اهمیت ایجاد بستری مناسب برای شناسایی و ارتقاء منزلت اجتماعی زنان

بازگشت سند "تربیت جنسی" به شورای عالی انقلاب فرهنگی، میانگین سن ازدواج، لزوم تاسیس وزارت خانواده در کشور، برگزاری طرح مدرسه تابستانه امید ویژه‌ فرزندان زنان سرپرست خانوار و اهمیت ایجاد بستری مناسب برای شناسایی و ارتقاء منزلت اجتماعی زنان را در بسته زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم با اشاره به اقدامات کارگروه سلامت معاونت زنان، گفت: این کارگروه به ویژه در بحث سند تربیت جنسی که سند بسیار مهمی برایمان بود اقدامات زیادی انجام داد. این سند در مقطعی از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شد اما شنیدم اکنون با تأیید شورای عالی آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی بازگشته که مساله مهمی است.

معصومه ابتکار اظهار کرد: حدود ۱۰۰ نفر صاحب نظر، متخصص و مشاور از طریق این کارگروه‌ها با معاونت زنان همکاری داشتند. با آئین نامه‌ای که تصویب کردیم اینها ذیل ستاد ملی زن و خانواده و یکی از ارکان مشورتی ستاد و دبیرخانه ستاد که در معاونت زنان هست، قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این آئین نامه یک وزن رسمی یا نیمه رسمی به کارگروه‌ها داد. سازوکاری از شوراهای هماهنگی تا کارگروه‌هایی که نظارت بر فعالیت‌ها داشته باشند؛ برای آن تعریف کردیم. احکام دبیران کارگروه‌ها توسط معاون رئیس جمهور صادر شد. مسئولیت رابطین نیز در آئین نامه تعریف شد و در چارچوب آن توانستیم مناسبات خوبی با کارگروه‌ها برقرار کنیم.

ابتکار با قدردانی از دبیران این کارگروه‌ها، تصریح کرد: امیدوارم این کارگروه‌ها در دولت بعدی باقی بمانند و دولت بعد از این کارگروه‌ها استقبال کند چراکه نقش کلیدی داشتند. برخی کارگروه‌ها در کمیته‌های ملی نماینده معاونت زنان بودند و از این بابت نقش آفرینی داشتند. امیدوارم دولت بعد قدر این فعالیت‌ها را بداند. برخی کارگروه‌ها نیز توانستند راهبری برخی پروژه‌ها بر عهده بگیرند و فعالیت‌های خوبی را تعریف و اجرا کنند که برایمان بسیار مهم بود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در ادامه از کارگروه‌های هنر، آسیب‌ها، سلامت، ورزش، مطالعات زنان، خانواده، اقتصاد، کارآفرینی، و… نام برد و گفت: از جمله پرکارترین کارگروه‌هایمان کارگروه مطالعات زنان بود که نشست‌های ارزنده‌ای داشتند که از جمله آنها نشست‌های فقهی حقوقی بود.

بیشترین ازدواج و طلاق‌ها مربوط به کدام سنین می‌شود؟

بنابر آمار منتشره مرکز آمار ایران، در ۹ ماهه نخست سال ۹۹ همانند سال ۹۸، بیشترین ازدواج‌ها در سن ۲۰ تا ۲۹ سال و بیشترین طلاق‌ها در سن ۳۰ تا ۳۹ سال برای زنان و مردان در کشور به ثبت رسیده است.

مطابق با آمار یاد شده طی ۹ ماهه نخست سال ۹۹ همانند سال ۹۸، میانگین سن مردان در اولین ازدواج و در مناطق شهری و روستایی ۲۷ سال و میانگین سن زنان در اولین ازدواج ۲۳ سال بوده است.

همچنین طی سال ۹۸ بیشترین ازدواج‌های ثبت شده بر حسب سن مردان در هنگام ازدواج به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال با ۳۲۲ هزار و ۱۷۰ رویداد ازدواج معطوف می‌شود. این آمار برای ۹ ماهه نخست سال ۹۸ و ۹۹ نیز به همین گروه سنی تعلق دارد.

