آینده روابط عراق و آمریکا به کدام سو می‌رود؟

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تارگش توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که طبق آن، ماموریت نظامی آمریکا در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ پایان می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۸ سال از حضور نظامیان آمریکایی در عراق با بهانه ساقط کردن تروریسم و رژیم صدام می‌گذرد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر عراق رسماً اعلام کرد که ایالات متحده در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به حضور نظامیان خود در این کشور پایان خواهد داد.

بایدن پیش‌تر نیز در رقابت‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که به حضور نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا پایان خواهد داد و اکنون پس از خارج کردن نیروهای خود از افغانستان، تصمیم دارد به حضور نظامیان خود در عراق نیز پایان دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با نخست وزیر عراق، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که «مأموریت ما در عراق این خواهد بود که در دسترس باشیم، که به ارائه آموزش‌های نظامی ادامه دهیم، که یاری برسانیم و با تهدیدهایی نظیر رشد داعش مقابله کنیم اما قرار نیست که مأموریت نظامی ما در این کشور پس از پایان سال جاری ادامه داشته باشد.»

در پایان چهارمین دور مذاکرات میان عراق و آمریکا، دو طرف توافق کردند که همه نیروهای نظامی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند، اما بررسی متن توافق نشان می‌دهد ابهامات زیادی در مورد حضور نیروهای ایالات متحده در عراق وجود دارد و این نیروها همچنان با عناوین دیگری در این کشور باقی خواهند ماند.

پیش از این نیز روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده بود که «بعید است آمریکا ۲۵۰۰ نظامی خود در عراق را خارج کند و احتمالاً تحت عناوین دیگری تمام این ۲۵۰۰ نظامی را در عراق نگه خواهد داشت.»

علی‌رغم اینکه پارلمان عراق دی ماه سال ۹۸ پیشنهاد اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب کرد، اما در اثر فشارهای سیاسی واشنگتن به دولت عراق، الکاظمی در اجرای این مصوبه ناکام ماند، اما طی گفت‌وگو های اخیر بایدن و الکاظمی، سرانجا م این موضوع اجرایی خواهد شد.

فواد حسین وزیر خارجه عراق و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ریاست هیئت‌های بغداد و واشنگتن را در چهارمین دور گفت‌وگوها برعهده داشتند که طبق بیانیه مشترک این دو گروه، دو طرف مجدداً بر اهمیت تقویت مشارکت استراتژیک بلندمدت تعریف شده در توافق نامه چارچوب استراتژیک تاکید کرده و بر موضوعات کلیدی شامل ثبات منطقه، بهداشت، تغییرات آب و هوایی، بهره وری و استقلال انرژی، مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه و حقوق بشر، همکاری اقتصادی، تبادل فرهنگی و آموزشی و سایر موضوعات تمرکز کردند. طبق این بیانیه، نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج می‌شوند.

حال با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی عراق باید دید سکاندار دولت جدید عراق چه تصمیمی برای ادامه روابط آمریکا و عراق اتخاذ خواهد کرد و آینده روابط دو کشور به چه نقطه‌ای خواهد رسید؟

آمریکا سعی دارد با حمایت از الکاظمی، حضور وی در قدرت تثبیت را کند

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: توافق اخیری که بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و الکاظمی منعقد شد در راستای دیدارهای پی در پی مقامات دو کشور طی ماه‌های گذشته بود که به صورت آنلاین انجام می‌شد.

به گفته وی، ظاهر توافق انجام شده بین عراق و آمریکا نشان می‌دهد که این توافق در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از این کشور باشد؛ اما پشت پرده توافق اخیر دو کشور، حضور مستشاری نیروهای ایالات متحده عراق است و واشنگتن سعی دارد راه ورود نیروهای خود به بغداد را همواره باز نگه دارد تا در صورت لزوم، مجدداً به این کشور بازگردد؛ باید به این نکته توجه کرد که عراق به دلیل جایگاه استراتژیکی که در منطقه دارد از اهمیت فراوانی برای ایالات متحده برخوردار است.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به نزدیک شدن انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق، آمریکا سعی دارد با حمایت از الکاظمی، حضور وی در قدرت تثبیت را کند؛ البته به نظر می‌رسد واشنگتن با این توافق به اهداف خود دست نیافته است؛ زیرا پس از سفر الکاظمی به آمریکا، تبلیغات گسترده‌ای علیه وی در عراق آغاز شده و طی روزهای گذشته نیز چندین کاروان نظامی ایالات متحده مورد هدف قرار گرفته است.

قناد باشی خاطرنشان می‌کند: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که عراق امروز با عراقی که در سال ۲۰۰۲ به آن حمله کردند، متفاوت است؛ زیرا با شکل‌گیری جبهه مقاومت در این کشور، صحنه برای نیروهای نظامی آمریکا متفاوت است.

آینده روابط عراق و آمریکا به انتخابات آتی پارلمان عراق بستگی خواهد داشت

عبدالرسول شبیبی، کارشناس مسائل عراق نیز به ایمنا می‌گوید: در سفر الکاظمی به واشنگتن، اکثر مقامات ارشد دولت عراق با همتایان آمریکایی خود دیدار کردند؛ البته سفر پیشین الکاظمی به آمریکا دقیقاً یکسال پیش و در ماه‌های ابتدایی حضورش به عنوان نخست وزیر موقت عراق انجام شد و سفر اخیر وی نیز تنها چند ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق انجام گرفته است.

به گفته وی، مبحث خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق موضوع اصلی گفت‌وگوها میان الکاظمی و بایدن بود، اما طی توافق انجام شده میان دو طرف، قرار شد نیروهای نظامی ایالات متحده تا پایان سال میلادی در عراق بمانند؛ البته باید به این نکته توجه کرد که در این توافق، خبری از خروج مستشاران نظامی و نیروهای آموزشی آمریکا از عراق نیست که این موضوع نشان دهنده این موضوع است که آمریکایی‌ها به طور کامل از عراق خارج نمی‌شوند.

به گفته این کارشناس مسائل عراق، الکاظمی در واپسین روزهای نخست وزیری خود سعی دارد توجه بایدن را به خود جلب کند؛ بر همین اساس آمریکا نیز سعی دارد حضور نیروهای خود در عراق را تحت عنوان نیروهای مستشاری و آموزشی، توجیه کند.

شبیبی خاطرنشان می‌کند: پس از سقوط رژیم بعث در عراق، وضعیت این کشور علی‌رغم حضور نیروی نظامی آمریکا، تفاوتی نکرده است و به همین دلیل مردم عراق و گروه‌های سیاسی این کشور حضور نیروهای آمریکایی را کانون تنش در کشورشان تلقی می‌کنند؛ البته آینده روابط عراق و آمریکا به انتخابات آتی پارلمان عراق بستگی خواهد داشت.

کد خبر 512709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.