درمان افتادگی پلک در طب سنتی و اسلامی

برای درمان افتادگی پلک راه‌های زیادی وجود دارد. خوشبختانه علم پزشکی در زمینه جوانسازی پوست صورت به قدری پیشرفت کرده است که، نمی‌توان عارضه‌ای را پیدا کرد که با جراحی قابل درمان نباشد.

بسیاری از افراد به جای استفاده از داروهای شیمیایی، ترجیح می‌دهند که از طب سنتی برای درمان افتادگی پلک استفاده کنند.

با توجه به مقاله‌ی افتادگی پلک چیست در وب سایت کلینیک صدف: پتوز یا افتادگی پلک زمانی ایجاد می‌شود که پلک فوقانی روی چشم می‌افتد. پلک ممکن است فقط اندکی آویزان شود، یا به حدی که مردمک چشم را بپوشاند. پتوز می‌تواند بینایی طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل از بین ببرد. کودکان و بزرگسالان می‌توانند دچار پتوز شوند. خوشبختانه این بیماری برای بهبود بینایی و همچنین ظاهر قابل درمان است.
شاید این سوال برایتان مطرح شود که در طب سنتی برای درمان افتادگی پلک از چه راه‌هایی استفاده می‌کنند؟ آیا این روش‌های درمانی می‌تواند موفق باشد و افتادگی پلک را درمان کند؟
اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید در ادامه ما را همراهی کنید تا با
درمان افتادگی پلک در طب سنتی و اسلامی بیشتر آشنا شوید.

علائم افتادگی پلک چیست؟

با توجه به محتوای منتشر شده در یک مقاله معتبر برای اینکه بتوانید افتادگی پلک را به موقع تشخیص دهید تا از پیشرفت آن جلوگیری کنید، باید علائم آن را بشناسید. پتوز یا افتادگی پلک همانند سایر بیماری‌های بدن با علائمی همراه است. ازجمله این علائم و نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با خشکی و آبریزش چشم روبه‌رو خواهید بود.
  • در حین نگاه به آینه متوجه نامتقارن بودن پلک‌هایتان می‌شوید. پلکی که افتاده در آینه به راحتی قابل تشخیص است.
  • تاری دید و دوبینی یکی دیگر از علائم افتادگی پلک است. با این عارضه وسعت دید فرد کاهش پیدا می‌کند.
  • چشمی که دچار پتوز می‌شود خسته به نظر می‌رسد و از درون درد می‌کند.
  • افرادی که دچار افتادگی پلک می‌شوند برای بهتر دیدن اجسام مجبور هستند سر خود را به سمت عقب ببرند. به این ترتیب وسعت دیدشان بیشتر می‌شود.

روش‌های رفع افتادگی پلک در طب اسلامی

با توجه به مقاله‌ی درمان افتادگی پلک در کلینیک صدف: برای اینکه بدانید بهترین روش درمان افتادگی پلک برای شما کدام است، ابتدا باید تمام روش‌های درمانی را بشناسید. روش‌های درمان افتادگی پلک عبارتند از: درمان با ورزش، درمان با قطره چشم، درمان با کرم و پماد، درمان با روغن، درمان با نخ، درمان با لیزر، پلاسما جت و بلفاروپلاستی.

علاوه بر استفاده از داروهای شیمیایی و روش‌های درمانی جدید افتادگی پلک که پزشکان تجویز می‌کنند، می‌توان با کمک طب سنتی هم از پیشرفت افتادگی پلک جلوگیری کرد. ازجمله روش‌هایی که در طب سنتی برای از بین بردن پتوز استفاده می‌شود:

استفاده از چای بابونه

یکی از عوارض افتادگی پلک، التهاب است. استفاده از چای بابونه می‌تواند میزان التهابات را کاهش دهد. برای اینکار چای کیسه‌ای بابونه را داخل یک ظرف آب جوش قرار دهید، بعد از گذشت ۵ دقیقه آن را بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس چای کیسه‌ای را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پلک‌های خود قرار دهید. موادی که درون چای بابونه وجود دارد خاصیت ضدالتهابی داشته و می‌تواند افتادگی پلک را تا حد زیادی درمان کند.

استفاده از یخ

استفاده از کمپرس یخ همیشه در درمان التهابات و افزایش گردش جریان خون، نقش بسیار مهمی داشته است. کمپرس یخ با انقباض عروق خونی به بهبود افتادگی پلک کمک بسیاری می‌کند.

استفاده از سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ شامل موادی است که استفاده از آن به سفت شدن، در اصطلاح لیفت کردن پوست صورت کمک بسیاری می‌کند. در بسیاری از ماسک‌های خانگی جهت لیفت کردن و سفت شدن پوست صورت و بدن از سفیده تخم مرغ استفاده می‌کنند. از این رو می‌توان از سفیده تخم مرغ برای درمان افتادگی پلک هم استفاده کرد. برای این کار تنها کافیست سفیده تخم مرغ را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پلک‌هایتان قرار دهید، زمانی که سفیده خشک شد می‌توانید آن را با آب ولرم بشوئید.

درمان افتادگی پلک در طب سنتی و اسلامی

استفاده از سرمه

استفاده از سرمه علاوه بر از درمان افتادگی پلک می‌تواند به درمان قوز قرنیه، ضعف چشم، گشادی مردمک، ریزش آب از چشم و درد چشم کمک بسیاری کند.

بلغم زدایی

مزاج بلغم سرد و مرطوب است و وقتی شدت آن بیشتر شود، رطوبت و سردی آن هم به مراتب بیشتر می‌شود. افراد دارای مزاج بلغمی کمی چاق هستند، از دیگر علائم مزاج بلغمی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

o سردی دست و پا

o سفید شدن موها

o جاری شدن آب از دهان

o ترشی دهان

o خواب آلودگی

o ریزش مو

o کم حواسی

o سستی و ضعف

o .....

مزاج بلغمی می‌تواند روی تمام اعضای بدن تأثیر داشته باشد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها چشم است. طبع بلغمی می‌تواند منجر به آب مروارید، آبریزش چشم و کاهش بینایی شود. هرچه طبع بلغمی شدت بیشتری داشته باشد عوارض ناشی از آن هم بیشتر خواهد بود.
به این ترتیب طبع بلغمی می‌تواند باعث افتادگی پلک‌ها و ورم آن‌ها شود، پزشکان طب اسلامی برای درمان این عارضه استفاده از سرمه را پیشنهاد می‌کنند. سرمه می‌تواند از افتادگی پلک جلوگیری کند.

جمع بندی

درمان افتادگی پلک می‌تواند علاوه بر اینکه یک عارضه مادرزادی باشد در اثر وارد شدن شوک یا وقوع یک حادثه مانند تصادف برای فرد ایجاد شود. راه و روش‌های درمانی مختلفی برای افتادگی پلک وجود دارد، یکی از آن‌ها طب سنتی و اسلامی است که تا امروزه توانسته موفق عمل کند. البته درمان افتادگی پلک با طب سنتی و اسلامی در مقایسه با استفاده از داروهای شیمیایی کمی زمان‌بر است.

کد خبر 512763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    0 0
    آیا طب سنتی برای افتادگی پلک مادر زادی یعنی فلک فلج باشه نتیجه دارد،،؟