بیشترین ازدواج‌های ثبت شده بر حسب سن زنان هنگام ازدواج و در سال ۹۸ نیز به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال با ۲۴۰ هزار و ۷۴۵ رویداد ازدواج معطوف می‌شود که همانند مردان این آمار برای ۹ ماهه نخست سال ۹۸ و ۹۹ نیز به همین گروه سنی در بین زنان تعلق دارد.

در مورد آمار طلاق نیز، بیشترین طلاق‌های ثبت شده بر حسب سن مردان هنگام طلاق طی سال ۹۸ با تعداد ۷۶ هزار و ۶۸۰ رویداد به گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال تعلق دارد که این آمار در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ و ۹۹ نیز به همین گروه سنی در بین مردان معطوف می‌شود.

لزوم تأسیس وزارت «خانواده» در کشور

رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مورد خانواده در کشور یک نهاد و دستگاه اجرایی قوی وجود ندارد که سیاست‌های ابلاغی و قوانین این حوزه را به مرحله اجرایی برساند.

کبری خزعلی با تاکید بر لزوم تأسیس وزارت خانواده، افزود: در مرداد ماه سال ۹۸ مقام معظم رهبری بر ضرورت ایجاد یک مجموعه و نهاد اجرایی قوی تاکید کردند، که دستگاه‌های متعددی به هم وصل شوند و در این مجموعه متمرکز و منسجم و هماهنگ سیاست‌ها و قوانین موجود اجرایی شوند و بودجه‌ها هم به آن نهاد داده شود.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات موجود در حوزه خانواده باید یک دستگاه اجرایی قوی پای کار می‌آمد تا سیاست‌ها اجرایی شود، ولی در کشور ما یک وزارتی برای خانواده نداریم که بتواند از قبل از تولد، دوران جنینی، دوران کودکی، نوجوانی، ازدواج، حمایت در تحکیم خانواده، تعالی خانواده، ایمنی خانواده و… را در دستور کار قرار دهد.

خزعلی گفت: در کشور در راستای اهمیت جایگاه خانواده در سال ۶۵ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی، انجام نظارت و انجام تحقیقاتی که نیاز است، ایجاد شد، اجرای آن سیاست‌ها نیاز به دستگاه اجرایی داشت ولی به دلیل عدم ارتباط و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، ستاد ملی زن و خانواده را که هیأت دولت تخصصی خانواده است، به تصویب شورای عالی رسید که بتواند سیاست‌های مصوب شورای زنان که در شورای عالی با حضور سه قوه تصویب شده است را اجرایی کند.

خزعلی ادامه داد: این ستاد در برخی زمان‌ها خیلی خوب کار کرد؛ مثلاً در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بسیاری از سیاست‌ها را تبدیل به برنامه عمل نظام‌مند و بودجه‌بندی شده کرد، اما وقتی موقع اجرا رسید دولت تغییر کرد و در ۸ سال گذشته ستاد ملی تعطیل بوده و تنها ۲ تا ۳ جلسه برگزار کرد و امیدوارم در دولت جدید این ستاد احیا خواهد شد.

برگزاری طرح «مدرسه تابستانه امید» ویژه‌ی فرزندان زنان سرپرست خانوار

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران گفت: کلاس‌های تابستانه امید ویژه‌ی فرزندان زنان سرپرست خانوار در مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

زهرا بهروز آذر با اعلام این خبر گفت: هدف از برگزاری طرح «مدرسه تابستانه امید»، توجه به اوقات فراغت هدفمند و توان‌افزایی فردی-اجتماعی و توسعه مهارت‌های فنی فرزندان زنان سرپرست خانوار است.

