علت افزایش قیمت محصولات لبنی

در حالی قیمت محصولات لبنی یک باره چندین برابر شد که این محصولات در دسته ۱۰ کالای ضروری سبد خانوار بوده و ستاد تنظیم بازار وظیفه تعیین قیمت حمایتی برای آن دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نیمه تیرماه دامداران نسبت به قیمت شیر خام، در سراسر کشور اعتراض کردند؛ بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار آبان ماه سال ۹۹، قیمت شیر خام چهار هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده بود که به گفته دامداران با توجه به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید، منجر به ضرر دهی آن‌ها شده بود. در حالی که تغییر نکردن قیمت شیر خام تولید کننده‌ها را در شرایط زیان دهی قرار داد، شاهد کشتار دام مولد اقتصادی بودیم که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.

در نهایت شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت شیر و آزادسازی صادرات محصولات دامی داشت که برای حل مشکل انباشت دام، نبود مشتری و پایین بودن قیمت تمام شده برای تولید کننده تعیین شده بود. این مصوبه از روز یکشنبه ۱۰ مردادماه عملیاتی شد که در فاصله کمتر از چند روز منجر به افزایش چند برابری قیمت محصولات لبنی شد.

این در حالی است که ستاد تنظیم بازار هنوز قیمت مصوب برای این محصولات اعلام نکرده است در این صورت اگر قرار باشد برای این محصولات همچنان قیمت گذاری دستوری انجام شود با وجود قیمت مصوب شش هزار و ۴۰۰ تومانی شیر خام، قیمت محصولات لبنی نیز باید افزایش یابد.

قیمت شیر در کارخانه‌ها حدود شش هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود

در همین رابطه سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افزایش هزینه‌های تولید در گاوداری‌ها موجب شده است که وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی شیر خام را از چهار هزار و ۵۰۰ تومان به شش هزار و ۴۰۰ تومان افزایش دهد بر این اساس قیمت شیر در کارخانه‌ها حدود شش هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود.

اختلاف وزارت جهاد کشاورزی و صمت برای افزایش قیمت شیر

وی اضافه می‌کند: با وجود این حجم از افزایش قیمت شیر خام و افزایش هزینه‌های تولید شامل حقوق و دستمزد کارگران که از ابتدای سال بر ۱۰ قلم کالای ضروری سبد خانوار اعمال نشده بود، نشان می‌داد که محصولات لبنی نیز باید افزایش قیمت داشته باشد اما وزارت جهاد و صمت در این مورد با یکدیگر اختلاف داشته و به تصمیم نهایی نرسیدند. این در شرایطی بود که از طرفی قیمت شیر خام با تصمیم جهاد کشاورزی افزایش داده شد.

تولیدکنندگان حداقل افزایش قیمت را بر محصولات لبنی اعمال کردند

به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران تولید کنندگان در این شرایط یا باید خطوط تولید را متوقف می‌کردند یا نسبت به افزایش هزینه‌های تولید قیمت کلاهای تولیدی را افزایش می‌دادند بنابراین تولید کنندگان تلاش کردند حداقل افزایش قیمت بر محصولات لبنی اعمال شود به طوری که مصرف کننده آن قدر با مشکل مواجه نشود.

بنی طبا اضافه می‌کند: تعلل وزارت صمت در اعلام قیمت محصولات لبنی منجر شد در نهایت با اعلام قیمت خرید تضمینی توسط وزارت جهاد کشاورزی قیمت شیر خام افزایش یابد. کارشناسان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان مدارک لازم برای افزایش قیمت محصولات لبنی را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده‌اند و وزارت جهاد کشاورزی نیز استعلاماتی از آنها خواسته است، اما هنوز تصمیم‌گیری انجام نشده است.

هیچ‌ یک از مسئولان تاکنون جسارت ابلاغ قیمت‌های مصوب محصولات لبنی و شیر خام را نداشته‌اند

وی تصریح می‌کند: هیچ‌ یک از مسئولان تاکنون جسارت ابلاغ قیمت‌های مصوب محصولات لبنی و شیر خام را نداشته‌اند و قیمت شش هزار و ۴۰۰ تومان نیز برای خرید تضمینی شیر اعلام شده است قیمت خرید تضمینی که توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده ایجاد مشکل می‌کند.

