موزه صنایع دستی؛ دریچه‌ای به جاودانگی هنر در اصفهان

مدفون شدن آثار منحصر به فرد و جادویی صنایع دستی، زیر خاک بی‌توجهی و فراموشی دور از ذهن و عجیب نیست و ایجاد موزه‌ای برای آثار فاخر صنایع دستی دریچه‌ای برای جاودانگی آثار هنرمندان این حوزه باشد بی شک اصفهان شهری مستعد برای این کار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌هاست که زمزمه‌های تأسیس موزه صنایع دستی در گوش اهالی هنر اصفهان پیچیده است و از آنجایی که این صنعت راهی برای معرفی تمدن و گذشته پر فراز و نشیب جامعه به شمار می‌رود؛ بار فرهنگی سنگینی بر دوش موزه‌ای با این عنوان می‌افتد. چنین موزه‌ای باید آشیانه‌ای برای آثار فاخر صنایع دستی اصفهان باشد و هنر کهن و پر ماجرای آن که ریشه در خاک این شهر دوانده را در وجود خود رسوخ دهد.

به گفته متخصصان این حوزه تأسیس موزه‌ای با این عنوان می‌تواند استانداردهایی برای صنایع دستی مشخص کند و از طرفی الگوی خلاقانه‌ای برای هنرمندان این صنعت باشد همچنین می‌تواند سرمشقی هنرمندانه و راهی برای نوآوری و خلق آثاری نو به واسطه موشکافی گذشته باشد. از سال ۱۹۷۰ میلادی کشورهای گوناگون جهان به تأسیس موزه صنایع دستی اقدام کرده‌اند. این نوع موزه در برخی از شهرهای ایران نیز تأسیس شد اما شهر اصفهان از آن محروم است. از همین رو از سوی هنرمندان و فعالان صنایع دستی اصفهان برای تأسیس آن مطالبات بسیاری مطرح شده است. این روزها به دلیل برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی لزوم تأسیس چنین موزه‌ای در کلانشهر اصفهان بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

علیرضا خواجه احمد عطاری، مدیر گروه رشته صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان درباره اهمیت نقش صنایع دستی در معرفی شاخصه‌های یک جامعه، می‌گوید: یکی از جنبه‌های مهم کاربرد صنایع دستی جنبه فرهنگی آن است، چرا که آثار صنایع دستی حامل نقوش و فرم‌هایی است که یک شهر، کشور و ملت با آن شناخته می‌شود. همانطور که در خصوص هنر معماری، همه با سبک معماری ایران یا به صورت خاص‌تر اصفهان آشنا هستند و از همین رو می‌توان گفت این شهر در جهان به عنوان " شهر گنبدهای نیلگون" مشهور است. این مسئله در صنایع دستی نیز صدق می‌کند و نقوش به کار رفته در شاخه‌های مختلف این صنعت، دارای بار فرهنگی است.

وی می‌افزاید: یکی از جاهایی که این بار فرهنگی جلوه‌گر شده و در معرض نگاه‌ها قرار می‌گیرد موزه است. موزه علاوه بر اهمیتی که از لحاظ تاریخی دارد راهی برای نگهداری از این آثار به شمار می‌رود و در واقع چراغی است که گذشتگان برای آیندگان روشن گذاشته‌اند. برای چنین کار فرهنگی هرچه زودتر قدمی برداشته شود به نفع اجتماع و شهر اصفهان است.

مدیر گروه رشته صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان ادامه می‌دهد: اهمیت موزه صنایع دستی در دو جنبه خود را نمایان می‌کند. یکی پاسداری از آثار است و دیگری این که چنین آثاری الگوهایی برای صنعتگران و هنرمندان به شمار می‌رود. معمولاً آثاری که در موزه قرار می‌گیرد خلاقانه، خاص و منحصر به فرد است به همین دلیل الگوهای هنری محسوب می‌شود بنابراین اگر قرار است جایی به عنوان میراث یک مملکت انتخاب شود موزه است و از همین رو می‌توان لزوم ایجاد یک موزه مختص به صنایع دستی بسیار زیاد دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان تاکید می‌کند: برخی‌ها می‌گویند "در صنایع دستی استانداردی وجود ندارد" در صورتی که از نظر من این نظر اشتباه است و صنایع دستی نیز مانند هر صنعت دیگر استانداردهای خاص خود را دارد. هنرمندان و نخبگان حوزه صنایع دستی با آثارشان، خود را جاودانه کردند و این جاودانگی‌ها در اصفهان وجود دارد. این امری بدیهی است که بی‌توجهی به آن‌ها، فراموش شدن و از بین رفتن این آثار را در پی دارد البته این را هم نباید فراموش کرد که صنایع دستی نه فقط به اصفهان، بلکه به تمامی شهرها تعلق دارد و ایجاد یک موزه صنایع دستی در هر کجای ایران، لازم است.

اصفهان ظرفیت ایجاد موزه صنایع دستی را دارد

باقر نفری، از هنرمندان شرکت کننده در نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران درباره موزه صنایع دستی می‌گوید: آثاری که در چنین موزه‌ای قرار می‌گیرد باید آثاری فاخر و خاص باشد، آثاری که تک است و به مرحله تولید انبوه نرسیده است چرا که مقصود از موزه معرفی محصولات صنایع دستی اصفهان است بنابراین اگر آثاری که جنبه‌ای تجاری دارد در آن قرار بگیرد نمی‌توان نام آن را موزه گذاشت و به این آثار شناسنامه تجاری و نه شناسنامه ملی تعلق می‌گیرد.

وی می‌افزاید: مردم هم وقتی نام "موزه" را می‌شنوند انتظار دیدن آثار منحصر به فرد و خاص را دارند. اصفهان ظرفیت چنین موزه‌ای را دارد چرا که اکثر افرادی که به دنبال موزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی هستند شاید ۵۰ درصد آثارشان را از اصفهان تهیه می‌کنند.

این هنرمند با اشاره به اهمیت توجه به هنرمندان صنایع دستی، ادامه می‌دهد: در کشوری که مهد هنر به شمار می‌رود باید به هنرمند اهمیت داده شود. این اهمیت تنها از جنبه مادی نیست و با تشویق هنرمند، انگیزه خلق آثاری نو در او ایجاد می‌شود چنین موزه‌ای راه خوبی برای ایجاد انگیزه و تشویق هنرمندان است.

نفری خاطرنشان می‌کند: این روزها فلیم‌های مستند بسیاری در حوزه‌های مختلف ساخته می‌شود، اما ساخت مستندی در خصوص صنایع دستی به صورت جدی پیگیری نمی‌شود، مستندی که از جزئیات صنایع دستی نقاط مختلف کشور بگوید و راوی داستان این صنعت باشد. بنابراین سازمان صدا و سیما به راحتی می‌تواند از این جهت یاری‌رسان صنایع دستی باشد. تلویزیون و تلفن همراه بهترین رسانه برای معرفی آثار فاخر صنایع دستی و معرفی اینگونه موزه‌هاست.

کد خبر 511439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.