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران این طرح را مشتمل بر شش دوره آموزش عنوان کرد و گفت: در این دوره بر اساس به روز رسانی اطلاعات سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، نیازهای فرزندان در زمینه‌های مختلف آموزشی، مشاوره‌ای، اشتغال و مهارت آموزی احصاء شده و فرزندان می‌توانند حسب علاقه و متناسب با دانش خود، در شش دوره ثبت‌نام نمایند. برای نمونه در دوره توان‌افزایی فردی، سرفصل‌هایی مانند خودشناسی، مهارت جرات‌مندی و روش‌های تقویت اعتماد به نفس، دیده شده است و یا در دو دوره توان‎ افزایی مهارت‌های خانوادگی و اجتماعی، آشنایی با دوران بلوغ و چالش‌های آن، شیوه‌های تعامل با اعضای خانواده، مهارت دوست‌یابی و پایداری روابط دوستانه، بهداشت فردی و خانوادگی و خود مراقبتی معنوی و ذهنی، مدنظر است.

وی گفت: در دو دوره مهارت‌های شغلی و توسعه کسب و کار فردی نیز فرزندان زنان سرپرست خانوار با سواد رسانه، اصول و تکنیک‌های شرکت در مصاحبه دانشگاهی و امور استخدامی، کسب و کار دیجیتال، تعمیر موبایل، طراحی لباس، آشپزی، سوزن دوزی و … آشنا خواهند شد.

اهمیت ایجاد بستری مناسب برای شناسایی و ارتقا منزلت اجتماعی زنان

یک جامعه شناس و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی گفت: از جمله مؤلفه‌های سرمایه فرهنگی برای زنان "سواد" است؛ با افزایش سواد زنان تصور کردیم که نیازی به تمرکز بر حوزه نهضت سواد آموزی نیست در حالی که همچنان باید بر روی آن کار کرد و در ابتدا باید توجه کرد که آیا بستری برای شناسایی قابلیت‌های زنان وجود دارد یا خیر؟.

محسن مسعودیان در وبینار نقش زن در تأمین امنیت اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی با محوریت سرمایه فرهنگی و مؤلفه‌های آنکه از سوی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: مطابق با تعریف یونسکو از سواد، اکنون سواد تقسیم بندی زیادی دارد و ما باید توجه کنیم که آیا زنان ما از انواع سواد برخوردارند یا خیر؟. زمانی که سواد پیدا می‌کنیم می‌توانیم سرمایه فرهنگی را ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر لزوم نوشتن یک "مرام‌نامه" در حوزه ارتقا سرمایه زنان توسط نهادهای متولی و فعال در حوزه زنان، گفت: زمانی که ارتقای مهارت‌ها و توانمندی فرهنگی زنان را در نظر بگیریم یعنی در صدد مقام بخشی و قدرت بخشی زنان برآمده‌ایم. یکی از راه‌های این مقام بخشی به زنان نوشتن مرام نامه‌ای هست که در آن راه ارتقای سرمایه‌های زنان را متذکر شویم. با این ارتقا زنان می‌توانند قدرت و منزلت خود را در جامعه بیابند.

مسعودیان معتقد است که زنان از طریق سرمایه‌هایی که به دست می‌آورند شناخته می‌شوند لذا بخشی از کارهای واجبی که مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی باید مد نظر داشته باشند امر پژوهش در باب احصاء سرمایه‌های زنان است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره به اهمیت "عاملیت" زنان در جامعه، درباره آن توضیح داد: چون ساختار مردانه است می‌خواهیم زنان مستقل از آن کنشگری اجتماعی داشته و به این کنشگری زنان استقلال ببخشیم و ارتقا دهیم. از طریق سرمایه‌ها زنان را توانمند کنیم که عاملیت انگاری زنان در این حوزه از اوجب واجبات است و این واجب می‌تواند از طریق نوشتن مرام نامه‌ها توسط نهادهای متولی و فعال در حوزه زنان و شرح وظایف و پیشنهادات در آن انجام شود.

کد خبر 513185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.