ادامه صف‌آرایی بر سر طرح صیانت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اینجا به بررسی اظهار نظرها، تذکرات و بخشی از فعالیت‌های جنجالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته می‌پردازیم:

پژمانفر: با اجرای طرح صیانت، کیفیت اینترنت افزایش یافته و ۱۰ میلیون شغل ایجاد می‌شود

نصرالله پژمان‌فر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و طراح طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: در صورت اجرای این طرح ۱۰ میلیون اشتغال امن و پایدار ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار شغل در فضای مجازی وجود دارد که پایدار نیست اما در صورت اجرای طرح صیانت این اشتغال پایدار خواهد شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خدمات اینترنت در ایران بسیار بی‌کیفیت است، اظهار کرد: در صورت اجرای طرح صیانت کیفیت خدمات اینترنت افزایش خواهد یافت.

پژمان‌فر با اشاره به کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی گفت: در حال حاضر مشکلات زیادی به خاطر وجود ناامنی در فضای مجازی وجود دارد. هکرها صفحات شخصی مردم را هک می‌کنند و کلاهبرداران در فضای مجازی جولان می‌دهند.

وی تصریح کرد: پرونده‌های زیادی در این خصوص در دستگاه قضائی وجود دارد، چون هویت افراد در فضای مجازی مشخص نیست اقدامات خلاف قانون انجام می‌شود، با اجرای طرح صیانت، هویت افراد علنی خواهد شد و اینگونه جرم‌ها کاهش خواهد یافت.

وقتی نمی‌توانم ۵۰۰ هزار فالوور داشته باشم مجبور به استفاده از تلگرام هستم

حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با “طرح صیانت از فضای مجازی” اظهار کرد: این طرح به دنبال تقویت سامانه‌های داخلی است زیرا پلتفرم‌های داخلی ایران ضعیف‌ترین سامانه‌ها در کل جهان است بر همین اساس باید خودمان را تقویت کنیم. تحت عنوان آزادی، همه چیز را رها کرده‌ایم، با پیام‌رسان‌های خارجی همه اطلاعات امنیت ما در اختیار دشمن و حریف قرار گرفته است.

وی افزود: باید کاری کنیم تا از طریق قانون مجلس، برای سامانه داخلی بودجه تعیین کنیم تا تقویت شوند در این شرایط است که مردم خود به خود دنبال استفاده پلتفرم‌های خارجی نخواهند رفت.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که این سامانه‌ها کیفیت و اقبالی در بین مردم ندارد چگونه می‌خواهید آنها را تقویت کنید؟ گفت: در بودجه سالانه برایشان ردیف تعیین می‌کنیم آن وقت در جهت تقویت و ارتقا خود، مشکلات رفع خواهد شد.

نوروزی اصافه کرد: طرح تقویت و صیانت از فضای مجازی شمشیرزنی نیست بلکه در جهت تقویت است باید شبکه‌های ایتا، سروش و.. تقویت شوند در این صورت طبیعتاً دیگر کسی اینقدر حرص و ولع نخواهد داشت که دنبال شبکه‌های خارجی برود و خود بخود کاربرد شبکه‌های خارجی در ایران جمع می‌شود.

وی تصریح کرد: مهم این است که مجلس بتواند پشت صحنه این طرح قرار بگیرد و بودجه سالانه برایش تعریف کند. پس از آنکه کارشناسی‌های لازم روی طرح انجام گرفت و برای ابلاغ اجرا شد قطعاً نیاز به بودجه دارد و چون مصوبه مجلس است مجبور است که برایش ردیف بودجه تعیین کند.

نوروزی گفت: اگر در زمان فیلتر تلگرام شبکه‌های داخلی با اقبالی مواجهه نشدند به این علت بود که بودجه نداشتند و ضعیف بودند مثلاً خود من پایگاه خبری ام را به سروش و ایتا انتقال دادم ولی چون بیش از ۲۰۰-۳۰۰ فالوور نداشتم مجبور شدم حساب کاربری تلگرام را احیا کنم.

