نشان «استاد عالی مقام» در دستان هوشنگ جزی‌زاده

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یک بخش جدید در حین برگزاری داوری مسابقات به جشنواره صنایع دستی اضافه شد. درواقع به پیشنهاد هیأت عالی داوری مسابقات جشنواره، عنوان «استاد عالی مقام» برای یک استاد برجسته صنایع دستی به پاس خدمات و آثار وی مصوب و آن را به امیر هوشنگ جزی زاده اهدا کردیم. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در آئین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران با رویکرد نگاه به توسعه همه جانبه صنایع دستی، ارتقا اقتصاد هنر و فناوری‌های نوین، ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و تجلیل از پیشکسوتان حوزه صنایع دستی شروع به کار کرد. این جشنواره از بهمن سال ۱۳۹۹ در آئینی با حضور وزیر میراث فرهنگی و هنرمندان حوزه صنایع دستی در تهران رونمایی شد و از آن زمان تا کنون مجموعه فعالان، هنرمندان، مسئولان و مدیران ارگان‌ها و نهادهای مختلف در کنار هم قرار گرفتند و با هم اندیشی و درایت تلاش کردند، اتفاقی مستمر را برای هنر این مرز و بوم پایه گذاری کنند.

وی افزود: بخش اصلی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران «نشان بین‌المللی دست خلاق» بود. این نشان با نگاه معرفی برترین هنرمندان داخلی و بین‌المللی به اعتبار فعالیت‌ها، موفقیت‌ها و اثر گذاری‌هایی که در حوزه هنری داشته‌اند، اهدا می‌شود. بخش دوم جشنواره «تندیس ملی همای زرین» در رشته‌های مختلف صنایع دستی است؛ در ۲۰ رشته صنایع دستی آثار برتر هنرمندان کشور به رأی داوران ملی گذاشته شد و برترین آثار موفق به کسب تندیس ملی همای زرین شدند. در این بخش آثار نوآورانه‌ای که با ایده‌های خلاقانه خلق شده بود نیز در قالب آثار خلاق همای زرین مورد تقدیر قرار گرفت.

دبیر نخستین جشنواره ملی صنایع دستی ایران ادامه داد: همچنین در این جشنواره چهار بخش مسابقاتی مرتبط با حوزه صنایع دستی نیز برنامه‌ریزی شد که می‌توان گفت حلقه مفقوده صنایع دستی در کشور ما هستند. بر همین اساس برگزیدگانی نیز در بخش‌های مسابقه طراحی فرش، طراحی خلاقانه صنایع دستی، طراحی بسته بندی صنایع دستی و طراحی پوشاک با صنایع دستی داشتیم.

ملت خاطر نشان کرد: بخش دیگر جشنواره اتفاقی است که با حضور شهرهای جهانی صنایع دستی دنیا رخ می‌دهد. در آخرین روز جشنواره سومین اجلاس بین‌المللی دبیران و شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی با رویکرد هم افزایی، انتقال تجربه و انتقال شرایط و اقداماتی که مدیران شهری برای توسعه صنایع دستی انجام داده‌اند، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این جشنواره تلاش شد با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و نشست‌های علمی توسط هنرمندان و اساتید داخلی و همچنین ایجاد بستر برای سخنرانی رؤسا، مدیران و هنرمندان مناطق شش‌گانه شهرهای جهانی صنایع دستی امکانی برای انتقال تجربه و دانش آموزی از همه هنرمندان جهان فراهم شود.

دبیر نخستین جشنواره ملی صنایع دستی ایران درباره خروجی این جشنواره گفت: می‌خواستیم آثار برگزیده جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران را در قالب نمایشگاهی به دید عموم مردم بگذاریم که به دلیل شرایط کرونایی این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار خواهد شد. امیدواریم با نمایش آثار خلاقانه هنرمندان سراسر کشور امکانی برای معرفی هرچه بیشتر هنر این مرز و بوم به سراسر دنیا ایجاد شود.

ملت ادامه داد: اتفاقی که در این جشنواره و مسابقات مختلف با آن مواجه شدیم، برنده شدن هنرمندان از سراسر کشور بود. در کنار اینکه همه استان‌ها و مراکز کشور در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کردند، امروز شاهد موفقیت همه فرهنگ‌ها و اقوام هستیم که نشان دهنده غنا، اصالت و ریشه بسیار ارزشمند هنر، صنایع دستی و هنرهای سنتی در این مرز و بوم است.

وی با اشاره به میانگین سنی شرکت کنندگان در این جشنواره، تصریح کرد: نکته قابل توجه در این جشنواره حضور جوانان هنرمند در بخش‌های مختلف بود. این چیزی است که جزو اهداف اصلی سیاست گذاران جشنواره بود. ما می‌خواستیم با ایجاد بستری برای شناسایی، معرفی و حمایت نسل جوان زمینه تبلور استعدادهای این هنرمندان را فراهم کنیم. آماری که در اختیار داریم میانگین سنی هنرمندان بخش‌های مختلف جشنواره را قابل قبول نشان می‌دهد.

دبیر نخستین جشنواره ملی صنایع دستی ایران اظهار کرد: اصفهان شهر جهانی صنایع دستی و خلاق صنایع دستی و شهر هنرهای سنتی در ابعاد مختلف است. اصفهان همیشه در توسعه هنر پیشگام و پیشتاز بوده است و امروز با یک اتفاق دیگر در کنار دیگر اقدامات می‌توان به این امیدوار بود که برگ زرین دیگری به کتاب اقدامات این شهر در ادوار تاریخ اضافه شده است. امیدوارم این تلاش شبانه روزی در این برهه تاریخی منتج به تحولی در توسعه هنر شود. همچنین ۲۵ گذر در کنار هم به نام هنرهای صنایع دستی نامگذاری شد و همه در کنار هم به عنوان «گذر صنایع دستی اصفهان» می‌تواند به عنوان الگویی برای شهرهای صنایع دستی باشد.

ملت ادامه داد: یک بخش جدید در حین برگزاری داوری مسابقات جشنواره بین‌المللی صنایع دستی اضافه شد. درواقع به پیشنهاد هیأت عالی داوری مسابقات جشنواره عنوان «استاد عالی مقام» برای یک استاد برجسته صنایع دستی به پاس خدمات و آثار وی مصوب و آن را به امیر هوشنگ جزی زاده اهدا کردیم.

کد خبر 512004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.