آمریکا و اسراییل به دنبال اجماع علیه ایران

حادثه حمله به کشتی اسرائیلی مرسر استریت، طی روزهای گذشته تنش‌ها میان ایران و غرب را شعله‌ور کرده و تبدیل به میدان اتهام‌رنی علیه ایران با اهدافی مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح پنجشنبه هفتم مرداد ماه، کشتی مرسر استریت متعلق به رژیم صهیونیستی طی یک حادثه مشکوک در دریای عمان دچار آسیب شد و بلافاصله پس از این اتفاق بسیاری از رسانه‌های عبری و غربی انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته و مدعی شدند که پهپادهای جمهوری اسلامی در محدوده دریای عمان این کشتی را مورد اصابت چندین راکت قرار داده است.

با تشدید موج حملات رسانه‌ای علیه ایران، سیل اتهامات مقامات غربی و صهیونیستی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در اولین واکنش رسمی یاییر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل رسماً این سانحه را حمله هوایی از سوی جمهوری اسلامی تلقی کرد.

پس از آن، فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «نفتکش مرسر استریت که توسط ناو هواپیمابر یواساس رونالد ریگان اسکورت می‌شود در اثر حمله‌ای پهپادی توسط ایران آسیب دیده و طی آن دو تبعه رومانیایی و انگلیسی کشته شده‌اند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهارنظری جنجالی مدعی شد که «ایران کشتی اسرائیلی را هدف قرار داده است!» بلینکن با تاکید بر اینکه «واشنگتن اطمینان دارد که ایران، نفتکش مذکور را در دریای عمان مورد هدف قرار داده است» گفت که «واکنش مناسبی در این خصوص به تهران نشان خواهیم داد!»

در همین راستا، خبرگزاری الجزیره مدعی شد که «اسرائیل برای حمله مستقیم علیه مواضع ایران از آمریکا و انگلیس چراغ سبز گرفته است.»

سعید خطیب زاده درواکنش به همه این اتهامات، آنها را بی پایه و اساس و اتهامات وزیر امور خارجه بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران که با همان سیاق از سوی وزیر خارجه آمریکا نیز تکرار شده و حاوی مطالبی متناقض، اتهامات واهی و تحریک‌آمیز است مایه تأسف عمیق دانست و محکوم کرد.

حادثه حمله به کشتی اسرائیلی طی روزهای گذشته تنش‌ها میان ایران و اسرائیل را شعله‌ور کرده، این در حالی است که رژیم صهیونیستی به دنبال تشکیل اجماعی جهانی علیه تهران است در صورتی که هیچ گونه سند و مدرکی دال بر دخالت ایران در بروز این حادثه وجود ندارد؛ این موج اتهامات علیه ایران قطعاً بدون هدف نبوده و به دلیل نگرانی از نفوذ ایران در منطقه است.

تهدید حمله نظامی برای تحمیل مطالبات بر ایران است

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل غرب آسیا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رژیم صهیونیستی طی سه دهه گذشته همواره به دنبال ایجاد اجماعی جهانی علیه ایران بوده که گاهاً با حضور کشورهای آمریکا، انگلیس و کشورهای عربی منطقه همراه است.

به گفته وی، تهدیدهای اسرائیل علیه ایران در واکنش به آغاز نوعی جدیدی از حکومت‌داری در تهران است که بیش از هر زمانی به گفتمان آغازین انقلاب اسلامی نزدیک است؛ زیرا ایران نسبت به سیاست خارجی با اقتدار مقابل گرایشات استکباری می‌ایستد که این موضوع با توجه به تغییرات سیاسی، بیشتر از هر زمانی دیگری تحقق خواهد یافت.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، ایران در خصوص پرونده هسته‌ای خود در حال مذاکره بوده و در این مسیر رژیم صهیونیستی بارها با اعمال فشار سعی کرده که تهران را از داشتن قدرت هسته‌ای باز داشته و در راه جلوگیری ایران از دست‌یابی به قدرت هسته‌ای از طرق مختلف وارد عمل شده است.

شکیبایی خاطرنشان می‌کند: با روی کار آمدن دولت جدید ایران، جوامع استکباری به ویژه رژیم صهیونیستی نگران شده و سعی دارند توسط روش‌های ایضایی مانند تهدید به حمله نظامی، خواسته‌های خود را بر تهران تحمیل کنند در صورتی که مسئله حمله نظامی تنها در حد تهدید باقی خواهد ماند و اجرایی نخواهد شد.

آمریکا می‌خواهد اعلام کند که رفتارش نسبت به جمهوری اسلامی تغییری نکرده است

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به شکست سنگینی که دولت ترامپ در مقابل ملت ایران متحمل شد، دولت جدید بایدن یا مستأجران جدید کاخ سفید، در طول هفت ماه گذشته، هیچ‌گونه اظهار نظر مستقیمی در خصوص توانمندی‌ها و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران ابراز نکردند و در حقیقت بخشی از این مدت را به دنبال اجماع‌سازی علیه تهران بودند.

به گفته وی، با توجه به تجربیات قبلی دموکرات‌ها در آمریکا که تلاش می‌کردند مقابله با جمهوری اسلامی ایران را به تنهایی انجام ندهند و با برخی از کشورهای اروپایی و عربی همکاری داشته باشند، این اقدام در راستای نمایش اجماع سازی بین کشورهای اروپایی و آمریکا قابل تحلیل است.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، در واقع آمریکایی‌ها با تهدیدات اخیر خود همچنین انگلیسی‌ها که از ادبیات ایالات متحده بهره برده، نشان دهنده این بود که هر دو بیان توسط یک اتاق فکر تهیه شده است. آمریکایی‌ها می‌خواستند به این شکل با همراه کردن بعضی از کشورهای اروپایی به گونه‌ای به ایران و دولت جدید اعلام کنند که رفتار آن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی تغییر نکرده است.

به عقیده صدرالحسینی، اظهارات اخیر بایدن نشان‌ دهنده تحکیم روابط بین آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش واشنگتن برای اجماع سازی در بین کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی است که این عمل خود می‌تواند نشانه‌ای از تداوم دشمنی ایالات متحده علیه تهران قلمداد شود که می‌تواند آدرس بسیار مناسبی برای جهت‌گیری سیاست خارجی دولت آقای رئیسی باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: درگیری‌های غیرمستقیم رژیم صهیونیستی در طول دهه‌های اخیر چه در حوزه نیمه سخت و چه در حوزه سخت این مسئله را به اثبات رسانده که این رژیم بدون حمایت مستقیم آمریکا امکان لطمه زدن و یا آسیب رساندن به امنیت ملی کشورمان را نخواهد داشت به همین دلیل چه در دوران نتانیاهو و ترامپ و چه در دوران بایدن، اسرائیل به دنبال کسب حمایت همه جانبه برای آسیب رساندن به منافع ملی جمهوری اسلامی است.

کد خبر 513263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.