پیاده‌روهای خورشیدی؛ آینده شهرهای پایدار کربن صفر

پایتخت کاتالونیا اولین شهر اسپانیایی به شمار می‌رود که به طور آزمایشی از پیاده‌روهای خورشیدی برای تولید انرژی مورد نیاز خانواده‌ها بهره می‌برد به این امید که تا سال ۲۰۵۰ به هدف کربن صفر دست یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر روز بر جمعیت شهرنشینان افزوده می‌شود و بر همین اساس پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰، حدود ۶۸ درصد از مردم جهان در شهرها سکونت پیدا کنند. بدیهی است که این رویداد چالش‌های خاص خود را پیش رو دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد که به سهم خود می‌تواند تبعات زیادی بر کره خاکی بر جای بگذارد. در همین راستا، مدیران شهرهای جهان به طور پیوسته در تلاش هستند راهکارهایی بیابند که به کاهش انتشار کربن کمک کند و پایداری زندگی شهری را در پی داشته باشد.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ آینده شهرهای پایدار کربن صفر

بدون شک، در طراحی شهرهای هوشمند و پایدار آینده تمام انواع زیرساخت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد شد و طراحی مناسب آن‌ها به بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار دی اکسید کربن منجر خواهد شد. گسترش پنل‌های خورشیدی برای بهره مند سازی شهرها از انرژی تجدید پذیر و به حداقل رساندن نیروی حاصل از شبکه‌های شهری اقدام بزرگی به حساب می‌آید که در راستای ایجاد مناطق پایدار شکل گرفته و پیامدهای مثبتی را با خود به ارمغان آورده است.

این پنل‌ها به اشکال متفاوت و در مکان‌های مختلف شهرها نصب می‌شود و بسته به نوع طراحی خود، مقدار انرژی تجدید پذیر متفاوتی تولید می‌کند. امروزه بسیاری از پشت بام‌ها در شهرهای مختلف دنیا پوشیده از پنل‌هایی است که با جذب نور خورشید، انرژی مورد نیاز سازه‌ها را تأمین می‌کند و نیاز به مصرف انرژی شهری را به حداقل می‌رساند.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ آینده شهرهای پایدار کربن صفر

بارسلونا در مسیر "کربن خنثی شدن"

بدیهی است که نصب پنل‌های خورشیدی روی سازه‌ها مستلزم ویژگی‌های خاصی است و به همین دلیل همه ساختمان‌ها از ظرفیت کافی برای پذیرش این منابع تجدیدپذیر روی بام‌های خود برخوردار نیست. در این راستا مدیران مناطق مختلف جهان باید تدابیری بیاندیشند تا زیرساخت‌های شهری را به منظور بهره‌گیری بیشتر از نور خورشید برای تولید انرژی مصرفی و کاهش انتشار کربن بهینه کنند.

پایتخت کاتالونیا از پیشگامان مصرف انرژی خورشیدی جهان محسوب می‌شود که نسبت به بسیاری از نقاط دیگر دنیا گام را فراتر نهاده و قصد دارند با نصب پنل‌های خورشیدی در پیاده‌روها مصرف انرژی شهری و همچنین انتشار گاز دی اکسید کربن را به حداقل برسانند. مدیران بارسلونا پیش‌تر به طور آزمایشی پیاده‌رویی پوشیده در پنل‌های خورشیدی در یکی از مناطق پرتردد شهر نصب کردند که می‌تواند انرژی مورد نیاز سه خانواده را تأمین کند ضمن این که طبق تحقیقات انجام شده هر ۲۰ متر مربع پنل خورشیدی زمینی می‌تواند انرژی مورد نیاز سالانه یک خانواده را فراهم آورد. برنامه‌ریزان شهر امیدوار هستند که با گسترش این پیاده‌روها بارسلونا را در مسیر حرکت به سمت کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ هدایت کنند.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ آینده شهرهای پایدار کربن صفر

نصب پنل‌ها در پیاده‌روها را برای اولین بار گروهی از معماران اهل مجارستان مطرح کرده و با ایده جدید خود، هدف بلندپروازانه گسترش پنل‌ها در تمام چشم‌اندازهای شهری را در ذهنشان پرورانده‌اند در واقع این افراد در تلاشند تمام بالکن‌ها، بام‌ها، نماهای ساختمانی و پیاده‌روها را با منابع انرژی تجدید پذیر ساخته خود بپوشانند به این امید که تا سال ۲۰۵۰، اثری از کربن روی کره خاکی بر جای نماند. همین افراد بودند که به نصب پیاده‌رویی خورشیدی در بارسلونا پرداختند که هر ساله به میزان هفت هزار و ۵۶۰ کیلو وات بر ساعت انرژی تولید می‌کند که این مقدار، سه خانواده را در سال از مصرف انرژی شبکه‌های شهری بی‌نیاز می‌کند.

پیاده‌روهای خورشیدی، آینده شهرهای پایدار

خلاقان مجارستانی کاشف پیاده‌روهای خورشیدی مزایای این منابع تجدیدپذیر را بسیار واضح معرفی کرده و مدعی شده‌اند که نصب آن‌ها در فضاهای زمینی مختلف به مراتب راحت‌تر از نوع به کار رفته در پشت بام خانه‌ها یا سایر قسمت‌های سازه‌ها است علاوه بر این پنل‌های خورشیدی زمینی روی پسماندهای پلاستیکی بازیافتی را می‌پوشاند به طوری که هر یک مترمربع از آن‌ها، مقدار موادی معادل ۴۰۰ بطری پلاستیکی نیاز دارد که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش چشمگیر آلودگی پلاستیکی شهرها مؤثر واقع شود.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ آینده شهرهای پایدار کربن صفر

از دیگر ویژگی‌های پیاده‌روهای خورشیدی که آن‌ها را از سایر انواع مشابه متمایز کرده است می‌توان به پیش‌ساخته بودن پنل‌های آن‌ها اشاره کرد که در نتیجه زمان نصب این منابع انرژی تجدیدپذیر را بسیار کوتاه می‌کند مهم‌تر این که، این سازه‌های پیش‌ساخته از استحکام کافی برخوردار است و در نتیجه می‌تواند در مقابل سنگین‌ترین بارها در حین تردد مقاومت کافی از خود نشان دهد. تا کنون سازندگان پیاده‌روهای خورشیدی به نصب این سازه‌های شگفت‌انگیز در شهرهای مجارستان، سوئد و قزاقستان پرداخته و به طور آزمایشی خلاقیت خود را در خیابان‌های بارسلونا نیز به معرض نمایش گذاشته‌اند.

البته شواهد حاکی است که دولت قطر جهت آمادگی برای برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ در نظر دارد به طور گسترده از پیاده‌روهای خورشیدی در سراسر شهر بهره گیرد. در بریتانیا نیز مسیرهایی برای پیاده‌روی افراد وجود دارد که با تبدیل انرژی حرکتی به الکتریسیته، نیروی لازم برای امور مختلف نظیر روشنایی مسیر را فراهم می‌آورد.

پیاده‌روهای خورشیدی؛ آینده شهرهای پایدار کربن صفر

کد خبر 511480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.