نگاهی به سنت‌های عجیب در سراسر جهان

سنت‌های گوناگونی در سراسر دنیا وجود دارد که برای برخی عادی و برای برخی دیگر بسیار عجیب‌ و غریب و غیرمعمول به‌نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سنت‌های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد. مردم مختلف به حدی در شیوه زندگی خود متفاوت هستند که آنچه برای یک ملت، سنتی مرسوم و کاملاً عادی است، در نظر ملتی دیگر عجیب و غریب می‌آید. از سوی دیگر جست جو به دنبال معانی عمیق موجود در پس این سنت‌ها جدای از عجیب‌ و غریب بودن باعث ایجاد حسی عجیب می‌شود. در ادامه با چند مورد از این سنت‌های عجیب، که البته در نظر عده‌ای کاملاً طبیعی هستند، آشنا می‌شویم.

جشنواره پرش از روی بچه‌ها، اسپانیا

در جشنواره سالانه‌ای موسوم به "ال کولاچو" که در روستای "کاستریلو د مورسیا"ی اسپانیا برگزار می‌شود مردان به شکل شیاطین زردرنگ لباس می‌پوشند و از روی نوزادان می‌پرند. در طول این جشنواره، در یک خیابان عمومی نوزادان یکساله در ردیف‌های مرتب روی بالش خوابانده می‌شوند و مردانی با لباس‌های زرد روشن، در حالی که ماسک‌های عجیب‌ و غریبی روی صورت دارند شروع به دویدن در خیابان می‌کنند و هم‌چون موانع المپیکی از روی صفوف نوزادان می‌پرند.

سنت پرش از روی بچه‌ها که برگزاری آن به اوایل دهه ۱۶۰۰ برمی‌گردد بدین جهت اجرا می‌شود که روستاییان معتقدند با برگزاری آن شیطان از این کودکان دور می‌شود. در این سنت، پس از عبور مردان زردپوش، نوزادان را با گلبرگ‌های گل سرخ می‌پوشانند.

شکستن ظروف چینی برای خوش‌شانسی، آلمان

سنت شکستن ظروف چینی برای خوش‌شانسی در آلمان، «پولترابند» (Polterabend) نام دارد و یک میهمانی غیررسمی است که در آن خانواده و دوستان زوج‌هایی که در شرف ازدواج قرار دارند، دور هم جمع می‌شوند و اقلام چینی همچون ظروف غذاخوری و گلدان‌های گل را می‌شکنند. پس از آن زوج مذکور باید به کمک یکدیگر ظروف شکسته‌ شده را جارو کرده و محل را تمیز کنند. اعتقاد بر این است که این سنت برای زوج جدید خوش شانسی می‌آورد و یا نشان‌دهنده اهمیت سختکوشی و وحدت زوجین است که جزء جدانشدنی هر ازدواجی محسوب می‌شود.

جشن تولد دارچینی، دانمارک

مجردان دانمارکی در جشن تولد ۲۵ سالگی خود توسط خانواده و دوستان‌شان با دارچین پوشانده می‌شوند. بسیاری بر این باورند که تاریخچه این سنت به زمان‌های قدیم بازمی‌گردد که فروشندگان ادویه برای فروش اقلام خود به مسافرت می‌رفتند و مجرد می‌ماندند، چرا که هرگز به اندازه‌ای در یک محل مستقر نمی‌شدند که بتواند با همسر آینده خود ملاقاتی داشته باشند. به هر جهت مردم دانمارک این سنت را حفظ کرده‌اند زیرا راهی سرگرم‌ کننده برای برگزاری یک جشن تولد فراموش‌ نشدنی به حساب می‌آید. همه‌ چیز این جشن سرگرم‌ کننده است تا وقتی که مجردان به سن ۳۰ سالگی می‌رسند. در این زمان دیگر برگزاری جشن تولد دارچینی جذاب نیست چرا که دارچین جای خود را به فلفل می‌دهد و این اصلاً جالب به‌نظر نمی‌رسد.

آغاز جوانی با گزش مورچه‌های فشنگی، برزیل

به عقیده مردمان قبیله ساتره ماو از جنگل‌های بارانی آمازون در برزیل، یک پسر زمانی مرد می‌شود که بتواند گزش مورچه‌های فشنگی را تحمل کند. مورچه فشنگی دردناک‌ترین نیش را در بین همه حشرات دارد تا جایی که برخی نیش آن را به اندازه قرار گرفتن در معرض شلیک یک گلوله عذاب‌آور می‌دانند.

سنت آغاز جوانی با گزش مورچه‌های فشنگی بدین صورت برگزار می‌شود که پسران جوان دستکش‌هایی پر از مورچه‌های فشنگی به دست می‌کنند. البته این سنت فقط یک بار برگزار نمی‌شود و پسران باید چند بار این روال را طی کنند تا جایی که دیگر در حین برگزاری مراسم اشک از چشمان‌شان جاری نشود. روزی که یک پسر بتواند این شکنجه را بدون ریختن حتی یک قطره اشک تحمل کند، روزی است که او یک مرد واقعی می‌شود.

سلام کردن به زاغ، انگلستان

مردم انگلستان بر این باورند که دیدن یک زاغ تنها برای‌شان بدشانسی می‌آورد، با این حال برای این سم پادزهری تجویز کرده‌اند: سلام کردن به زاغ. بدین‌ترتیب چنانچه یکی از آن‌ها در مسیر خود به یک زاغ تنها برخورد، به او می‌گوید "سلام جناب زاغ، همسرتان چطور است؟ " در صورت مواجهه با این صحنه تعجب نکنید، آن‌ها دیوانه نشده‌اند بلکه تلاش می‌کنند که از ناراحتی و بدشانسی جلوگیری کنند.

برپایی جشن برای میمون‌ها، تایلند

به‌منظور تجلیل از جمعیت گسترده ماکاک (نوعی میمون دم کوتاه) که در لوپبری تایلند زندگی می‌کنند، هر سال میهمان مجللی برگزار می‌شود. این جشن برای تشکر از میمون‌ها است که برای کل منطقه و افراد ساکن در آن خوش‌شانسی می‌آورند.

سنت برپایی جشن برای میمون‌ها، در سراسر جهان مشهور است و هر سال در حوالی آخرین یکشنبه ماه نوامبر گردشگران بسیاری را به سمت این منطقه می‌کشاند. در طول جشن مردمانی ملبس به لباس میمونی با پایکوبی به سفره‌هایی که برای میمون‌ها چیده شده نزدیک می‌شوند و ملحفه‌های روی آن را برمی‌دارند تا کوه‌هایی از میوه‌ها و سبزیجات تزئین‌ شده که وزن آن‌ها به حدود دو تن می‌رسد مشخص شود. بالا و پایین پریدن ماکاک‌ها از این کوه‌های خوراکی صحنه‌ای سرگرم‌کننده و برپایی جشن برای میمون‌ها یکی از عجیب‌ترین سنت‌های جهان به حساب می‌آیند.

کد خبر 511361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.