گزارش محسن هاشمی برای مردم از عملکرد شورای شهر پنجم تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گزارشی کلی از دستاوردهای شورای پنجم ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در جلسه امروز (سه شنبه) آخرین جلسه شورای شهر تهران و در آخرین نطق خود اظهار کرد: دوران چهار ساله شورای پنجم مانند سایر مقاطع مسئولیت به پایان رسید و شورای ششم باید امانت سنگین صیانت و پیگیری از حقوق مردم را عهده دار شود.

وی افزود: بزرگترین افتخار شورای پنجم، برخورداری از حمایت بی‌سابقه شهروندان تهرانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ بود که با مشارکتی بی‌سابقه و بیش از سه برابر دوره‌های قبل و بعد، نمایندگان خود را مرهون اعتماد خویش دانستند اگرچه رخدادها و مشکلات متعدد کشور در این دوره، موجب شد تا امید اجتماعی، اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی با افت محسوسی مواجه شود اما افتخار اعتماد عمومی به شورای پنجم همچنان درخشان‌ترین نقطه پرونده ماست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتظار شهروندان از مدیریت شهری در ابتدای این دوره، ایجاد تحول در ساختار و عملکرد شهرداری بود اگر چه تمام و کمال رخ نداد اما گام‌های مهمی در این مسیر توسط شورای پنجم برداشته شد. هزینه‌های سنگین و روزافزون اداره شهر که در بودجه سال ۱۳۹۵ به قیمت‌های روز، حدود شش میلیارد دلار را به تهران تحمیل می‌کرد و مدیریت شهری را برای تأمین آن ناگزیر به شهر فروشی و قانون فروشی می‌کرد توسط شورای پنجم کاهش یافت و به یک‌سوم رسید و در بودجه سال ۱۳۹۹، کمتر از دو میلیارد دلار هزینه داشت.

وی ادامه داد: این کاهش هزینه اداره شهر با اقداماتی نظیر معکوس کردن روند افزایشی تعداد پرسنل شهرداری و کاهش آن برای نخستین بار صورت گرفت. به نحوی که حدود ۲۰ درصد از پرسنل رسمی و شرکتی شهرداری و شورای شهر کاهش یافت. کاهش شدید هزینه‌های غیرضروری، تشریفاتی و تبلیغاتی مدیریت شهری، پرهیز از آغاز پروژه‌های تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی در شهر و جایگزینی آن با پروژه‌های کم هزینه و زودبازده محله محور، شفاف سازی عملکرد مالی و قراردادهای شهرداری و متوقف کردن روند رو به رشد رانت و فساد اقتصادی که منابع مالی شهر را می‌بلعید، تلاش برای اعاده حقوق شهرداری که به سایر نهادها و دستگاه‌ها در چارچوب توافقات رسمی و غیررسمی واگذار شده بود رخ داد و موجب شد که مدیریت شهری با وضعیتی با ثبات، شفاف و کم هزینه به دوره بعدی تحویل داده شود.

هاشمی تصریح کرد: مطالبه دیگر مهم شهروندان تهرانی که از توصیه‌ها و تذکرات اکید رهبر معظم انقلاب به مدیریت شهری نیز محسوب می‌شد، صیانت از باغات، حریم و فضای شهری بود که به دلیل مصوباتی نظیر برج باغ و یا چشم‌پوشی بر ساخت و سازهای خارج از حریم یا بالاتر از ارتفاع هزار و ۸۰۰ متر توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی متنفذ رخ می‌داد و زیست بوم شهر را با چالش‌های عمیق و رنج‌آوری مواجه کرده بود.

