پروژه‌های تامین پایدار آب روستایی و شهری را ادامه خواهیم داد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: عملکرد کلی دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه توسعه خدمات آب و فاضلاب پوشش حدود ۹ میلیون نفر است و هدف‌ ما پوشش یک میلیون نفر دیگر تا پایان ۱۴۰۰ است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا جانباز در آخرین نشست شورای معاونان و مدیران عامل شرکت‌های استانی آب و برق با ارائه گزارش عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دولت دوازدهم، با اشاره به پیگیری‌های وزیر نیرو، معاونان و دست اندرکاران این حوزه در طول دوران خدمت در دولت دوازدهم، گفت: همیشه انگیزه‌ای برای ارائه خدمات مناسب به مردم شریف وجود داشته و دارد.

وی با تقدیر از معاونان وزارت نیرو بخاطر همکاری و همراهی در سال‌های سخت اخیر خاطرنشان کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این سال‌ها با وجود مشکلاتی که از نظر مالی و اقلیمی وجود داشت، لحظه‌ای از تلاش فروگذار نکرده و سعی کرده با تلاشی مضاعف به ارائه خدمت مطلوب به جمعیت کشور بپردازد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از نگاه توسعه عدالت بخصوص در استان‌های کمتر برخوردار و روستاها طی این دوره خبر داد و اظهار داشت: سعی کردیم بخصوص در روستاها توجه کافی به حوزه زیرساخت‌ها داشته باشیم و بزرگترین انتخاب در این دولت در بخش صنعت آب و فاضلاب انسجام مدیریتی از طریق یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی بود.

جانباز با تاکید بر اینکه خدمات آب و فاضلاب باید به صورت پایدار انجام شود، افزود: در بخش روستایی اقدامات خوبی انجام گرفت و در دولت دوازدهم، ۴.۵ میلیون نفر از هموطنان روستایی از این خدمات برخوردار شدند.

وی عملکرد کلی دو دوره یازدهم و دوازدهم در حوزه توسعه پوشش خدمات آب و فاضلاب را حدود ۹ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: هدف گذاری خوبی تا پایان ۱۴۰۰ داریم و تا حدود یک میلیون نفر دیگر به این جمعیت اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در طول این مدت با بدترین شرایط تخصیص بودجه مواجه بودیم، اظهار داشت: این در حالی است که با تغییرات اساسی در نرخ دلار و ارز در ابتدای دولت دوازدهم و افزایش عمومی قیمت‌ها در انتهای دولت دوازدهم مواجه بودیم.

جانباز از ورود ۵۴ تصفیه‌خانه آب به مدار بهره‌برداری خبر داد و گفت: ساخت ۲۸ تصفیه‌خانه سقف دولت دوازدهم بود و ۳۰ درصد تصفیه‌خانه کشور در این دولت احداث شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۸ تصفیه‌خانه فاضلاب در این دولت به بهره برداری رسیده است، افزود: با احداث بیش از یک تصفیه‌خانه در هر ماه، تا پایان دولت به عدد بیش از ۹۰ تصفیه‌خانه می‌رسیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه سهم دولت ساخت ۴۹ تصفیه‌خانه است، ادامه داد: وضعیت شرکت آب و فاضلاب با حمایت‌های وزارت نیرو خوب بود و سعی کردیم با توجه به مشکلات مالی در تنوع بخشیدن به منابع مالی اقدام کنیم.

جانباز با بیان اینکه در این دولت عملکرد قابل توجهی داشتیم و سعی کردیم که به اجرای پروژه‌های فاضلاب در کشور بدون اتکا به درآمدهای عمومی و به صورت خودگردان با تدوین قراردادهای بلند مدت در تأسیسات بپردازیم، ادامه داد: از مکانیسم و ظرفیت تبصره‌های قانونی و قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب استفاده مناسب کردیم.

وی ادامه داد: در تبصره ۳ قانون ایجاد تسهیلات از ابتدای تخصیص شرکت‌های آب و فاضلاب تا سال گذشته حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان توانستیم از مردم مشارکت جذب کنیم که در طول دولت دوازدهم، این رقم به ۸,۳۰۰ میلیارد تومان رسید همچنین و در خصوص ماده ۱۱ تقریباً عملکرد زیادی تا قبل سال ۹۲ نداشتیم و جذب سرمایه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده اما این عدد هم‌اکنون به ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در موضوع توزیع پروژه‌های مشارکتی ترغیب سرمایه گذاران به مشارکت در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی درمجموع ۲۷ قرارداد در دولت یازدهم و ۲۶ قرارداد و در دولت دوازدهم عملکرد ما بوده است.

جانباز گفت: از حدود سه سال پیش برنامه ارتقای کیفی آب با نگاه کاهش تنش در تابستان‌ها شروع شده و گزارش خوبی در این زمینه تهیه شده که در مجلس و کمیسیون ذی‌ربط مصوب و با اخذ پایه ارائه اعتبارات ۶ برنامه تدوین شد.

وی ادامه داد: به‌رغم مشکلاتی که در زمینه بارش و اقلیم داریم، این پروژه‌ها امسال هم ادامه دارد، اما سعی می‌کنیم پایداری آب در شهرها و روستاها را حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: در سیلاب‌های اخیر شمال و جنوب کشور هیچ موردی از بیماری‌های واگیری آب نداشتیم.

جانباز در پایان ابراز امیدواری کرد: با ریل گذاری انجام شده شاهد خدمات مستمری در آینده در این حوزه خواهیم بود.

کد خبر 511931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.