نظام مالی شهرداری‌ها نیازمند بازنگری است

یک پژوهشگر مدیریت شهری گفت: منابع پایدار درآمدی به رونق سرمایه گذاری و بهبود وضعیت اقتصادی شهر کمک می‌کند و درآمد شهرداری را افزایش می‌دهد.

ابراهیم جمشیدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نظام مالی شهرداری‌ها در کشور ما به درستی شکل نگرفته و لایحه درآمد پایدار شهری نیز با گذشت چندین سال هنوز به تصویب نرسیده است و همین امر موجب شده زیرساخت‌های شهری در طول زمان از بین برود.

وی افزود: تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهری نقش مهمی در برطرف کردن موانع به منظور دستیابی شهرداری به منابع پایدار درآمدی و نیل شهر به توسعه پایدار دارد.

این پژوهشگر مدیریت شهری با بیان این که این لایحه در صورت تصویب می‌تواند راه مدیریت شهری و در رأس آن شهرداری را برای اداره بهتر و ارزان‌تر شهر باز کند، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای ایجاد درآمد پایدار و مؤثر برای مدیریت شهری، عوارض محلی است که بسترهایی برای دریافت آن فراهم شده است به علاوه امروزه شهرداری می‌تواند با مشارکت در سرمایه‌گذاری و انتشار اوراق مشارکت، منبع درآمدی برای خودش داشته باشد.

وی ادامه داد: منابع پایدار درآمدی به رونق سرمایه گذاری و بهبود وضعیت اقتصادی شهر کمک می‌کند و درآمد شهرداری را افزایش می‌دهد.

ابراهیمی تاکید کرد: در حال حاضر رویکرد جدیدی برای افزایش درآمد شهرداری‌ها وجود دارد که در گام نخست خوب است اما نیاز است باز هم راهکارهای موثرتری برای افزایش درآمدهای این نهاد خدمات‌رسان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: نظام مالی شهرداری‌ها در کشور ما به درستی شکل نگرفته و لایحه درآمد پایدار شهری نیز با گذشت چندین سال هنوز به تصویب نرسیده است و همین امر موجب شده زیرساخت‌های شهری در طول زمان از بین برود لذا به منظور جلوگیری از تخریب شهر لازم است این طرح هرچه زودتر به تصویب برسد.

این پژوهشگر مدیریت شهری تاکید کرد: اعمال عوارض و مالیات بر رانت‌های شهری به ویژه رانت‌های برنامه‌ای، ضرورت دارد اما در کنار آن درآمدهای شهرداری نیز باید در جای متناسب خودش خرج شود.

وی اضافه کرد: لازم است درآمدهای ناشی از این عوارض در راستای توسعه پایدار و همه جانبه شهر مورد استفاده قرار بگیرد تا کیفیت زندگی شهری افزایش یابد.

کد خبر 511680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.