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران می‌گوید: سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار زمانی که اعلام قیمت می‌کردند سقف قیمت شیر خام کیفی با بار میکروبی مشخص را اعلام می‌کردند، اما اکنون وزارت جهاد کشاورزی حداقل قیمت شیر خام را اعلام کرده است بنابراین تولید کننده می‌تواند شیر خام را به هر قیمتی بیش از شش هزار و ۴۰۰ تومان به فروش برساند و اگر خریداری برای آن نیافت، وزارت جهاد کشاورزی شیر را با قیمت تضمینی از او خریداری می‌کند.

اختیار قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است

بنی طبا اضافه می‌کند: در چنین شرایطی قیمت شیر خام برای کارخانه داران به بیش از هفت هزار تومان هم می‌رسد، اما دولت جسارت اعلام افزایش قیمت محصولات لبنی را ندارد. بر اساس قانون انتزاع که از دوم مردادماه امسال توسط آقای خاوازی وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد، اختیار قیمت گذاری محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.

لبنیات از سر طمع گران نشده است

وی ادامه می‌دهد: این کار جا خالی دادن است به طوری که وزارتخانه از زیر فشار افکار عمومی رهایی یافته و کارخانه‌ها را در مقابل افکار عمومی قرار داده است. کارخانه‌ها شیر را با قیمت بیشتری می‌خرند و مجبورند برای جلوگیری از ضرر قیمت‌ها را افزایش دهند اما در بین افکار عمومی این طور به نظر می‌رسد که تولید کنندگان از سر طمع قیمت‌ها را افزایش داده و گران فروشی می‌کنند اما مشخص است این تصویر سازی صحیح نبوده و افزایش قیمت محصولات لبنی به دلیل اصرار وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت شیر خام بوده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران می‌گوید: همه عوامل افزایش قیمت اتفاق افتاده و دولت برای کارخانه‌ها هیچ تصمیمی نگرفته است. در صنعت لبنیات برندسازی شده است، در کل کشور حدود ۴۰۰ برند و کارخانه با یکدیگر رقابت می‌کنند و دولت می‌تواند از هرگونه گران فروشی به راحتی جلوگیری کند، اما این اتفاق در دیگر بخش‌های مالی و تولیدی کشور وجود ندارد. حمایت از تولید داخل و رفع موانع تولید فقط در حد شعار است، در حالی که در مقام عمل تولید کننده همواره متهم بوده و ناکارآمدی‌ها به بخش خصوصی نسبت داده می‌شود.

نظام سیاستگذاری مسئول جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید و کاهش قدرت خرید مردم است

بنی طبا تصریح می‌کند: این در حالی است که "نظام سیاستگذاری" مسئول جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید و جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم است. تولید کننده مسئولیت دارد کالا را با بهترین شکل تولید کرده و در همه نقاط کشور به طوری توزیع کند که هر ایرانی به محصولات لبنی پاستوریزه سالم دسترسی داشته باشد و در مقابل نیز اگر این محصولات نقصی داشت تولید کنندگان باید پاسخگو باشند.

وی تاکید می‌کند: نمی‌توان از تولید کننده توقع داشت در شرایطی که همه مؤلفه‌های تولید کالا افزایش قیمت داشته قیمت کالای خود را افزایش ندهد.

جهاد کشاورزی به ناچار قیمت شیر خام را اعلام کرد

همچنین حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان، در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: زمانی که ستاد تنظیم بازار کشور قیمت شیر خام را مصوب نکرد در چنین شرایطی بر اساس قوانین صنفی وزارت جهاد کشاورزی مکلف است حداقل قیمت شیر خام را اعلام کند و اگر مشتری برای شیر خام با این قیمت وجود نداشت این محصول را از تولید کننده خریداری کند.

وی اضافه می‌کند: این اقدام فقط برای قیمت شیر خام بوده و جهاد کشاورزی به موضوع تعیین قیمت لبنیات ورود نکرده است وظیفه تعیین قیمت محصولات لبنی بر عهده ستاد تنظیم باز است امسال این ستاد قیمت گذاری برای شیر خام و محصولات لبنی انجام نداد و وزارت جهاد کشاورزی به ناچار قیمت حمایتی شیر خام را اعلام کرد.

به گفته معاون جهاد کشاورزی استان اصفهان اگر ستاد تنظیم باز قیمت محصولات لبنی را اعلام نکند صنایع لبنی به ناچار با توجه به قیمت تمام شده عمل می‌کنند تا از ضرردهی جلوگیری کنند البته این موضوع نیز مطرح شده که بخشی از شیر تولیدی به صورت محصولات لبنی یا شیر خشک صادر شود تا بخشی از هزینه‌های محصولات تنظیم بازاری از محل صادرات تأمین شود، اما هنوز در این رابطه نیز تصمیمی گرفته نشده است.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 513253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.