آیا ترکیب دو واکسن کووی‌شیلد و کوواکسین ایمنی لازم را ایجاد می‌کند؟

به نظر می‌رسد که ترکیب دو واکسن کرونا ایمنی طولانی‌ مدت‌تری ایجاد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر دو واکسن کووی‌شیلد و کوواکسین بسیار مؤثر است و ایمنی لازم به منظور پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ را ایجاد می‌کند. متخصصان معتقدند که ترکیب دو واکسن مزایای بیشتری دارد و ایمنی طولانی مدت‌تری را فراهم می‌کند. با وجود اینکه دو واکسن کووی‌شیلد و کوواکسین با استفاده از فناوری مشابهی تولید شده‌اند به صورت متفاوتی عمل می‌کنند.

دو واکسن کووی‌شیلد و کوواکسین چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

واکسن کووی‌شیلد نمونه‌ای از واکسن ناقل ویروسی آندوویروس است و حاوی نسخه ضعیف شده ویروس سرماخوردگی است که برای مطابقت با ویروس کرونا به صورت ژنتیکی اصلاح شده‌ است اما نمی‌تواند باعث بروز بیماری شود در حالی که واکسن کوواکسین از یک گونه غیرفعال استفاده می‌کند تا سلول‌های ایمنی را آموزش دهد با عوامل بیماری‌زا مقابله کنند. هر دو واکسن ذکر شده مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت (WHO) قرار گرفته است.

چرا ترکیب دو واکسن کرونا مزایای بیشتری دارد؟

محققان در حال بررسی تأثیر ترکیب دو واکسن بر پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ است، آن‌ها معتقدند که دریافت یک واکسن به عنوان دوز اول و تزریق واکسن متفاوتی برای دوز دوم پاسخ ایمنی بهتری ایجاد می‌کند. خطر ابتلا به بیماری و انتقال آن را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد که ترکیب دو نوع واکسن میزان اثربخشی بالایی دارد و هیچ خطر و عوارض جانبی خاصی ندارد.

ترکیب کدام واکسن‌ها ایمنی لازم را ایجاد می‌کند؟

پیش از این نیز در مورد استفاده از ترکیب دو واکسن مطالعات دیگری شده است و نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که دریافت دو دوز واکسن متفاوت پاسخ ایمنی مناسب‌تری نسبت به دریافت دو دوز واکسن مشابه ایجاد می‌کند برای نمونه نتایج آزمایشات بالینی انجام شده، نشان می‌دهد که تزریق ترکیب دو واکسن فایزر و آسترازنکا ایمنی مناسب‌تری نسبت به دریافت دو دوز واکسن فایزر یا دو دوز واکسن آسترازنکا به وجود می‌آورد.

آیا ترکیب دو واکسن در برابر گونه دلتا ویروس کرونا مؤثر است؟

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که گونه دلتا ویروس کرونا ممکن است افراد واکسینه شده را نیز تحت تأثیر قرار دهد و آنتی بادی تولید شده توسط واکسن را نیز خنثی کند. محققان باور دارند که ترکیب دو واکسن با عملکردهای متفاوت می‌تواند در برابر گونه‌های مختلف ویروس کرونا مؤثر واقع شود و پاسخ ایمنی مناسب‌تری ایجاد کند. دریافت دو دوز واکسن متفاوت مشکل کمبود واکسن از یک نوع را برطرف می‌کند. لازم است در زمینه دریافت ترکیبی از دو واکسن مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

کد خبر 513045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.