تخصص در حوزه مدیریت شهری یک اصل در انتخاب شهردار است

یک دکترای شهرسازی گفت: قبل از اینکه ویژگی‌های یک شهردار خوب را مورد بررسی قرار دهیم، باید ویژگی‌های یک شورای شهر خوب را ارزیابی کنیم که قطعا می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

علی روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شاخصه‌های انتخاب شهردار مناسب، اظهار کرد: از نظر من قبل از انتخاب شهردار خوب باید بتوانیم شورای شهر خوبی داشته باشیم، چنانچه اعضای شورا به عنوان افرادی که شهردار را انتخاب می‌کنند، توانمندی و تخصص لازم را داشته باشند مطمئناً همه فاکتورهای یک شهردار خوب در فرد برگزیده خواهد بود.

وی افزود: در این راستا نیاز است در خصوص صلاحیت اعضای شورا به خوبی تحقیق شود البته داشتن تحصیلات تخصصی برای انتخاب آنها مدنظر باشد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر به منظور انتخاب شهردار مناسب خود باید تجربه و سابقه مدیریتی داشته باشند تا اگر رشته تخصصی آنها با مدیریت شهری غیرمرتبط است حداقل چند سالی را در شهرداری مشغول به کار بوده باشند و با ساختار مدیریت شهری آشنا باشند.

روشن اضافه کرد: فارغ از مباحث جناحی و سیاسی نیاز است اعضای شورای شهر و شهردار در رشته‌هایی مثل مدیریت، شهرسازی، حقوق و سایر رشته‌های مرتبط با شهر تحصیلات داشته باشند و به مجموعه شهرداری‌ها و مدیریت شهری نزدیک باشند.

وی تاکید کرد: در صورت انتخاب نادرست اعضای شورای شهر و در پی آن شهردار، همینطور داشتن نگاهی جناحی و سیاسی در حوزه مدیریت شهری، شهرهای ایران با مشکلات و معضلات جدی دست به گریبان خواهد بود همانطور که هم اکنون درگیر است.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: بسیاری از اعضای شوراهای شهر علم و اطلاعات کافی برای اداره شهر ندارند و بسیاری از آنها اهداف و انگیزه‌ای به غیر از توسعه پایدار شهر دارند و قاعدتاً در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود موفق نخواهند بود و فرد مناسبی را برای تصدی سمت شهردار انتخاب نخواهند کرد.

روشن گفت: بنابراین قبل اینکه ویژگی‌های یک شهردار خوب را مورد بررسی قرار دهیم، باید ویژگی‌های یک شورای شهر خوب را ارزیابی کنیم که قطعاً می‌تواند تاثیرگذارتر باشد و روند انتخاب هر فرد در هر مقامی که هست و با هر تحصیلاتی که دارد باید کنار گذاشته شود.

کد خبر 513348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.