۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
تازه نفس‌ها باز هم به خط شدند

امروز _سه شنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰_ در یکصد و دومین برنامه افتتاحیه‌های شهرداری با حضور شهردار و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، ۴۵ دستگاه اتوبوس تازه نفس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه و عملیات اجرایی ساختمان دفتر مرکزی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعداد ۲۵ دستگاه اتوبوس ایران خودرو دیزل ۱۲ متری جدید با هزینه‌ای بالغ بر یک‌هزار میلیارد ریال و ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید اسکانیا به ارزش ۱,۲۰۰ میلیارد ریال خریداری شده و به چرخه حمل و نقل اتوبوسرانی شهر اضافه شد تا عمر این ناوگان از ۸.۹ به ۸.۲ سال برسد.

قیمت هرکدام از این اتوبوس‌ها که دارای استاندارد یورو پنج است و بدین سبب آلایندگی کمتر نسبت به اتوبوس‌های یورو چهار دارد، کمتر از دو میلیارد تومان است.

اتوبوس‌های خریداری شده با موتور بنز یورو چهار مجهز به فیلتر جاذب ذرات و دوده(DPF)، دارای امکانات رفاهی برای افراد توانخواه نظیر رمپ ویلچر و کالسکه کودک و امکان کاهش ارتفاع اتوبوس از یک طرف برای راحتی سوار شدن این افراد و کلید درخواست توقف در ایستگاه جهت جلوگیری از راه افتادن اتوبوس در هنگام پیاده و سوار شدن مسافر است.

حرکت نکردن اتوبوس در زمان باز بودن درها، صندلی‌های راحت مسافری با تفکیک بخش معلولان و دارا بودن سیستم سرمایشی تقویت شده از دیگر ویژگی‌های بارز اتوبوس‌های خریداری شده است.

موفق به تأمین منابع مالی جدید برای شهر در دوره پنجم شدیم

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان مراسم رونمایی از اتوبوس‌های جدید شهر اظهار کرد: بسیار خرسندیم که به تدریج به قول‌های داده شده عمل کردیم گفته بودیم در حوزه حمل و نقل اتفاقات خوبی در چهار سال خواهد افتاد و خوشبختانه همه آنها بدون هیچ گونه کم و کاستی تحقق یافت به طوری که می‌توان گفت در این مدت در حوزه حمل و نقل عمومی شهر یک تحول بزرگ ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: خرید بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، بازسازی بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس، نوسازی تعداد زیادی تاکسی، اضافه شدن دو رام قطار شهری، توسعه معابر بی آر تی، اضافه یا تعویض ایستگاه‌های اتوبوس شهر، هوشمندسازی سیستم اتوبوسرانی با هزینه سنگین اما مؤثر و مفید برای شهروندان از جمله اقدامات انجام شده در این دوره مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی شهر بوده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری توانستیم روشی جدید برای تأمین منابع مالی شهرداری‌ها ایجاد کنیم، افزود: قانون حمل و نقل عمومی به معنای امروز برای استفاده از اوراق مشارکت نبود و اوراق مشارکت تنها به مترو اختصاص می‌یافت، از این رو با مراجعه به نمایندگان، مجلس و دولت و سایر بخش‌ها دو سال پیش موفق به استفاده از این اعتبارات به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی شدیم و با فروش اوراق مشارکت اتوبوس‌های جدید برای شهر خریداری کردیم و این خدمت بزرگ به تمام کشور تعمیم داده شد و اتوبوسرانی توانست از این فرصت استفاده کند.

نوروزی تأکید کرد: همه این اقدامات در راستای رفع مسائل زندگی شهروندان، کاهش آلودگی، روان‌سازی حرکت خودروها در شهر و افزایش ایمنی انجام شده است؛ نمی‌توان قطار شهری، مسیرهای بی آر تی و دوچرخه سواری را توسعه نداد، موتورهای برقی را خریداری نکرد، اما انتظار داشت که شهری فاقد آلودگی داشته باشیم.

