تزریق ۸۰۰ هزار دوز واکسن در استان اصفهان/ در وضعیت فوق قرمز هستیم

رئیس مرکز بهداشت استانن اصفهان گفت: تاکنون ۶۳۷ هزار نفر یک دوز واکسن و حدود ۱۷۳ هزار نفر دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند و به طور کلی حدود ۸۰۰ هزار دوز واکسن در استان اصفهان تزریق شده است. ۱۷ درصد مردم در استان اصفهان یک دوز و ۴.۶ درصد دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری امروز _دوشنبه ۱۱ مرداد_ در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به وضعیت فوق بحرانی کرونا در استان اصفهان، اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های مقابله با شیوع کرونا در استان اصفهان کمتر از ۳۰ درصد است و همراهی همیشگی مردم، اصناف و ارگان‌ها را شاهد نیستیم. وضعیت کرونا در استان اصفهان فوق قرمز است و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده وضعیت از شرایط موجود نیز بدتر شود.

وی ادامه داد: حدود سه هزار و پنج نفر در یک روز برای انجام تست کرونا مراجعه کردند، حدود دو هزار و ۵۰۸ نفر نیز به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد حال ۳۵۵ نفر وخیم است. در شبانه روز گذشته ۲۴ مورد فوتی داشته‌ایم و این آمارها هر روز در حال افزایش است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به این که گروه‌های پرخطر واکسینه شده‌اند و سایر گروه‌ها نیز در حال واکسینه شدن هستند، خاطرنشان کرد: میانگین سنی مبتلایان در استان اصفهان ۵۶ سال است، باید بدانیم تاب آوری سیستم بهداشت کمتر از مردم است و مشکلات بسیاری نیز دارند. امیدواریم با انجام واکسیناسیون جامعه ایمن‌تر شود و لازم است تا رسیدن به پوشش بالای ۷۰ درصد در رعایت نکات بهداشتی کوتاهی نشود و مردم و مسئولین در این زمینه سهل انگاری نکنند. اگر واکسیناسیون به پوشش بالای ۷۰ درصد برسد مرگ‌ومیر کرونا کمتر خواهد شد و تا آن زمان نیاز است از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

عبور بیماران کرونا از مرز ۲۵۰۰ بیمار در اصفهان

وی با توضیح این که روزانه ۵۰۰ بیمار در حال بستری شدن هستند، افزود: ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده و تعداد تخت‌های بستری کم است، در موج قبلی به آمار دو هزار و ۱۰۰ تخت رسیدیم و بعد از آن به تدریج آمارها نزولی شد اما در موج پنجم از مرز دو هزار و ۵۰۰ بیمار گذشته‌ایم و این روند همچنان در حال افزایش است. تا آنجا که وزیر بهداشت به مقام معظم رهبری  نامه نوشته و درخواست تعطیلی دو هفته‌ای را برای کشور عنوان کرده است.

حیدری با تأکید بر این که بر وضعیت عمرانی است و تختی برای بستری باقی نمانده تصریح کرد: سیستم درمان در حال قفل شدن است و در حال حاضر باید یک بیمار ترخیص شود تا بتوانیم بیمار دیگری را بستری کنیم همچنین ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به استانداری نامه نوشته است تا بتوانیم محدودیت‌هایی را در استان اعمال کنیم چرا که با پیشگیری به نتایج مثبتی خواهیم رسید اما تا این لحظه هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم این در حالی است که ما انتظار داشتیم دو هفته قبل محدودیت‌ها اعمال شود تا بتوانیم شاهد نتایج آن باشیم.

فعالیت ۲۷ مرکز تجمعی واکسیناسیون در اصفهان

وی با اشاره به افزایش مراکز تجمعی واکسیناسیون در اصفهان گفت: تا دو هفته گذشته حدود ۱۹ مرکز تجمعی واکسیناسیون داشته‌ایم که این تعداد به ۲۷ مرکز تجمعی افزایش یافته است تا روند انجام واکسیناسیون سرعت بگیرد البته علاوه بر این مراکز ۷۹ مرکز غیرتجمعی نیز در شهرستان‌های استان در حال انجام واکسیناسیون هستند و آمار واکسیناسیون در اصفهان بیشتر از حدی است که وزارت بهداشت اعلام کرده است که نتیجه تلاش بی وقفه نیروهای معاونت بهداشت در استان اصفهان است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان این که در حال تلاش برای افزایش آمار واکسیناسیون در اصفهان هستیم، افزود: روز گذشته حدود ۳۱ هزار دوز واکسن تزریق شده که این عدد حدود شش هزار دوز بیشتر از حد نرمالی است که وزارت بهداشت اعلام کرده است و تمام این اقدامات انجام می‌شود تا بتوانیم به کنترل شیوع کرونا کمک کنیم. مردم نباید بدون دریافت پیامک به مراکز تجمعی واکسیناسیون مراجع کنند چرا که هر مرکز بر اساس ظرفیت خود توانایی پذیرش دارد و علت شلوغی برخی مراکز تجمعی مراجعه بدون نوبت افراد است و گاهی روزانه حدود ۱۲ هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به این که با افزایش مراکز تجمعی بار مراجعات را کنترل و مدیریت می‌کنیم، اضافه کرد: همکاری بین ارگانی کمرنگ شده و سازمان‌ها باید برای انجام و اجرای برنامه‌ها در این شرایط پاسخگو باشند چرا که دستورات برای اجرای محدودیت‌ها ابلاغ شده این در حالی است که چندان رعایت نمی‌شود و همه برای اعمال محدودیت‌ها در تمام ارگان‌ها و در تمام زمینه‌ها از معاونت بهداشتی انتظار دارند، در حالی که هر ارگان باید موظف باشد که محدودیت‌ها را رعایت کند.

