منابع متناسب‌سازی تا ۳ سال آینده تامین شده است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن اعلام وضعیت منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی گفت: حقوق بازنشستگان را بدون حساب و کتاب افزایش نداده‌ایم و برای امسال و سه سال آینده مشکلی در تأمین منابع حقوق متناسب سازی شده بازنشستگان و مستمری بگیران نداریم.

به گزارش ایمنا، مصطفی سالاری در سلسله نشست‌های رؤیای تأمین اجتماعی فراگیر که با موضوع «آینده نگاری منابع مالی تأمین اجتماعی» برگزار شد سیمایی از منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی را در سال جاری تبیین کرد و اظهار کرد: در سال جاری از لحاظ درآمد و منابع، ماهانه ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد وصولی از محل حق بیمه داریم. به طور میانگین ۲,۲۰۰ میلیارد تومان برآورد سهم سازمان از سود سهام است و انتظار داریم ماهانه ۲,۰۰۰ میلیارد تومان بابت تعهدات جاری از دولت بگیریم که محقق شده و در ادامه درباره جزئیاتش خواهم گفت.

وی با بیان اینکه مجموع منابع ما، ماهانه ۲۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود، افزود: بابت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان ماهانه ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌پردازیم. همچنین ماهانه ۶۰۰ میلیارد تومان بابت تعهدات کوتاه مدت و ۳,۴۰۰ میلیارد تومان بابت درمان مراکز ملکی و خرید خدمت از مراکز درمانی بیرونی و ۱,۱۰۰ میلیارد تومان بابت امور عمرانی و غیره می‌پردازیم که مجموع مصارف هم ۲۲,۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود و اگر دولت تعهداتش را بدهد این موازنه برقرار است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: دولت سالانه تعهد دارد ۶۰ هزار میلیارد تومان بابت حق بیمه کارفرمایی برخی اقشار و صنوف به ما بپردازد. وضعیت پرداختی دولت بابت رد دیون به ما اینگونه است که طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به ما پرداخت قطعی داشته است. به این صورت که از ۸۹ هزار میلیارد تومان مصوب امسال، دو روز قبل واگذاری سهام ۶۹ هزار میلیارد تومان در دولت تصویب شده است که سهام خوبی است و مبنای آن مصوبه تبصره بودجه در مجلس است.

سالاری با بیان اینکه از آن ۸۹ هزار میلیارد تومان، ۲۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده که امید است در نیمه دوم سال محقق شود، گفت: این امکان فراهم بود اما برایمان مهم بود که سهام خوبی بگیریم.

وی ادامه داد: یک مرحله نیز در سال گذشته ۳۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان گرفتیم. ۲,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر در قالب سهام ترجیحی امسال قطعی شد و تقریباً ۱۰۶ هزار میلیارد تومان سهام در کمتر از یکسال اخیر گرفته‌ایم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره اینکه برای تأمین منابع سال‌های آینده چه می‌کنیم گفت: به هر نسبت که حقوق کارگران افزایش یابد، وصولی از کسورات بیمه‌ای نیز افزایش می‌یابد و با همین مبنا بر میزان افزایش مستمری هم اثر می‌گذارد. سود سهام دریافتی نیز به نسبت تورم، افزایش دارد. غالب سهام ما در شرکت‌هایی است که قیمتشان تابع تغییر تورم و ارز است.

سالاری افزود: با توجه به دریافتی‌ها از دولت، ۷۲ هزار میلیارد تومان منابعِ کنار گذاشته شده داریم و تا سه سال آینده مشکلی در تأمین منابع نخواهیم داشت. در واقع از بخش وصولی از تعهدات دولت، منابع برای امسال و سه سال آینده داریم و در پرداخت حقوق متناسب سازی شده مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون غیر از وصولی‌های دولت، معادل هزینه کرد حدود دو سال دارایی و سهام و ذخایر داریم، اظهار کرد: در پرداخت میزان حقوق متناسب سازی شده مشکلی نداریم و حقوق بازنشستگان را بدون حساب و کتاب افزایش نداده‌ایم. میانگین حقوق فروردین ۱۴۰۰ در مقایسه با اسفند ۹۸، هزینه ماهانه ما را ۲.۵ برابر افزایش داده است. با این وجود سازمان در معرض خطر قرار نگرفته و این کار را با انجام محاسبات انجام داده‌ایم. اگر هم وصولی ما از دولت افزایش یابد کیفیت خدمات درمانی و بیمه‌ای را افزایش خواهیم داد.

به گفته سالاری بدهی دولت به تأمین اجتماعی موضوع تازه‌ای نیست و از سال ۵۶ بدهکاریم بوده است تا به امروز. برخی سال‌ها رد دیون انجام شده و برخی دوره‌ها خیر؛ در یک سال اخیر رد دیون کم سابقه‌ای رخ داده و حدود ۱۲۲ هزار میلیارد تومان در قالب سهام، تهاترهای بدهی بانکی و اسناد خزانه دریافت شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 512170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.