وی افزود: اگر تمام زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقل عمومی در شهر فراهم باشد، اما فرهنگ استفاده از آن‌ها وجود نداشته باشد کسی نمی‌تواند ادعا کند که مسائل حل شده است؛ فرهنگ یک نرم افزار و حرکت تدریجی است که ارتقای آن نیاز به بسیج همگانی دارد یعنی همه باید بخواهند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه گاهی ممکن است قانونی وضع شود اما مورد میل مردم نباشد که در این صورت اجرای قانون با مشکل مواجه خواهد شد زیرا شاهد یک قانون بی عملکرد خواهیم بود، گفت: هنر مجلس و توان یک نماینده باید این باشد که نیاز جامعه را کشف کند و آنچه مورد پذیرش عمومی است را تبدیل به قانون کند.

نوروزی با اشاره به تأثیر فرهنگ سازی در میان افراد جامعه خاطرنشان کرد: در این راستا نقش راهنمایی و رانندگی به عنوان متولی نظم در اداره حمل و نقل شهر بسیار مهم است که خوشبختانه در این راستا به ویژه در چهار سال اخیر توسط پلیس راهور تلاش‌های زیادی شده است.

وی ادامه داد: اینکه «هر دوچرخه جایگزین یک خودرو شود» جمله‌ای کوتاه اما پر مفهوم است؛ روزانه در شهر برای تردد شهروندان پنج میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود و تبعات آن مردم را گرفتار بیماری می‌کند در حالی که هر دوچرخه می‌تواند جایگزین خودرو شود.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر با رعایت استانداردها گفت: پلیس پیشروتر از همیشه با دوچرخه مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد و این حرکت باید تداوم یابد. امیدواریم روزی در این شهر شاهد صحنه‌های ۵۰ سال پیش در حوزه حمل و نقل شهری باشیم البته تحقق این اهداف نیاز به همراهی مردم دارد.

وی با تأکید بر اینکه نقش پلیس بدون همکاری مردم ایفا نشدنی است، افزود: نقش فرهنگ نیز بدون توجیه و تبیین ناشدنی است، البته نمی‌گوییم که نقصی نداریم زیرا شاهد دودزایی برخی وسایل نقلیه در شهر هستیم و هنوز هم برخی اشکالات به طور روشن در معرض دید مردم است، اما سن اتوبوس‌های شهر کاهش یافته و تاکسی‌ها نوسازی شده تا شاهد کاهش آلودگی‌ها باشیم و این حرکت باید ادامه یابد.

نوروزی اظهار کرد: هرکس دلسوز شهر بوده و دغدغه شهروندان را دارد و می‌خواهد اصفهان به جایگاه جهانی و فرهنگی خود بازگردد، باید این حرکت‌ها را به عنوان الگو برای همیشه تداوم بخشد.

وی با تأکید بر اینکه در این دوره مدیریت شهری هر حرکتی بر اساس ارزیابی و سنجش افکار عمومی انجام شده است، گفت: تراموا نیز بر همین اساس اجرایی نشد، البته در این زمینه با کارشناسان خبره بین المللی و شهرداران کلانشهرها در ایران و حتی شهرهای خواهرخوانده گفتگو کرده و نتیجه این بود که تراموا یک وسیله حمل و نقلی کم هزینه، ارزان و با ایمنی بالا است که امیدواریم روزی در این شهر این مهم تحقق یابد.

مدیریت شهری پنجم در راستای رفع نیازهای شهروندان گام برداشته است

فتح الله معین، رئیس کمیسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز در شهری زندگی می‌کنیم که تاریخ آن مملو از برنامه‌ها و حرکت‌های فرهنگی و سازنده است و در هر زمینه‌ای که به تاریخ علم و دانش و هنر ایران مراجعه کنید، نام اصفهان می‌درخشد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم نگه دار میراث گذشتگان باشیم و مردم زندگی عزت‌مندانه داشته باشند باید برای رفع نیازهای آنها تلاش کرد.

