توسعه اصفهان باید براساس ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری باشد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سیاست‌گذاری در مدیریت شهری با نگاه متفاوت و براساس تغییر روند توسعه و نگاه به ظرفیت های تاریخی و میراثی و هنری این شهر انجام و این رویکرد در سه محورایجاد ظرفیت هایی برای تبلیغ صنایع دستی، اصلاح زیر ساخت های گردشگری و طراحی رویدادهای متناسب طراحی شد.

به گزارش ایمنا، نصیر ملت با اشاره به ویژگی‌های برجسته شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان شهر نقوش فیروزه‌ای، فرهنگ و تاریخ و تمدن و میراث کهن است و ما به نمایندگی از مردم و هنرمندان اصفهان اولین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران را در اصفهان پایه‌گذاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی صنایع دستی نقطه عطفی برای اعتلای هنر و توسعه اقتصاد هنرمندان و مردم این شهر است، افزود: اصفهان شهری با فرهنگ غنی و پیشینه‌ای دیرین است که در شرایط و حوادث مختلف نام‌آور و برجسته بوده و در چند دهه گذشته طراحی و بارگذاری‌ها براساس صنایع سنگین، نتیجه‌ای زیان‌آور مانند خشکی زاینده رود، آلودگی هوا و آب و خاک را برای این شهر رقم زده است.

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران اظهار کرد: سیاست‌گذاری در مدیریت شهری در این راستا بود که با نگاه متفاوت و براساس تغییر روند توسعه و نگاه به ظرفیت‌های تاریخی و میراثی و هنری این شهر پیش رود که با این رویکرد ایجاد ظرفیت‌ها، اصلاح زیرساخت‌های گردشگری و طراحی رویدادهای متناسب با رویکرد توسعه براساس ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری انجام شد.

ملت با اشاره به اینکه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و دارای یک سوم تنوع صنایع دستی است، گفت: بنابرین اولویت مدیریت شهری براساس توسعه صنایع دستی و با هم‌افزایی و هم‌اندیشی مدیران شهری از دو سال پیش و در ذیل طرح اصفهان ۲۰۲۰ سیاست‌گذاری شد.

وی در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره اضافه کرد: به واسطه یک عمر اثربخشی، فعالیت و خدمات هنرمندان و پیشکسوتان، به سه هنرمند داخلی و سه هنرمند خارجی نشان بین المللی دست خلاق تعلق می‌گیرد که هنرمندان خارجی توسط شورای جهانی صنایع دستی و هنرمندان ایرانی از طریق معرفی استان‌ها به شورای عالی داوری مشخص می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بخش نشان همای زرین و مسابقات جشنواره تصریح کرد:
۲۰ اثر در ۲۰ رشته از صنایع دستی و ۱۰ اثر خالق و پنج اثر برتر تمامی هنرمندان نشان همای زرین جشنواره تعلق می‌گیرد. همچنین برگزاری مسابقات چهارگانه با موضوع طراحی خلاق صنایع دستی، طراحی فرش در سه بخش، طراحی بسته‌بندی در سه بخش و طراحی پوشاک در پنج بخش با توجه به نیاز استفاده از صنایع دستی در بخش‌های مختلف طراحی و همچنین ۲۰ کارگاه صنایع دستی با حضور فعالان عرصه هنر برگزار شد.

ملت در خصوص دیگر رویدادهای جشنواره اظهار کرد: اصفهان میزبان سومین اجلاس شهرداران و با حضور مدیران شهرداری ملی و خارجی بود تا زمینه ارتباط و به اشتراک گذاشتن تجربیات هنرمندان و فعالان اقتصادی فراهم شود؛ همچنین سه نشست علمی و شش سخنرانی توسط مدیران و شورای جهانی صنایع دستی و برنامه شب‌های صنایع دستی با حضور فعالان و هنرمندان برگزار و نمایشگاهی مجازی از آثار راه یافته به دور نهایی برپا می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: این اقدامات مقدمه‌ای برای حرکت پیشگام، لایق و شایسته توسعه صنایع دستی اصفهان و ایران باشد؛ مقدمه‌ای که در ادوار آینده با کیفیت و کمیت بهتر و در خور هنر ایرانی برگزار شود. از وزارت خانه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیریت شهری و شورای شهر و همه هنرمندان و فعالان برگزاری این رویداد بزرگ تشکر می‌کنم و امیدواریم این حرکت ارزشمند که برگ زرینی در تاریخ اصفهان و ایران است، تداوم پیدا کند.

کد خبر 511527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.