آیا گونه لامبدا ویروس کرونا در برابر واکسن‌ مقاوم است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گونه لامبدا ویروس کرونا قدرت انتقال‌پذیری بالایی دارد و در برابر واکسن‌ها نیز مقاوم است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس‌ها همیشه تغییر می‌کنند، ویروسی که باعث بروز بیماری کووید -۱۹ می‌شود تا کنون چندین هزار جهش داشته است، اما تنها چند مورد این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرده است. گونه لامبدا ویروس کرونا آخرین موردی است که سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن را در فهرست جهش‌هایی طبقه‌بندی کرده است که باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد؛ البته هنوز به گونه نگران کننده تبدیل نشده است.

گونه لامبدا ویروس کرونا نخستین بار در ماه دسامبر سال گذشته در کشور پرو شناسایی شد، نام علمی این گونه C.۳۷ است و در بیش از ۳۰ کشور دنیا گسترش پیدا کرده است. محققان معتقدند که سرعت انتقال گونه دلتا ویروس کرونا بسیار زیاد است و می‌تواند تأثیرات واکسن‌ها را خنثی کند. هنوز مشخص نشده است که آیا گونه لامبدا از گونه دلتا ویروس کرونا خطرناک‌تر است یا خیر، اما محققان معتقد هستند که گونه لامبدا ویروس کرونا باید به عنوان تهدیدی برای سلامت انسان در نظر گرفته شود.

توصیه شده است که افراد به منظور پیشگیری از آلوده شدن به هر کدام از گونه‌های ویروس کرونا اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند و واکسن کرونا را در زمان تعیین شده دریافت کنند، زیرا واکسن کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. ممکن است واکسن‌های تولید شده تأثیر کمتری بر گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا داشته باشند، اما همچنان مؤثر است.

نتایج این مطالعه در مجله bioRxiv منتشر شده است.

کد خبر 512224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.