واکسیناسیون گروه‌های جدید در اصفهان

حیدری گفت: با انجام واکسیناسیون ۵۰ تا ۶۰ درصد از میزان مرگ و میرهای کرونا کاهش خواهد یافت، اما در حال حاضر باید محدودیت‌ها رعایت شود تا بتوانیم شیوع بیماری را کنترل کنیم و این موضوع نیازمند همکاری مردم و مسئولان است. اگر شکایتی از ارگانی وجود دارد باید به بازرسی استانداری و ۳۱۱۳ اعلام شود هرچند که اکثر دستگاه‌ها پاسخگوی شکایاتی که به ۳۱۱۳ می‌شوند نیستند.

وی با اشاره به این که گروه سنی بالای ۵۵ سال در شهرهای بزرگ و گروه سنی بالای ۵۰ سال در شهرهای کوچک استان در حال واکسینه شدن هستند، افزود: برای انجام واکسیناسیون باید در salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا به آنها اعلام شون که به کجا و در چه زمانی مراجعه کنند. افراد نباید بدون دریافت پیامک به مراکز تجمعی مراجعه کنند این موضوع باعث تضعیف رعایت پروتکل‌ها در مراکز تجمعی خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایمنا در خصوص واکسیناسیون گروه‌های جدید، تصریح کرد: برای تمام گروه‌های جدید از جمله خبرنگاران، معلمان، قضات، زندانیان، کارمندان بانک، عوامل نیروی انتظامی و … با ارگان‌های مربوطه هماهنگی‌های لازم را انجام داده و یا در حال انجام هستیم و بعد از دریافت لیست افراد از طرف این ارگان‌ها با هماهنگی سریع افراد فراخوان می‌شوند تا واکسیناسیون آنها انجام شود که یا همکاران ما به محل آنها می‌روند یا آنها به مراکز می‌آیند. در خصوص واکسیناسیون زندانیان نیز همین روند انجام خواهد شد.

۱۷ درصد مردم اصفهان واکسینه شدند

وی با اشاره به این که افراد جامانده از گروه‌های فراخوان شده همچنان می‌توانند برای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند، افزود: گاهی برخی می‌خواهند واکسن کووبرکت تزریق کنند، در حال حاضر تزریق کووبرکت در مرکز تجمعی مجاور بیمارستان الزهرا(س) انجام می‌شود و افراد تنها بر اساس ارسال پیامک برای تزریق این واکسن دعوت می‌شوند چرا که ممکن است در زمان مراجعه آنها این واکسن در مرکز دیگری موجود باشد و در حال حاضر واکسن غالب برای تزریق سینوفارم چین است همچنین لازم ذکر است در شرایط فعلی نباید نوع واکسن برای افراد مهم باشد.

حیدری با اشاره به آمار واکسیناسیون در استان خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۳۷ هزار نفر یک دوز واکسن و حدود ۱۷۳ هزار نفر دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند و به طور کلی حدود ۸۰۰ هزار دوز واکسن در استان اصفهان تزریق شده است. ۱۷ درصد مردم در استان اصفهان یک دوز و ۴.۶ درصد دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند. در حال حاضر تعداد واکسن‌ها کافی است و اگر واکسن‌های ایرانی نیز به چرخه واکسیناسیون اضافه شود تا حدود پنج یا شش ماه دیگر تقریباً ۷۰ درصد جامعه واکسینه خواهند شد.

وی با اشاره به این که واکسیناسیون معلمان در اصفهان در حال انجام است، گفت: با توجه به رنگ‌بندی‌ها در ستاد ملی کرونای کشور دستورات ابلاغ می‌شود و برای مراسم ماه محرم هنوز دستوراتی به استان‌ها ابلاغ نشده و در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد البته احتمال دارد مراسم محرم در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود اما باز هم این موضوع قطعی نیست. لازم است فرهنگ مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا تقویت شود.

کد خبر 511708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.