واکسیناسیون مددکاران شهرداری تهران چشم انتظار تصمیم وزارت بهداشت

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت ۴۰۰ مددکار در گرمخانه‌ها و گشت‌های فوریت‌های اجتماعی این نهاد، گفت: وزارت بهداشت تاکنون واکنشی به درخواست واکسیناسیون مددکاران نشان نداده و ما همچنان چشم انتظار تصمیم آنان هستیم.

به گزارش ایمنا، سیدمالک حسینی اظهار کرد: درک درستی و شناخت دقیقی نسبت به فعالیت مددکاران اجتماعی، افرادی که در گرمخانه‌ها و گشت‌های فوریت‌های اجتماعی با شهرداری تهران همکاری می‌کنند، نیست.

وی افزود: مددکارانی که در مراکز خصوصی بازپروری، مراکز نگهداری افراد کم‌توان، معلول و یا مراکز متعلق به بهزیستی، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها فعالیت می‌کنند، میزان خطر ابتلای آنان به ویروس کرونا با توجه به ارتباطشان با افراد آسیب‌پذیر زیاد است.

وی افزود: اگر چنین شناختی وجود داشت بعد از کادر درمان، واکسیناسیون مددکاران باید انجام می‌شد چون ۴۰۰ مددکار در گرمخانه‌ها و گشت‌های فوریت‌های اجتماعی شهرداری تهران و حدود ۲۰۰ نفر در بخش غیردولتی همکار ما پرخطرترین کار را در شرایط شیوع کرونا انجام می‌دهند و با افراد آسیب‌پذیر جامعه در ارتباط هستند.

حسینی عنوان کرد: به رغم مکاتباتی که توسط شهردار تهران با وزیر بهداشت، توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی و سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری با ستاد مقابله با کرونای تهران و پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران انجام و قول‌های که داده شد تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای واکسیناسیون مددکاران شهرداری صورت نگرفته که این امر، جای تأسف دارد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: امیدواریم با وارد شدن واکسن‌های ایرانی به چرخه واکسیناسیون، مددکاران شهرداری واکسینه شوند.

وی خاطرنشان کرد: مددکاران شهرداری تهران در خط مقدم مبارزه با کرونا و با آسیب‌پذیرترین افراد در این جامعه در ارتباط هستند و با واکسیناسیون آنان، اطمینان خاطر برای مبتلا نشدن به کرونا داده می‌شود که این موضوع توانشان را برای فعالیت مضاعف می‌کند اما تاکنون هیچ پیام روشنی برای واکسیناسیون مددکاران به ما داده نشده که چه زمانی این کار انجام می‌شود.

حسینی افزود: تاکنون یکی از همکاران ما جان خود را در راه خدمت رسانی به افراد آسیب پذیر از دست داده است و بیش از ۱۳۰ نفر از عوامل مختلف اجرایی و مددکاران سازمان درگیر کرونا شده‌اند که بیشترین میزان درگیری در نظام اجرایی به نسبت کل کارکنان را شامل می‌شود و این روند متأسفانه به شکل شتابانی در حال افزایش است.

پذیرش ۱۶۰۰ مددجو در گرمخانه‌های شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره آمار پذیرش در گرمخانه‌های این نهاد گفت: در فصل گرما، آمار پذیرش مددجویان و افراد بی‌خانمان در گرمخانه‌ها از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در فصل سرما به طور متوسط به حدود یکهزار و ۶۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ گرمخانه شامل ۱۶ مرکز ویژه مردان و چهار مرکز ویژه زنان در پایتخت افزود: این مراکز از آبان ۱۳۹۸ به دستور شهردار و همراهی شورای اسلامی شهر تهران به صورت دائمی و شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و دیگر گرمخانه فصلی نداریم.

حسینی بیان کرد: هیچ گرمخانه‌ای نداریم که اگر در طول روز مددجویی مراجعه کند، از پذیرش او خودداری شود، خدمات بهداشتی و تغذیه‌ای- سه وعده غذای گرم- همچون گذشته با همان کیفیت به مددجویان ارائه می‌شود، همچنین ۲ سامان سرا (یک مرکز ویژه مردان در خاور شهر و یک مرکز ویژه زنان در لویزان) فعالیت می‌کنند که مجموع این ۲۲ مرکز با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ تخت به مددجویان خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا در گرمخانه‌ها گفت: از زمان شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) پروتکل‌های بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت تدوین و به گرمخانه‌ها ابلاغ شد و ضدعفونی مراکز با همان جدیت پیگیری می‌شود اما در شرایط حاضر اگر به سطح عموم جامعه هم نگاه کنید، مردم عادی هم یک همزیستی با کرونا را تجربه کردند، به طور طبیعی این همزیستی در گرمخانه‌ها هم اتفاق افتاده است.

وی افزود: با این وجود، همچنان الزامات مراقبتی در گرمخانه‌ها رعایت می‌شود؛ هنگام ورود مددجویان تب‌سنجی و لباس‌هایشان گندزدایی می‌شود، مددجویان استحمام می‌کنند، ماسک و مواد شوینده به آنان داده می‌شود، سطوح گرمخانه‌ها ضدعفونی می‌شود حتی بعضی از گرمخانه‌ها در صورت امکان به صورت کامل روزانه شست و شو می‌شوند.

حسینی ادامه داد: اتاق‌های ایزوله در گرمخانه‌ها همچنان فعال است که در صورت مشاهده علائم کرونا در مددجویان، آنان تا زمان حضور نیروهای اورژانس در این اتاق‌ها نگهداری می‌شوند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: تاکنون به جز در پیک چهارم کرونا از فرودین تا اوایل اردیبهشت تنها در ۲ گرمخانه زنان در مناطق ۲۲ و هشت، تعدادی از مددجویان و مددکاران به کرونا مبتلا شدند که این مراکز به مدت ۲ هفته قرنطینه شد و خوشبختانه بدون اینکه فوتی داشته باشیم، مبتلایان بهبود پیدا کردند و بعد از آن مورد مثبت و ابتلاء به کرونا در گرمخانه‌ها گزارش نشده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 511563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.