صدای خاموش یک دولت

آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم، جدال اصولگرایان برای انتخاب شهردار تهران، وضعیت شیوع کرونای دلتا در کشور و مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ دوشنبه ۱۱ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آقای روحانی! پنهان‌کاری‌های شما به وحدت آسیب زد» به بررسی آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم پرداخت و نوشت: روز وداعش با دولت بود. بعد از هشت سال آخرین جلسه هیأت دولت دوازدهم. در همه این سال‌ها مرتب به حسن روحانی هشدار داده می‌شد که با مردم حرف بزند و رازها را شفاف با ملت در میان بگذارد، بارها گفته شد تنها راه چاره گفت‌وگوی صادقانه و واقعی با مردم است؛ وگرنه همه‌چیز به نام او تمام می‌شود و بدنامی در تاریخ کشور خواهد ماند.

در همه این سال‌ها؛ چه در همان اوقاتی که رئیس‌جمهور هنوز این روی سکه را ندیده بود و سرمست از توافق برجام و امیرکبیر نامیدن وزیر خارجه و مقایسه‌اش با آرش کمانگیر و… بود، چه بعد از آن که ترامپ با خروج از برجام‌، این روی دیگر سکه را به بدترین شکل ممکن به وی نشان داد، چه زمانی که منجی آزادی و رهایی‌دادن از شر دولت سابق نام گرفته بود و رسانه‌های اصلاح‌طلب در توهم روزهای خوش همیشگی آینده تیتر می‌زدند «صبح روحانی‌تان بخیر»، چه امروز که همان رسانه‌های اصلاح‌طلب، این روزها راز بقا را در هم‌پیمانی با جریانات قدرت و بر سر کار آمده مقابل حسن روحانی می‌دانند، همواره به رئیس‌جمهور گوشزد می‌شد که با مردم بیشتر باشد و صادق‌تر.

در همه این سال‌ها هم از تیم رسانه‌ای حسن روحانی انتقاد و بارها گفته شد فشل بودن این تیم، آخر همه کاسه کوزه‌ها را بر سر همین دولت خواهد شکست و کار دست روحانی می‌دهد و آن وقت او می‌ماند و کنایه‌ها و فحش‌هایی که باید به تنهایی بخورد…؛ اما تغییری ایجاد نشد. اوضاع به همین منوال ماند تا پایان دوره دوم حسن روحانی.

وضعیت هربار بدتر و بدتر شد؛ از شادی پیروزی روحانی در خرداد ۹۶‌، به دی ۹۶ و بعد به آبان ۹۸ و به امروزی ختم شد که مردم به هر دلیلی اگر جمعی را بتوانند تشکیل دهند؛ حتی بعد از بازی فوتبال، برخی شعارهایشان را علیه مسئولان سر می‌دهند. حسن روحانی اما با مردم سخن نگفت و نگفت تا این که آخرین روز هیأت دولت فرا رسید و این آخرین تریبون را هم به نحوی دیگر از دست داد؛ آن هم با عذرخواهی.

رئیس‌جمهور در این آخرین جلسه در مورد حرف نزدن‌هایش گفت: «‌بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم؛ چون نمی‌شد و مفید نبود؛ می‌ترسیدم وحدت ملی صدمه ببیند و بسیاری از مسائل را به جان خریدیم.» این جملات ضمن آن که نشانی از پایان حسن روحانی داشت در واقعیت اذعانی صریح به پنهان‌کاری برخی مسائل از مردم بوده است.

صدای خاموش یک دولت

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نگاه قالیباف، شبح زاکانی‌» به بررسی جدال اصولگرایان برای انتخاب شهردار تهران پرداخت و نوشت: در بین منتخبین شورای شهر ششم در مورد انتخاب شهردار تهران دعوا بالا گرفته است. نظر طرفداران قالیباف به سمت پیر هادی و حسینی است، در حالی که مخالفان قالیباف تلاش می‌کنند تا زاکانی را به کرسی شهرداری برسانند.

