دفاع اعضا از عملکرد ۴ سال شورای شهر تهران

سه عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق‌های پیش از دستور خود درباره عملکرد چهار سال شورای شهر تهران توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت نظری، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد چهار سال شورای پنجم شهر تهران گفت: می‌توان قضاوت کرد که شهر را چگونه و در چه شرایطی تحویل گرفتیم و حال که تحویل می‌دهیم، چه چیزی کم‌تر یا بیش‌تر شده است.

وی خطاب به شهروندان تهرانی گفت: ما بزرگراه و پل‌های دوطبقه و امثال آن نساختیم و نباید هم می‌ساختیم، چون با وعده تغییر همین ریل توسط شما انتخاب شدیم. وعده دادیم که از جیب مردم پروژه‌های چند هزار میلیاردی بی‌حاصلی همچون پل صدر نخواهیم ساخت و نساختیم. وعده دادیم فضای تنفس شهر را بیشتر مسدود نخواهیم کرد و نکردیم. اما به جای آن فضاهای مردم محور همچون پلازها را توسعه دادیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که پروژه‌های کم‌هزینه و ملموس در محلات اجرا کردیم، گفت: هویت شهر را حفظ کردیم و تلاش کردیم شهروندان بیشتر با کوچه‌ها و خیابان‌ها ارتباط برقرار کنند. فضاها و مکان‌هایی که بخشی از خاطره جمعی تهرانی‌ها بود را برای آیندگان حفظ کردیم و در اختیار عموم گذاشتیم.

نظری با اشاره به این که در این دوره در سامانه جامع مصوبات با تکمیل بارگذاری و بررسی بیش از ۶۲۰۰ مصوبه ادوار شورا و انجمن شهر و نیز بررسی دقیق هزاران برگ سند تقنینی، تنقیح مصوبات شورا به اتمام رسید، گفت: از مجموع ۶۶۰ مصوبه اثرپذیر و ۵۴۷ مصوبه اثرگذار، ۱۰۴۴ مورد اصلاح، ۲۵۱ مورد نسخ، ۱۸۲ مورد ابطال، ۳۸۶ مورد الحاق، ۷۳۳ مورد ارجاع و مجموعاً ۸ مورد ابطال جزئی و ابطال برخی مصادیق، تشخیص و در سامانه اعمال شد.

به گفته وی پیگیری ارتقای نشاط اجتماعی در جامعه سبب شد تا برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری، کد پروژه نشاط اجتماعی از سال ۱۳۹۷ به بعد وارد بودجه شهر تهران شود تا بر اساس آن، بخشی از بودجه شهر به نفع شادی شهروندان هزینه شود و البته افسوس که قدرت آنان که مخالف شادی مردم هستند بیشتر بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به جای پول پاشی و ریخت و پاش به نفع برخی سمن‌های خاص، ۳۰ خدمت رایگان را برای همه سمن‌ها ایجاد کردیم و برایمان هیچ تشکلی نزدیک‌تر از دیگری نبود. به بیش از ۵۰۰ درخواست و تقاضا از سازمان‌های مردم نهاد رسیدگی کردیم.

توجه جدی به مسئله آب تهران

شهربانو امانی هم در این جلسه در نطق پس از دستور با اشاره به فعالیت‌های شده در این دوره از مدیریت شهری گفت: تعریف بخشی از زون‌های TOD تهران، تصویب دستورات مهم و ماندگار در این حوزه در سطح برنامه پنج ساله و بودجه‌های سالانه، الزام شهرداری به اصلاح طرح تفصیلی بر مبنای TOD، تهیه دستورالعمل خیابان کامل تهران، ایجاد کمیته‌های ۲۴ گانه TOD، سامانه هوشمند TOD شهر تهران که مفتخرم اعلام کنم دیروز رونمایی شد، آموزش حدود ۵۰۰ نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری و تألیف و ترجمه هفت کتاب در این حوزه، بخش‌های برجسته این اقدامات بودند که همه، اولین بودند و مستدام نیز خواهند بود.

