۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
شهردار موفق کیست؟

مدیریت شهری یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین نهادهایی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با امور شهروندان ارتباط دارد؛ با توجه به پیچیدگی و تنوع خاص مسائل مربوط به شهرها می‌توان گفت سکان‌داری این مجموعه باید به گونه‌ای باشد که مشارکت‌جویی و کیفی بخشی و تحولگرایی از مهم‌ترین ارکان مدیریتی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداران باید نگاه کلی به مسائل شهر داشته باشند تا زمینه پیشرفت و توسعه همه جانبه آن فراهم شود و البته رویکردهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی، امنیت و سلامت روانی حاکم بر شهر نیز نباید نادیده گرفته شود.

هر شهر به تناسب وسعت و جمعیتی که در خود جای می‌دهد مسائل و راهکارهای خاص خود را می‌طلبد، پس شهرداران باید با برنامه‌ریزی و مطالعه بهترین راه را برای پیشبرد اهداف و رفع مشکلات به کار ببرد.

یک شهردار خوب باید در عین تعهد و تخصصی که دارد یک جامعه شناس خوبی باشد و بداند دقیقاً برای ایجاد آرامش و نشاط در چهره شهر نیاز مردم چیست به طور کلی می‌توان گفت شهردار باید با آشنایی به امورات مرتبط با شهرداری از توان و تجربه مدیریتی خوبی برخوردار باشد تا بتواند از اشخاص و متخصصینی که در بدنه شهرداری به کار گرفته شده‌اند مشاوره و بهره لازم را بگیرد.

«عبدالمطلب کریم‌زاده» کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انتخاب اعضای شوراهای شهر توسط مردم هر چهار سال یک بار انجام می‌شود و به تبع آن شهرداران در تمامی شهرهای کشور از کلانشهرهای چند میلیونی تا شهرهای چند هزار نفری انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: شهرداران سکان‌دار امور مدیریت شهری، مجری طرح‌های توسعه شهری و مجری تصمیمات شوراهای اسلامی شهرها هستند و نقش مهمی در هدایت توسعه شهرهای کشور دارند.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه شهرداری کلیدی‌ترین و مردمی‌ترین نهاد است و عملکرد شهرداری‌ها در نظام شهری کشور بسیار مهم است، خاطرنشان می‌کند: جامعه برنامه‌ریزان و شهرسازان ایران بنا بر وظیفه ذاتی خود که تبیین جایگاه برنامه‌ریزی و شهرسازی در توسعه و آبادانی شهرهای کشور و پرداختن به تمامی اقداماتی که به شناسایی، حفظ و گسترش شهرها می‌انجامد، ضمن تاکید بر رعایت سیاست‌ها، ضوابط و مقررات توسعه شهری در امور مدیریت شهری، انتخاب شهرداران را بسیار حائز اهمیت می‌داند.

کریم‌زاده اضافه می‌کند: امید است در فرآیند بررسی، گزینش، و انتخاب شهرداران تلاش شود که با دقت در فرآیندی نظام‌مند ضمن بهره‌گیری از مشورت خبرگان و نخبگان فعال در حوزه شهرسازی، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری شایسته گزینی در انتخاب شهردار انجام شود.

وی تاکید می‌کند: توجه به رویکرد انسان مدارانه در مدیریت شهری، مجهز بودن به دانش و تخصص مطالعات شهری و اعتقاد به خرد و درایت، همچنین دغدغه‌مند بودن در حوزه اقتصاد پایدار و توانمند از ویژگی‌های یک شهردار خوب است.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ادامه می‌دهد: شهردار خوب باید دارای سابقه و تجربه مدیریتی موفق در اجرای پروژه‌های مهم و تأثیرگذار شهری باشد و رویکرد تحولگرا و جوانگرا داشته باشد.

شهردار باید دارای فهم بالای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد

کریم‌زاده تصریح می‌کند: شهردار یک شهر باید دارای فهم بالای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، مسلط به جذب مشارکت و همراهی مردم و معتقد به پیاده سازی سیستم‌های هوشمند به عنوان رکن اساسی شهرها و تلاش در جهت بسترسازی زیرساخت‌های لازم برای آن باشد.

وی می‌افزاید: یک شهردار باید در زمینه توسعه عدالت فضایی و محیطی در شهرها مصمم، و دارای توانایی لازم برای راهبری و مدیریت بحران‌های شهری باشد.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری می‌گوید: شاخصه‌های ذکر شده، معیارهای اصلی شهرداران است و معیارها و زیر معیارهای دیگری را نیز می‌توان در این فرآیند دخالت داد اما پذیرش این ۱۰ شاخص به عنوان معیارهای اصلی می‌تواند سایر موارد را تحت تأثیر قرار دهد.

کریم‌زاده تاکید می‌کند: امید است با انتخابی صحیح و بهینه در بیش از هزار و ۲۵۰ شهر کشور به زودی شاهد شکوفایی شهری در چهار سال آینده باشیم و شوراهای اسلامی شهرها در مسیر انتخاب شهردار، چیزی جز مصالح، منافع و رعایت حقوق و تأمین منافع شهر و شهروندان مدنظرشان نباشد و زمینه شایسته سالاری در شهرداری‌ها و حاکم شدن‌اندیشه خردورزی در آنها فراهم شود.

شهردار موفق

«فرزاد مؤمن» کارشناس حوزه شهرسازی با اشاره به دانش مدیران شهری می‌گوید: داشتن دانش شهرسازی و معماری برای شهرداران کافی نیست بلکه نیاز است آنها بتواند به درستی از آموخته‌ها استفاده کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان می‌کند: شهردار باید بر اساس دانش و بینش خود در موقعیت‌های حساس تصمیم‌گیری درستی داشته باشد؛ مدیر موفق فردی است که در کوتاه‌ترین زمان بهترین تصمیمات را بر اساس شرایط و منابع شهر، چه منابع مالی و چه منابع انسانی، داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی تصریح می‌کند: فعالیت‌های شهردار باید در راستایی باشد که هم شهر و شهروندان و هم ارگان شهرداری منافع مطلوب خود را کسب کنند. این ویژگی از مهمترین شاخصه‌هایی است که یک شهردار باید داشته باشد تا ثمره دانشی خودش را به مرحله عمل برساند.

مؤمنی می‌افزاید: یک مدیر خوب، فردی است که تصمیمات درستی اتخاذ کند و با کسانی که قرار است این تصمیمات را به مرحله اجرا برسانند، مشارکت فکری داشته باشد تا دستورات یک جانبه نباشد لذا یک مدیر خوب باید انتقادپذیر باشد.

وی ادامه می‌دهد: چنین مدیری قطعاً چنانچه در زمان اجرای تصمیمات خود با همفکری کارشناسان به این نتیجه رسید که اجرایی شدن یک تصمیم به خصوص تبعاتی در پی دارد در تصمیم خود بازنگری و تجدیدنظر می‌کند.

این کارشناس شهرسازی تاکید می‌کند: چنین مدیری قطعاً تصمیمات را به صورت فرآیند محور و نه مطلق اجرایی می‌کند و توان بازنگری و اصلاح بسیاری از حوزه‌های شهری را دارد.

کد خبر 512734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.