هرچه به موعد شروع کار رسمی شورای شهر ششم و معرفی شهردار تهران نزدیک می‌شویم دو قطبی ایجاد شده بین منتخبین شورای ششم برای شهردار کردن گزینه‌های مدنظر خود واضح‌تر می‌شود و در میان تمام شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌ها نام محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از چهره‌های اصلی پشت صحنه دیده می‌شود. برخلاف مصاحبه‌های مهدی چمران و سایر اعضای شورای ششم مبنی بر تکذیب دوقطبی‌ها و تقلیل اختلافات به اختلاف نظر ساده اما شنیده‌ها حاکی از ایجاد یک دوقطبی شدید است.

چندی پیش روزنامه آفتاب یزد به نقل از منبعی آگاه، با اشاره و تأیید این دوقطبی در میان اصولگرایان شورای ششم نوشته بود: «برخلاف آنچه که اعضای شورای شهر می‌گویند اختلاف‌ها بر سر انتخاب شهردار تهران خیلی جدی است. در واقع اعضا به دو گروه تقسیم شده‌اند که یک طرف را نیروهای تحت امر محمدباقر قالیباف که همگی دارای سابقه مدیریتی در زمان قالیباف هستند، تشکیل می‌دهد و یک طرف هم نیروهای تازه نفس و جوان که رهبری آن‌ها را پرویز سروری بر عهده دارد.

این طور که معلوم است مدیران با تجربه‌ای که در دوره قالیباف فعالیت داشته‌اند بر انتخاب شهردارِ آشنا با بدنه شهرداری تاکید دارند و نیروهای جوان هم بر انتخاب شهردار سیاسی.» این در حالی‌ است که جمعه هشتم مردادماه، فرصت ارائه برنامه از سوی یازده مصداق شهرداری تهران به منتخبین ششمین دوره شورای شهر تهران به پایان رسید و از آنجا که نیکزاد، آبرومند و علی‌آبادی برنامه‌ای را ارائه نکردند نامشان از فهرست گزینه‌های شهرداری آینده تهران حذف شد و حالا فقط هشت گزینه باقی مانده که عبارتند از: اسماعیل احمدی‌مقدم، معصومه آباد، مهرداد بذرپاش، محسن پیرهادی، مازیار حسینی، هابیل درویش، علیرضا زاکانی و رستم قاسمی.

ظاهراً علاقه شدید قالیباف به مدیریت شهری باعث شده است حتی از روی صندلی ریاست مجلس هم برای تأثیر بر شهرداری تلاش کند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها گزینه‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف (یا به عقیده برخی گزینه‌های مورد نظر ایشان) محسن پیرهادی و مازیار حسینی معرفی شده‌اند.

محسن پیرهادی از جوانان نزدیک به قالیباف است که هم اکنون هم به عنوان یکی از نمایندگان مجلس، ناظر و عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم است. او در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با قرار گرفتن در لیست وحدتِ محمدباقر قالیباف توانست به مجلس راه یابد. از پیرهادی به عنوان نفر اول قالیباف برای شهرداری تهران یاد می‌شود و تهیه و ارائه برنامه توسط او به شورای شهر هم موید این است که در حال تدارک کوچ به شهرداری است.

او که سابقه عضویت در شورای شهر چهارم، یعنی همان شورایی را که قالیباف شهردارش بود دارد، گویا دارای پرونده قضائی هم هست، ولی شنیده‌ها حاکی است که از نظر نهادهای امنیتی مانعی برای رسیدن او به شهرداری وجود ندارد.

صدای خاموش یک دولت

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قاتل زنجیره‌ای در میان مردم‌» به بررسی شیوع کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور پرداخت و نوشت: به دنبال کاهش نگران‌ کننده تعداد شهرهای در وضعیت زرد و نارنجی، تعداد شهرهای قرمز ایران به ۲۸۵ افزایش یافت

