود زیرا مردم اطلاعات کافی درباره نحوه نگهداری و مصرف نان دارند به طوری که به رغم سایر استان‌ها تا کنون هیچ انبار نان خشکی در استان اصفهان کشف نشده است.

تولید ۲۰ درصد شکر تولیدی کشور در اصفهان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: با وجود دو کارخانه بزرگ تصفیه شکر استان اصفهان، ۲۰ درصد شکر خام دولتی کل کشور که وارداتی است در استان اصفهان تحویل گرفته شده و به صورت تصفیه شده به حدود ۱۰ استان ارسال می‌شود بنابراین می‌توان گفت اصفهان معین تأمین شکر سفید ۱۰ استان است.

ضیایی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون حدود ۱۰۰ هزار تن شکر خام به کارخانه‌ها تحویل داده شده است، شکر استان‌های مرکزی، البرز، قم، کرمان، کردستان و گاهی تهران، سمنان و سایر استان‌ها، در اصفهان تولید می‌شود.

توزیع ۱۵ هزار تن برنج تنظیم بازار از ابتدای سال

وی افزود: دولت متولی تأمین برنج تنظیم بازاری است، در استان اصفهان برنج وارداتی برای مصرف داخلی و برخی استان‌ها دریافت شده و ذخیره سازی شده است و در مواقعی همچون محرم، صفر، شب عید و کمک‌های مومنانه توسط دولت عرضه می‌شود، بر این اساس از ابتدای امسال تا کنون حدود ۳۰ هزار تن برنج وارد استان شده که حدود ۱۵ هزار تن آن در استان به نرخ دولتی توزیع شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: اگر دولت به تأمین کالاهای اساسی ورود نکند در زمان‌هایی که بازار با چالش مواجه می‌شود بخش خصوصی از عرضه این کالاها خودداری می‌کند، چالش‌های ایجاد شده در بخش روغن نیز به این دلیل بود که بخش خصوصی روغن خام را به کارخانه‌ها عرضه نکرده بود.

ضیایی تصریح کرد: اکنون شرایط تحریم است و ثباتی برای واردات وجود ندارد، دولت در این شرایط مکلف است که برای تأمین کالاهای اساسی اقدام کند، اما انتظار می‌رود در استان دولت سهمیه‌های بیشتری در اختیار استان‌ها قرار دهد تا امکان تنظیم بازار بهتر فراهم شود.

وی با بیان اینکه صفر تا صد توزیع و تأمین دولت در اختیار دولت است و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد، افزود: روغن نیز چهارمین کالای اساسی است که مدیریت آن در اختیار مجموعه بازرگانی دولتی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با اشاره به تأمین روغن در استان اصفهان گفت: بیش از ۲۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی در کارخانه روغن گلبهار وجود دارد، بنابراین بخشی از روغن خام کشور در اصفهان انبار می‌شود، این کارخانه اکنون راه اندازی شده و روغن خام را به محصول مصرفی تبدیل می‌کند.

خرید ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان اصفهانی تا کنون

ضیایی تصریح کرد: در استان اصفهان میانگین مصرف آرد ۶.۷ کیلوگرم در ماه است، شهرستان‌های غربی مصرف بیشتری دارند، سهمیه شهرهای مختلف قابل افزایش است. اکنون فصل خرید گندم در کشور است، تا کنون حدود ۲۰ هزار تن گندم با هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان اصفهانی خریداری شده که ۹۰ درصد هزینه آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در داخل استان اصفهان از کشاورزانی که در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی استان اصفهان ثبت نام کرده‌اند گندم خریداری می‌شودف افزود: رتبه اول تولید گندم در اختیار استان خوزستان، سپس فارس و گلستان بوده، در استان خوزستان تا کنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شده است.

نمی‌توان تأمین گندم را کاملاً به واردات وابسته کرد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر آب‌بر بودن تولید گندم و به صرفه نبودن تولید آن در شرایط خشکسالی، تصریح کرد: ایران در شرایط عادی قرار ندارد و به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان تأمین گندم را به واردات وابسته کرد بنابراین علی رغم هزینه‌ها باید در تولید گندم خودکفا باشیم.

ضیایی تصریح کرد: شاید از نظر ریالی واردات گندم به صرفه‌تر باشد اما با وجود محدودیت‌ها این امکان وجود ندارد که همه گندم کشور از واردات تأمین شود به دلیل نبود ثبات و امنیت در واردات تلاش شده گندم در داخل کشور تولید شود.

وی افزود: حدود ۱۲ میلیون تن گندم در کشور در هر سال مصرف می‌شود، سال‌های گذشته که تولید گندم مازاد بود ترد توزیع هم می‌شد اکنون فقط مشتقات گندم صادر می‌شود اما آرد، گندم و یا برنج تولیدی کشور به جز استان‌های شمالی صادرات نمی‌شود.

راه‌اندازی ۲۵ واحد نانوایی آزادپز برای اولین بار در اصفهان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان وجود نانوایی‌های آزادپز نیز از اصفهان شروع شد از اواسط سال گذشته این طرح در اصفهان پیاده شده که حدود ۲۵ واحد تا کنون در شهر اصفهان مجوز آزادپزی دریافت کرده‌اند تا در تولید نان با کیفیت رقابت ایجاد شود.

ضیایی تصریح کرد: اکنون در کشور ما مصرف سبوس آرد در کل کشور کمتر شده زیرا وجود آن در آرد منجر به تیره شدن آرد می‌شود که با سلیقه مردم همخوانی ندارد، نانوایی‌های آزاد پز به دنبال روشی برای تأمین نان سبوس‌دار تشکیل شد که اگر به این هدف نرسند حذف خواهند شد.

کد خبر 513365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.