وی تأکید کرد: اگر معتقدیم اصفهان می‌خواهد سمبل یک شهر شیعی باشد باید شهروندان آن در همه ابعاد از خدمات مطلوب بهره مند شوند بدان معنا که در هوای سالم تنفس کرده و از حمل و نقل خوب استفاده کنند.

رئیس کمیسیون نظارت، پایش و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مردم باید احساس کنند اصفهان شهری است که انسان‌ها در آن عزتمند بوده و برای رفع حوائج روزمره پزشکی، حمل و نقلی و ارتباطات امکانات کافی و بدون منت در اختیار دارند.

معین گفت: اقداماتی که در این دوره مدیریت شهری انجام و به ثمر نشسته در راستای رفع نیازها و گرفتاری‌های مردم بوده تا آنها از اینکه شهروند اصفهان هستند، احساس رضایت کنند.

وی با اشاره به کاندیدا نشدن خود در این دوره شورای اسلامی شهر گفت: ۱۴ سال عضو شورای شهر بودم؛ بازنشسته وزارت کشور هستم و همه عمر خدمتی خود را پس از انقلاب در ارتباط با وزارت کشور و شهرداری‌ها طی کردم و امروز با جرأت می‌گویم در این دوره مدیریت شهری به لحاظ خدمات ارائه شده، خدماتی کم نظیر و در راستای خدمت به مردم و اعتلای نام اسلام و یک شهر شیعی ارائه شده است و اگر آیندگان می‌خواهند این مسیر را ادامه دهند بدانند که ملاک، ارزیابی رفاه مردم و رفع نیازهای آنها است.

جزئیات خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید شهر اصفهان

مسعود بنده خدا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز شاهد ورود ۴۵ دستگاه اتوبوس به شهر اصفهان هستیم که در چرخه حمل و نقل عمومی شهر قرار می‌گیرد.

وی افزود: ۲۵ دستگاه از این اتوبوس‌های ۱۲ متری ساخت شرکت ایران خودرو دیزل است که استاندارد آلایندگی یورو چهار دارد و با استفاده از اعتبارات اوراق مشارکت ۱۳۰ میلیارد تومانی خریداری شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: برای خرید اتوبوس‌های جدید ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات باقیمانده نیز برای زیرساخت مسیر خط اتوبوس حدفاصل پایانه دارک تا میدان امام علی (ع) که تا شیخ صدوق ادامه پیدا می‌کند، ساخت ایستگاه اتوبوس و احداث پایانه دارک صرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های جدید دارای قابلیت کاهش ارتفاع برای استفاده معلولان و جایگاه مخصوص این قشر در اتوبوس است که تحت لیسانس بنز آلمان ساخته شده است.

بنده خدا با اشاره به ورود ۲۰ اتوبوس ساخت کارخانه عقاب افشان در شهر اصفهان گفت: ۲۰۰ میلیارد اوراق مشارکت در سال ۹۸ برای خرید اتوبوس دریافت کردیم که با استفاده از آن‌ها ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و ۸۰ دستگاه اتوبوس با مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار وارد شهر اصفهان شد و مابقی بودجه در حدود ۴۰ میلیارد تومان صرف ایجاد زیرساخت مسیر حمل و نقل عمومی شهر از خیابان هشت بهشت تا خیابان آتشگاه، خرید تجهیزات الکترونیکی در مسیر برای عبور اتوبوس‌ها و اولویت بندی تردد این وسایل شد.

وی ادامه داد: ۲۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که مبلغ آن قبلاً پرداخت شده است در حال حاضر ۱۲۰ میلیارد تومان ارزش دارد که دارای استاندارد آلایندگی یورو پنج بوده و برخوردار از سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم کاهش آلایندگی‌ها، سیستم کاهش ارتفاع برای سالخوردگان و معلولان و رمپ ویژه توان خواهان است.

کد خبر 511859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.