بنا بر اعلام وزارت بهداشت طی شبانه روز ۹ تا ۱۰ مرداد، ۳۲ هزار و ۵۱۱ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۸۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۰۳ هزار و ۵۱۹ نفر رسید. همچنین ۳۶۶ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و مجموع جان‌باختگان ناشی از این بیماری به ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر رسید. در حال حاضر ۵ هزار و ۵۳۹ نفر از مبتلایان کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد هستند.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور در گردش است در حالی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و در هفته هفتاد و پنجم اپیدمی در کشور، از اول تا هفتم مرداد ماه سال جاری، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۸۰ هزار و ۲۵۷ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۲۲ هزار و ۳۶۴ و تعداد موارد فوتی جدید دو هزار و ۲۱ مورد بوده که با مقایسه این آمار با اعداد هفته پایان تیر ماه، تعداد مراجعان سرپایی کرونا با افزایش ۲۶.۵ درصدی، بستری‌های کرونا با افزایش ۳۲ درصدی و فوتی‌های کرونا با افزایش ۳۸.۲ درصدی مواجه شده است. در شهر تهران نیز در هفته اول مرداد ماه، ۱۰ هزار و ۴۶۶ مراجعه سرپایی کرونا، سه هزار و ۴۶۴ بستری جدید و ۳۵۴ فوت کرونا ثبت شده که بنابراین، در پایتخت هم تعداد مراجعات سرپایی مثبت با افزایش ۶.۲ درصدی، تعداد بستری‌های کرونا با افزایش حدود ۲۲ درصدی و فوتی‌های کرونایی پایتخت با افزایش ۲۲.۵ درصدی مواجه بوده است.

صدای خاموش یک دولت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صدای خاموش یک دولت» به بررسی آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم در پاستور پرداخت و نوشت: هشت سال گذشت؛ هشت سال از زمانی که مردم به تدبیر و امید حسن روحانی دل بستند تا روی خوش زندگی به سمت آنان برگردد. برجام، کلید روحانی بود که دولت اول او برای مردم به ارمغان آورد اما در دولت دوم در قفل شکست. روز گذشته کابینه رئیس‌جمهور برای آخرین بار کنار هم نشستند و راه طی‌ شده را مرور کردند و دست آخر پایان جلسه را با خبرنگاران شریک شدند و البته عکس یادگاری را به تنهایی گرفتند. روحانی اما به میان خبرنگاران آمد و هم تشکر کرد و هم عذرخواهی. او رفت تا نامش در دل تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شود؛ برای عده‌ای به نیکی و برای عده‌ای با بغض و کینه.

ظریف بی‌شک محبوب‌ترین شخصیت دولت حسن روحانی در میان خبرنگاران بود؛ این را از سؤال‌های پیاپی آنها و عکس‌ها و سلفی‌هایی که با او گرفته شد، می‌توان فهمید. وزیر همیشه‌خندان کابینه نیز بیشتر از بقیه وزرا در میان خبرنگاران ماند و آخرین روز جلسه حیاط دولت را در کنار آنان گذراند. خبرنگاری از ظریف پرسید آیا به کابینه جدید دعوت شده‌اید؟ که او به شوخی پاسخ داد: «ما دعوت شده‌ایم که برای کابینه جدید دعا کنیم و همین کار را هم خواهیم کرد». وزیر خارجه درباره این که بعد از وزارت به کجا خواهد رفت، گفت: «دانشگاه»

ظریف در پاسخ به این پرسش که در دوران وزارت خود چه کاری بوده که دوست داشته انجام شود اما نشده، عنوان کرد: «دلم می‌خواست سرمایه بسیار بیشتری را به کشور جذب کنیم. می‌دانید که ۸۵ میلیارد دلار پیشنهاد سرمایه‌گذاری بود. دلمان می‌خواست می‌توانستیم این سرمایه‌ها را برای خدمت به مردم ایران جذب کنیم که اگر فرصت کرده بودیم جذب کنیم حتماً تحریم ایران دشوارتر می‌شد».

صدای خاموش یک دولت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری فردا برگزار می‌شود» به بررسی مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب پرداخت و نوشت: مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه -۱۲ مرداد ۱۴۰۰- با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار و بر اساس آرای ملت، منتخب ملت ایران توسط ولی فقیه به سمت «ریاست جمهوری» منصوب می‌شود.

این مراسم با رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار و از ساعت ۱۰:۳۰ صبح از شبکه‌های صدا و سیما، سایت و صفحات در شبکه‌های اجتماعی به صورت زنده پخش می‌شود.

در این برنامه وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ارائه می‌کند و پس از قرائت متن حکم تنفیذ رئیس جمهور منتخب و ایراد سخن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رهبر انقلاب سخنرانی خواهند کرد.

صدای خاموش یک دولت

کد خبر 511560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.