وی درباره نتیجه عملکرد شورای پنجم گفت: ابطال مصوبه برج باغ و تبدیل آن به خانه باغ که از باغات تهران صیانت می‌کرد، برخورد قاطع و بدون تبعیض با سازندگان پروژه‌های غیرقانونی خصوصی و حاکمیتی در خارج از حریم و ارتفاع مجاز، تملک ۲۱ باغ قدیمی تهران با استفاده از جرایم واقعی شده قطع درخت و آماده سازی آن برای استفاده شهروندان بود و بدین شکل منویات بر زمین مانده رهبر معظم انقلاب و مطالبات به حق مردم تهران برای صیانت از زیست بوم شهر محقق شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتظار سوم مردم تهران، تغییر در رویه شهر فروشی و قانون فروشی توسط مدیریت شهری بود، احداث مجتمع‌های بزرگ تجاری و مال‌ها در مناطق مرغوب شهر که عموماً با تغییر کاربری و بارگذاری بیش از میزان مجاز در طرح تفصیلی صورت گرفته بود در کنار برج‌های متراکم احداث شده در کنار معابر کم ظرفیت شهری، موجب بهم ریختن خط آسمان و ازدحام و انسداد ترافیکی می‌شد و بخش عمده منافع آن به جیب سازندگان و هزینه‌ها و پیامدهای آن به شهروندان تحمیل می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم با اقداماتی نظیر متوقف کردن ساخت و ساز خارج از کاربری، سیستمی کردن صدور پروانه و فیش و توقف صدور فیش‌های دستی و غیررسمی، صیانت از طرح تفصیلی و توقف بارگذاری مازاد بر طرح، کاهش شدید تغییر کاربری، سیستمی کردن شورای معماری مناطق و جلوگیری از رانت و تخلف در این شوراها موجب شد تا شهر فروشی و قانون فروشی در تهران به میزان بسیار زیادی کاهش یابد و شاهد عدالت و مساوات نسبی در صدور مجوز برای شهروندان باشیم.

هاشمی تصریح کرد: انتظار چهارم شهروندان تهرانی، ایجاد تکثر و تنوع در حوزه فرهنگ در شهر و جلوگیری از تبدیل شدن بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری، به سیستمی موازی کار و مقلد سایر دستگاه‌های فرهنگی رسمی بود. دولتی شدن مناسبات مذهبی و صرف بودجه‌های سنگین مدیریت شهری در حوزه مناسبتی، در این دوره به رویکرد تسهیلگر مدیریت شهری در حوزه فرهنگ و ایجاد بستر چندصدایی، تنوع و تکثر در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بود تا مسیر حضور فعال تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌ها برای فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه و خیریه فراهم شود. بخصوص در حوزه آسیب‌های اجتماعی که با توجه به بضاعت ناکافی دستگاه‌های عمومی، نیاز به ورود خیرین و تشکل‌های مردم نهاد به‌شدت احساس می‌شد.

وی گفت: انتظار پنجم از مدیریت شهری، ایجاد تحول در رویکرد توسعه شهر و پروژه‌های عمرانی بود تا سیاست خودرو محوری که با احداث بزرگراه‌ها، به تولید سفر با خودروهای شخصی و ازدحام ترافیکی منجر می‌شد به رویکرد انسان محور و متکی بر حمل‌ونقل عمومی تغییر یابد. اگرچه به‌دلیل شرایط تحریم و کرونا، دولت نتوانست وظیفه خود در تأمین اعتبار ارزی و ریالی برای تجهیز ناوگان مترو و اتوبوس را انجام دهد و در این مورد هدف شورای پنجم در افزایش ظرفیت سیستم حمل‌ونقل عمومی محقق نشد اما در زیرساخت با تکمیل خطوط ناتمام متروی تهران، ۴۰ ایستگاه معادل یک سوم ایستگاه‌های مترو تهران به سیستم حمل‌ونقل عمومی افزوده شد و عملیات احداث خط جدید ۱۰ متروی تهران نیز آغاز شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم گفت: در مجموع شورای پنجم طی ۳۱۶ جلسه عادی و فوق‌العاده و بررسی طرح‌ها و لوایح حدود ۳۱۰ مصوبه عمومی و ۹۰۰ مورد نامگذاری را تصویب کرده است. اعضای شورا در جلسات مذکور با حدود ۱۰۰۰ مورد تذکر به شهرداری، تلاش خود را در جهت نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری تهران و ایجاد بسترهای قانونی کردند تا بتوانند امروز شهر را در شرایطی آرام، با ثبات و شفاف تحویل شورای ششم بدهند.

وی اظهار امیدواری کرد: این تلاش با وجود همه کاستی‌ها و نقصان‌ها، مورد قبول مردم شریف تهران قرار گیرد و مدیریت شهری دوره ششم نیز گام‌های بعدی را در جهت تبدیل تهران به شهری برای زندگی و ساماندهی مشکلات کنونی و پاسخ دادن به مطالبات به حق مردم شریف تهران بردارد.

کد خبر 511879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.