مردم را در برابر فضای مجازی بی‌اراده ندانید

رئیس کمیسیون پایش نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فضای مجازیزمینه برخی سوءاستفاده‌ها و بی اخلاقی‌ها را ایجاد کرده اما در برخورد آنها نباید مردم را بی اراده فرض کرد؛ اینها مردمی هستند که امام امت آنها را بی نظیر در طول تاریخ اسلام می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین امروز (یکشنبه) در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان و در آخرین نطق میان دستور خود، اظهار کرد: با توجه به نیازها و مطالبات روزافزون جوامع بشری بدون استفاده کارآمد از فضای مجازی امکان پاسخگویی به نیازهای مردم وجود ندارد.

وی افزود: امروزه از گرفتن نوبت مراجعه به پزشک تا خرید بلیط اتوبوس و هواپیما و قطار و رزرو در شهرهای مقصد تا شرکت در دوره‌ها گوناگون آموزشی از آموزش‌های تئوری تا فنی حرفه‌ای تا اطلاع از توصیه‌های پزشکی و اطلاع از سند مالکیت ملک و کاربری زمین در شهرها و عوارض گوناگون ورود کالا به بنادر وضعیت حساب‌های بانکی افراد و صدها خدمت کوچک و بزرگ از طریق امکانات موجود در فضای مجازی انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون پایش نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از بانوی هنرمند ساکن در شهرهای سیستان و بلوچستان تا تولید کننده کالا در کردستان می‌توانند حاصل دسترنج خود را در فضای مجازی ارائه و نسبت به فروش آن به نرخ عادلانه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: جمعیت کثیر دانش آموزی می‌تواند به جای صرف هزینه کمرشکن مقالات و کتاب‌های گوناگون در کتابخانه‌ها و مراکز علمی –تحقیقاتی جستجو و مطالب آن را در رایانه پیاده و در فرصت‌های مناسب از آن استفاده کنند.

معین گفت: این حجم باورنکردنی از خدمات ارائه شده باعث شده که امروزه فرصت‌های ایجاد شده در مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات یا آی سی تی و مبالغ مالی آن بیشترین میزان را در بین مشاغل و تولید کالا و خدمات داشته باشد.

وی اضافه کرد: علی رغم این موضوع و اینکه حرکت پرشتاب جامعه به سمت استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات است طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که عنوان آن صیانت از فضای مجازی است. دقت در مفاد طرح مذکور و اظهارات پیشنهاد دهندگان آن این مطلب را به ذهن متبادر می‌کند که این طرح نهایتاً منجر به محدودیت از این امکان عظیم و کم هزینه می‌شود.

رئیس کمیسیون پایش نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فراموش نکنیم که نرم افزارهای داخلی در عمل کاربران را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌کند، گفت: از باب نمونه می‌توان از نرم افزار شاد که به منظور استفاده دانش آموزان طراحی شده بود و موجب سرگردانی خانواده‌ها شد نام ببریم؛ این موضوع نشان می‌دهد ما تا تأمین زیرساخت‌ها و دستیابی به تجربه لازم جهت طراحی نرم افزارهای کاربردی و استفاده از فضاهای مجازی داخلی راهی طولانی در پیش داریم.

وی تاکید کرد: این فضای بزرگ زمینه برخی سوءاستفاده‌ها و بی اخلاقی‌ها را ایجاد کرده اما در برخورد آنها نباید مردم را بی اراده فرض کرد؛ اینها مردمی هستند که امام امت آنها را بی نظیر در طول تاریخ اسلام می‌داند.

معین گفت: به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خصوصاً نمایندگان حاضر در کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست دارم در رسیدگی به این طرح موضوع را به طور کامل و جامع در نظر گرفته تا خدای ناکرده موجب انزوای علمی کشور و محرومیت پژوهشگران و تعطیلی هزاران کسب و کار کوچک و جلوگیری از ایجاد عدالت در فضای کسب و کارهای تولیدی نشود و امکان تأثیرگذاری در سایر جوامع انسانی از سوی اندیشمندان مسلمان و ایرانی با بارگذاری مناسب در آن فضا فراهم باشد.

کد خبر 511466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.