جزئیاتی از داوری و مسابقات جشنواره بین المللی صنایع دستی

دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی در حاشیه معرفی برگزیدگان بخش طراحی فرش و پیشکسوتان صنایع دستی، جزئیاتی از داوری و مسابقات این جشنواره شرح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در آئین تجلیل از برگزیدگان مسابقات جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران که ظهر امروز- دوشنبه ۱۱ مردادماه- به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران سیاست گذاری خود را در سه بخش برای شناسایی هنرمندان برتر رشته‌های مختلف صنایع دستی انجام داد. بخش اول نشان بین‌المللی دست خلاق است که در آن شش هنرمند برتر بین‌المللی در دو بخش ایرانی و خارجی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بخش دوم جشنواره بین‌المللی صنایع دستی نشان بزرگ همای زرین است که به برگزیدگان ۲۰ رشته کم رونق و پر رونق صنایع اهدا می‌شود.

وی با اشاره به روند شرکت در جشنواره، افزود: ابتدا یک فراخوان عمومی در سطح ملی منتشر شد، گام اول هنرمندان برای شرکت در این جشنواره بارگذاری عکس و فیلم آثار خود بود. نزدیک به ۳ هزار علاقمند از سراسر کشور در این مسابقات شرکت کردند و بیش از ۶ هزار اثر در بخش‌های مختلف مسابقات جشنواره شرکت و مورد ارزیابی داوران قرار گرفت.

دبیر جشنواره بین‌المللی صنایع دستی درباره نحوه داوری، گفت: نزدیک به ۹۰ داور در رشته‌های مختلف صنایع دستی به این جشنواره همراه شدند و تلاش کردیم از همه تخصص‌ها و توان‌های ملی در این حوزه استفاده کنیم. در گام اول آثار به صورت مجازی مورد بررسی داوران ملی و استانی قرار گرفت و از بین تمام آثار، تعدادی با رأی داوران به مرحله دوم راه پیدا کرد. راه یافتگان با اطلاع رسانی‌هایی که به ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها شد، آثار خود را برای جشنواره ارسال کردند.

ملت ادامه داد: در مرحله دوم بخشی از داوران مرحله اول و بخشی از داوران جدید برای ارزیابی فیزیکی آثار در اصفهان گرد هم آمدند و طی دو روز تمامی آثار رشته‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دادند؛ نهایتاً از بین همه آثار در رشته‌های مختلف بیست‌گانه ابتدا آثار برتر را شناسایی و سپس از بین آثار خلاق رشته‌های مختلف تعدادی را نیز به عنوان اثر خلاق انتخاب کردند.

وی تصریح کرد: در کنار انتخاب آثار برتر و خلاق، پنج پیشکسوت رشته‌های مختلف کشور نیز انتخاب شدند که فرآیند انتخاب آنها کاملاً قابل دفاع و با مشارکت حداکثری تمام معاونت‌های صنایع دستی ادارات کل استان‌ها انجام شد. بر همین اساس امروز پنج پیشکسوت از رشته‌های مختلف صنایع دستی به عنوان برترین هنرمندان معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی اضافه کرد: در فرآیند داوری با توجه به شیوع مجدد کرونا در کشور و سخت شدن حفظ سلامت در استان‌های مختلف کشور، با تاکید معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی قرار بر این شد که در مرحله حضوری تعداد کمی داور غیر استانی در اصفهان حضور پیدا کنند، بر این اساس برخی از داوران که در مرحله اول به صورت مجازی با جشنواره همراهی کردند را با داوران اصفهانی جایگزین کردیم.

ملت با اشاره به بخش سوم این جشنواره گفت: بخش مسابقات جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران بر اساس نیازهای حوزه صنایع دستی و لزوم توجه جدی به حلقه‌های مفقوده توسعه صنایع دستی در کشور برگزار شد. بر این اساس تلاش شد که موضوعات و مسابقاتی انتخاب شود که نتیجه اجرای آن کمک به توسعه صنایع دستی در ابعاد مختلف باشد. یکی از موضوعاتی که انتخاب شد طراحی خلاقانه صنایع دستی برای کمک به اندیشه‌های نو در تولید صنایع دستی بود.

وی ادامه داد: مسابقه دیگری که به اجرا گذاشته شد، بسته بندی صنایع دستی بود. این مسابقه در سه بخش بسته بندی "صنایع دستی برای صنایع دستی"، "صنایع دستی برای سایر محصولات" و "سایر محصولات برای صنایع دستی" برگزار شد. بسته بندی یکی از ضروریات اصلی حوزه صنایع دستی برای صادرات، بازاریابی و بازرگانی بین الملل است و کمتر به آن پرداخته شده است. بر همین مبنا از فرصت برگزاری جشنواره استفاده کردیم و مسابقه بسته بندی صنایع دستی را به اجرا گذاشتیم که مورد استقبال طیف وسیعی از هنرمندان صنایع دستی و دانشگاهان قرار گرفت.

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی با اشاره به مسابقه سوم این جشنواره، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فرش یکی از اصلی ترین هنرها و صنایع دستی کشور است، فرصت همراهی فرش با صنایع دستی در مسیری مشترک را میسر و مسابقه طراحی فرش را در سه بخش طراحی مدرن، سنتی و رنگ و نقطه به اجرا گذاشتیم که این بخش از مسابقات نیز مانند سایر بخش‌های جنبی جشنواره با استقبال بی نظیر هنرمندان مواجه شد. در واقع مشارکت ۵۸۰ طرح در مسابقه طراحی فرش نشان از اهمیت این مسابقه و توجه جدی هنرمندان به آن دارد.

ملت اضافه کرد: در کنار این سه مسابقه، مسابقه طراحی پوشاک با صنایع دستی را نیز برای اولین بار در کشور به اجرا گذاشتیم. با توجه به فرهنگ غنی اقوام و ظرفیت فوق‌العاده ای که وجود دارد تاکنون هیچ گونه توجهی به این حوزه نشده بود. امیدواریم که این اولین گام منتج به نتایج مثبت و تحولات جدی در حوزه پوشاک شود و همزمان فعالان حوزه صنایع دستی نیز از این فرصت ارزشمند برای توسعه و ارتقا سطح کیفی محصولات خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: گنجینه ارزشمند صنایع دستی کشور می‌تواند بار ابعاد مختلفی از توسعه کشور را به دوش بکشد و محرکی جدی برای پیشرفت در سطوح مختلف باشد. امیدوارم این حرکت مقدمه رسیدن به المپیک هنر و صنایع دستی جهانی شود.

کد خبر 511777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.