عوامل موثر بر نورگیری بناهای شهری

یک دکترای طراحی شهری گفت: محاسبات زیادی برای تعیین میزان تابش خورشید به ساختمان‌ها و به داخل فضاهای شهری وجود دارد و در این حوزه سه دانش طراحی شهری، اقلیم شناسی و جغرافیا دخیل است.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فرآیند نورگیری ساختمان و عوامل مؤثر بر آن اظهار کرد: پارامترهای مختلفی بر میزان نورگیری بناهای شهر دخیل است، از عرض جغرافیایی منطقه تا زوایای تابش خورشید که در فصول مختلف متفاوت است.

وی افزود: ارتفاع ساختمان‌ها، خط بام و خط آسمان و به طور کلی شکل پشت بام نیز در میزان نورگیری ساختمان دخیل است.

این دکترای طراحی شهری با بیان اینکه شیب زمین و توپوگرافی منطقه بر میزان نورگیری بنا دخیل است، خاطرنشان کرد: لفاف فضایی بناها و پیش آمدگی و عقب نشینی ساختمان‌ها نیز از عواملی است که میزان نورگیری ساختمان‌ها را مشخص می‌کند، همچنین نحوه چیدمان بناها و فاصله میان ساختمان‌ها با توجه به زاویه خورشید در آن محدوده شهری، همگی از عوامل مؤثر است.

حسینیون با تاکید بر اینکه محاسبات زیادی به منظور تعیین میزان تابش خورشید به ساختمان‌ها و فضاهای شهری وجود دارد، تصریح کرد: در گذشته که شهرها کوچک‌تر بود این پارامتر به وسیله روش‌های هندسی انجام می‌شد اما در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشورهای دنیا به وسیله مدل سازی کامپیوتری هم میزان وزش باد و هم تابش خورشید را در فضاهای شهری و ساختمان‌ها مشخص می‌کنند.‌

وی تاکید کرد: عوامل اقلیمی، عوامل محیطی، موقعیت جغرافیایی، پوشش گیاهی، لفاف فضایی بنا حتی نوع پوشش ساختمان‌ها و مصالح به کار رفته در بنا که منعکس کننده یا جذب کننده باشد، رنگ نماها یا رنگ پشت بام‌ها، همه اینها بر میزان جذب نور خورشید، انعکاس این نور و میزان نور در فضاهای شهری و ساختمان‌ها مؤثر است.

این دکترای طراحی شهری گفت: این مبحث موضوعی کاملاً علمی و پیچیده است که ترکیبی از علم طراحی شهری، اقلیم شناسی و جغرافیا است و با طراحی درست بر مبنای شاخصه‌های ذکر شده می‌توان انتظار داشت آسایش محیطی محقق شود.

کد خبر 512814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    در تمام ساختمانهای تهران دیوارها به ساختمانهای مجاور چسبیده اند که اجازه حرکت هوا و تهویه و خنک کردن را نمیدهند..باید ساختمانها در وسط زمین ساخته شود و چهار طرف باز باشد و دور تا دور درخت کاشته شود که باعث خنک تر شدن هوا شده و از تابش مستقیم نور خورشید به دیوارها و گرم شدن آنها در تابستان جلوگیری کند..افسوس که همه چیز فدای سود سازندگان و شهرداریها شد....