وی افزود: اگر بتوانیم در شبکه‌های داخلی خودمان یک میلیون فالوور داشته باشیم دیگر نیازی به کاربرد پلتفرم‌های خارجی نیست. به عنوان یک نماینده مجلس وقتی نمی‌توانم ۵۰۰ هزار فالوور داشته باشم مجبور به استفاده از پیام‌رسان خارجی می‌شوم. اگر زیرساخت های پایگاه‌های خودمان و ایتا و سروش را تقویت کنیم و بتوانیم فالوور زیاد داشته باشیم و یا پلتفرم‌هایش تقویت شده باشد، خوب این یک سرمایه ملی خواهد بود.

عنابستانی: ابزار آلات فساد و فحشای جنسی در اینستاگرام به راحتی خرید و فروش می‌شود

علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام رسان‌های اجتماعی گفت: ابتدایی‌ترین نکته این است که این طرح به رأی گذاشته نشد تا بفهمیم چه کسی موافق یا مخالفش است. آنچه در صحن به رأی گذاشته شد، شیوه بررسی طرح در قوه مقننه بود.

وی با بیان اینکه آنچه در فضای مجازی مطرح می‌شود با واقعیت متفاوت است، گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران بیش از چهار پنج سال است که در مجلس مطرح است. عده‌ای از نمایندگان اخیراً پیشنهاد کردند که ساختار بررسی طرح مذکور بر اساس اصل ۸۵ باشد یعنی این طرح در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: بسیاری از نمایندگان با کلیات طرح مخالف بودند اما با بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ موافق بودند. بنده هم موافق اصل طرح و هم موافق بررسی آن بر اساس اصل ۸۵ هستم.

عنابستانی بررسی هشتاد و پنجی طرح جمعیت و حمایت از خانواده در گذشته را مصداق بارزی برای کارآمدی اصل ۸۵ دانست و گفت: کمیسیون مربوطه در مورد طرح جمعیت بیش از ۹۰ جلسه تشکیل داد و با حضور کارشناسان موضوع جمعیت را بررسی کردند. به نظرم اصل ۸۵ باعث دقیق‌تر شدن طرح می‌شود. یکی از مزایای اصل ۸۵ این است که در صورت تصویب طرح، قانون را دائمی نمی‌کند بلکه آزمایشی خواهد کرد.

وی با بیان این ادعا که در قانونمند شدن فضای مجازی مناقشه‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: فضای مجازی ادامه زندگی حقیقی است. بخش بیشتری از زندگی ما در پلتفرم‌ها می‌گذرد بنابراین مشخص است که برای ساماندهی این فضا به قانون نیاز داریم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی از وجود خرید و فروش اسلحه در پلتفرم‌های خارجی خبر داد و ضمن انتقاد از آن گفت: بسیاری در ایران به راحتی عکس اسلحه را منتشر می‌کنند و مدل‌ها را به نمایش می‌گذارند و با ساختار بانکی پول رد و بدل می‌کنند همچنین ابزار آلات فساد و فحشای جنسی در اینستاگرام به راحتی خرید و فروش می‌شود کافی است جستجو کنید و ببینید.

ممکن است اینستاگرام دسترسی به کاربران ایرانی را غیرفعال کند

حسین عباسی، نماینده مردم کرج در مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر پلتفرم‌های خارجی قوانین کشور ما را نپذیرند احتمال اعمال محدودیت‌ها خواهد بود؟ گفت: ما در حال حاضر پلتفرم‌هایی داریم که داخل کشور ما فعالیت می‌کنند اما قوانین ما را رعایت می‌کنند. این پلتفرم‌ها در کشور ما دفتر رسمی ندارند. پرسش اینجاست که آیا این پلتفرم‌ها می‌خواهند نظم داشته باشند یا خیر؟

