کاهش آلودگی هوا در شیکاگو با تدابیر هوشمند شهری

خیابان‌های شیکاگو، بزرگترین شهر ایالت ایلینوی در آمریکا، اخیرا به مبلمانی مجهز شده است که ازطریق سنسورهای دیجیتالی نصب شده روی آن، میزان آلودگی هوای محیط را به کاربران و عابران پیاده اطلاع می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیکاگو یکی از شهرهای آمریکایی با نوآوری‌های متعدد در زمینه کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود که ایده‌های پیاده شده در آن تا کنون در بسیاری از نقاط دیگر دنیا نیز اجرا شده و نتایج زیادی داشته است. اخیراً گروهی از معماران خلاق شهر به نصب سنسورهایی روی مبلمان مختلف شیکاگو نظیر ایستگاه‌های اتوبوس پرداخته‌اند که مردم می‌توانند با وارد کردن کد مخصوص هر ایستگاه در برنامه‌ای که قبلاً روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب کرده‌اند از میزان آلودگی هوای اطراف خود باخبر شوند. در حال حاضر تعداد ۱۰۰ ایستگاه اتوبوس در سراسر شهر به این سنسورها مجهز شده است که با ارائه داده‌های دقیق در مورد آلودگی هوا به مردم می‌تواند آن‌ها را به سمت اتخاذ اقدامات مناسب نظیر استفاده از ماسک برای به حداقل رساندن اثرات ذرات معلق بر سلامت خود سوق دهد.

کاهش آلودگی هوا در شیکاگو با تدابیر هوشمند شهری

کیفیت هوا در جهان

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که حدود ۹۱ درصد جمعیت جهان در مناطقی با سطح بالای آلودگی هوا زندگی می‌کنند که این امر یک نگرانی مهم برای شهرها به حساب می‌آید چرا که تمام جنبه‌های حیات بشر از سلامت انسان تا محیط زیست و اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد به همین دلیل آگاهی از میزان آلودگی هر منطقه می‌تواند هم به مردم و هم مدیران شهری کمک کند تدابیری برای کاهش ذرات معلق در هوا و در نتیجه چالش‌های ناشی از این رویداد به کار گیرند.

امروزه مدیران در سراسر شهرهای دنیا از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای نظیر اینترنت اشیا و سنسورها برای آگاهی از میزان آلودگی هوا در هر منطقه کمک می‌گیرند تا پس از شناسایی مناطقی با بیشترین سطح دی اکسید کربن، آن‌ها را از توجه بیشتر خود برای به حداقل رساندن اثرات منفی برخوردار کنند.

کاهش آلودگی هوا در شیکاگو با تدابیر هوشمند شهری

برنامه‌ریزان اهل شیکاگو نیز با در اختیار قرار دادن نرم‌افزاری برای تمام شهروندان و نصب سنسورهایی در ایستگاه‌های اتوبوس و سایر مبلمان شهری، مردم را از میزان آلودگی هوا مطلع می‌کنند که این اقدام می‌تواند گام بلندی در افزایش نگرانی ساکنان شهر نسبت به سلامت خود و محیط زیست به حساب آید.

از آنجا که بسیاری از مناطق شیکاگو از آسمانی نسبتاً صاف برخوردار است و آلودگی هوا در مناطق آن‌ها به طور عینی قابل مشاهده نیست بنابراین مردم بدون نگرانی خاصی به زندگی در محیط‌هایی با بیشترین ذرات معلق در هوا می‌پردازند. بنابراین، آگاه‌سازی آن‌ها از میزان دی اکسید کربن موجود در محیط اطراف این افراد می‌تواند نقش مهمی در برانگیختن آن‌ها به تغییر سبک زندگی خود ایفا کند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش چشمگیر آلودگی هوا بسیار مؤثر واقع شود.

کاهش آلودگی هوا در شیکاگو با تدابیر هوشمند شهری

سایر اقدامات مدیران شیکاگو برای کاهش آلودگی هوا

برنامه‌ریزان شیکاگو تا کنون اقدامات زیادی برای کاهش آلودگی هوا در شهر اعمال کرده‌اند به عنوان مثال طی چند سال اخیر، شهردار تیمی از کارکنان خود را مسئول بررسی میزان کیفیت هوا در مناطق مختلف کرده است تا از وضعیت هر محله باخبر شوند و اقدامات ویژه‌ای را برای آن‌ها اعمال کنند. اعضا این تیم موظف هستند تمام خیابان‌هایی را که در حوزه مسئولیت ان‌ها قرار گرفته است بررسی کنند و میزان ذرات معلق موجود در آن‌ها را به مرکز خبر دهند.

علاوه بر این در بعضی نقاط شیکاگو، مانیتورهایی در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است که سطح آلودگی هوای محیط را به آن‌ها خبر می‌دهد که البته شواهد حاکی است از زمان نصب این مانیتورها، مردم از طریق تغییر سبک زندگی خود، مثلاً تردد بیشتر به وسیله اتوبوس‌های عمومی، تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت هوا به کار گرفته‌اند و تا حدود زیادی موفق عمل کرده‌اند.

کاهش آلودگی هوا در شیکاگو با تدابیر هوشمند شهری

شهردار شیکاگو تنها به این اقدامات برای کاهش آلودگی هوا در شهر اکتفا نکرده و آموزش مردم به عنوان عاملان اصلی کنترل این بحران را از توجه ویژه‌ای برخوردار کرده است. در این راستا، وبسایتی مخصوص شهر به وجود آمده است که در آن، مردم می‌توانند از تمام داده‌های مربوط به میزان آلودگی هوا در مناطق مختلف باخبر شوند علاوه بر این اقداماتی که هر روزه برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت ساکنان و محیط زیست اعمال می‌شود در این وبسایت قابل دسترسی است و مردم می‌توانند به بهترین شکل ممکن آن‌ها را در زندگی شخصی خود پیاده کنند و در کاهش انتشار دی اکسید کربن و تبعات آن، بسیار مؤثر واقع شوند.

کد خبر 511545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.