امانی با اشاره به مسئله آب گفت: از آنجایی که ارتقای ساختار تاسیساتی شهر مهم است بسیار سعی کردم که در سطح مدیریت شهری، به مسئله آب جدی توجه کنیم. با وجود تذکرات رسمی متعدد به شهرداری در مصرف آب، شاید در فرهنگ‌سازی خیلی موفق نبودم ولی در حوزه تخصصی، نتایج خوبی کسب کردیم و ان‌شاءالله باعث این تغییر نگرش شدیم که سیاست جمع‌آوری روان‌آب شهری، باید به سیاست جذب رواناب تبدیل شود و احداث چاه‌های جذبی، جایگزین احداث شبکه تونل‌ها شود. در دستورالعمل خیابان کامل نیز احداث چاه‌های جذبی در معابر کامل ابلاغ شد.

امانی در ادامه با بیان این که شوراهای شهر در ایران با پارلمان‌های محلی بسیار فاصله دارند اظهار کرد: شهرداری‌ها در ایران، با دولت‌های محلی بسیار فاصله دارند. مسئولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است. عامل بسیاری از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است. یک مثال ساده، بحث آلودگی هواست. اکنون ۱۸ بخش از حاکمیت، به طور مستقیم در این موضوع موثرند. تعداد زیادی از این بخش‌ها، مستقر در دولت هستند و در حالی که همگی مصرف کننده خدمات تهران و عامل آلوده کردن هوای شهر هستند پاسخگویی در مقابل مسائل شهر تهران، وظیفه رده چندم آن‌هاست.

وی اضافه کرد: تجمیع اختیارات، پاسخگویی می‌آورد. این مهم، یعنی تقویت پارلمان‌ها و دولت‌های محلی، در جهان پس از کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار است که قبلاً در نطقی در این باب نظراتم را بیان کرده‌ام. ما در شورای پنجم در زمینه افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‌ها موفق نبودیم ولی نمونه‌ای از یک حکمرانی کم هزینه و کم فساد را ارائه کردیم که زمینه و نمونه بسیار مهمی برای آیندگانی که سعی در اقناع حاکمیت مرکزی دارند برای توسعه اختیارات پارلمان‌ها و دولت‌های محلی خواهد بود.

پایان سال‌ها فروش زمین و آسمان

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران هم آخرین نطق خود در دوره پنجم را قرائت کرد.

وی در ابتدای سخن با بیان این که دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران به پایان رسیده است، ادامه داد: این شورا با فهرست امید و شعارهای شهر انسان محور، شهر پاک شهر زیست پذیر، شهری برای همه و مبارزه گسترده با فساد و شهرفروشی کار خود را آغاز کرد.

حق‌شناس افزود: در طول چند دهه، رویکرد مدیریت شهری تهران بر آن بود که با صدور مجوز ساخت و سازهای نامحدود و گسترده به بهانه پاسخ به تقاضای مسکن با کسب درآمدهای کلان و البته استقراض از بانک‌ها و فروش اوراق قرضه در عمل با فروش زمین و آسمان شهر نسبت به توسعه کالبدی شهر اقدام کند.

وی با بیان این که پل‌ها، تونل‌ها و اتوبان‌هایی ساخته شد، گفت: در حوزه مترو نیز پیشرفت‌های نسبتاً خوبی شد اما در برآیند کلی نتایج در حد مطلوب شکل نگرفت. ساخت تونل‌ها، پل‌ها و اتوبان‌ها، ترافیک و آلودگی هوای شهر را کاهش نداد و حال مردمان شهر را خوب نکرد. ساخت و سازهای گسترده نه فقط منجر به کاهش قیمت مسکن نشد بلکه قیمت‌ها نجومی شده و سر به فلک کشید. جمعیت شهر و عرض و طول و ارتفاع شهر به دلیل همین سیاست‌ها در حد انفجار افزایش یافت و باغ‌های قدیمی شهر برای ساخت و سازها نابود شد. آب و هوای شهر روز به روز آلوده‌تر و ترافیک نیز سنگین‌تر شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه افزود: بافت اجتماعی و آسایش و ایمنی در بسیاری از محلات شهر فدای توسعه کالبدی شهر و ساخت و سازها شد و این رشد نامتوازن بستر مناسبی هم برای رشد فساد در مدیریت شهری در فقدان هر نوع شفافیت را فراهم آورد و محیط زیست شهروندان و مدیریت شهری را همزمان با چالش‌های بزرگی روبرو کرد.

کد خبر 511411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.