وی با بیان اینکه «۹۰ درصد پلتفرم‌های مورد استفاده در کشور ما خارجی است» گفت: پرسش من این است که اگر اینستاگرام به این نتیجه برسد که خودشان دسترسی به کاربران ایرانی را غیرفعال کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ درست است که در این صورت اینستاگرام از نظر اقتصادی ضرر می‌کند اما ممکن است سیاست را به اقتصاد ترجیح دهند. ما در شرایط تحریمی هستیم و ممکن است آنها اینستاگرام را قطع کنند بنابراین ما باید آمادگی داشته باشیم تا در کم‌ترین زمان ممکن بتوانیم فضای دیگری را برای مردم جایگزین کنیم.

نماینده مردم کرج در مجلس خاطرنشان کرد: احتیاط شرط عقل است و تقویت سامانه‌های داخلی واجب است. مبنای طرح صیانت رشد فضای داخلی بدون ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌های خارجی است. از همه منتقدان می‌خواهم که فقط یک بار طرح صیانت را بخوانند.

سناریوسازی جدید اسرائیل علیه دولت رئیسی

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در خصوص سناریوی اخیر اسرائیل علیه ایران اظهار کرد: این سناریوی ناشیانه هم برای تحت تأثیر قرار دادن دوره گذار و انتقال دولت جدید طراحی شده و هم برای تحت تأثیر قراردادن فضای داخلی و به واکنش وادار کردن مقامات جدید دولت و هم اجماع سازی در منطقه علیه سیاست خارجی فعال دولت جدید که این بار خیلی ناشیانه بود و البته همین داستان، درس‌هایی برای ما در بر دارد.

وی افزود: یکی اینکه آنهایی که فرقی بین بایدن و ترامپ قائل بودند ببینند که وزیر خارجه آمریکا در یک اتهام واهی علیه جمهوری اسلامی ایران که تازگی هم ندارد از اجماع جهانی و حرکت جهانی علیه ایران حرف می‌زند که نشان می‌دهد در خصومت و دشمنی علیه جمهوری اسلامی فرقی بین دموکرات و جمهوری نیست و ما هم نباید بین آنها فرق قائل شویم. دوم اینکه رژیم صهیونیستی اولین بار نیست که علیه جمهوری اسلامی ایران ادعاهای واهی و بی اساس مطرح می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در طول این ۴۲ سال کم از این داستان‌ها نداشتیم که بعدها در بررسی‌های همه جانبه و دقیق توسط سازمان‌های بین‌المللی مشخص شده که هیچ اتهامی علیه جمهوری اسلامی وارد نبوده است. اما این را هم باید بگویم که دشمن خیال نکند که ما از این اتهامات عقب نشینی می‌کنیم و اگر خدای ناکرده کسی علیه منافع جمهوری اسلامی دست از پا خطا کند در هر کجای دنیا از حقوق خود در سیاست خارجی دست نمی‌کشیم. دوره بزن در رویی تمام شده و با قاطعیت پاسخ محکم از سوی جمهوری اسلامی و هر گونه تعرض به منافع کشور داده خواهد شد.

جلال زاده اضافه کرد: رژیم صهیونیستی در همین مذاکرات وین چند حرکت تروریستی و خرابکاری را انجام داد تا مذاکرات وین را تحت‌الشعاع قرار بدهد. حمله به نطنز، نطنز یک و دو و حمله پهپادی به یکی از مجموعه‌های سازمان انرژی اتمی در همین دو سه هفته اخیر همه برای تحت‌الشعاع قرار دادن سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و الان که ما در حال گذار هستیم و دولت جدید در حال شکل‌گیری است، قطعاً اینها به زعم خودشان چالشی برای سیاست خارجی است که ایران را به واکنش وادارند و از مسیر منطقی خارج کنند که قطعاً اینگونه نخواهد شد و به تعبیر شاعر عزیز «آنجا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد.» -

کد خبر 512898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.