کارنامه ۴ سال فعالیت کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان

اساس سیاست‌های کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری در چهار محور برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، اقتصادی، گردشگری و صنایع دستی و حقوقی و نظارت دسته‌بندی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، یکی از کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی است که بررسی حجم غالب لوایح شهرداری را بر عهده دارد.

اساس سیاست‌های این کمیسیون در چهار محور برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، اقتصادی، گردشگری و صنایع دستی و حقوقی و نظارت دسته بندی و اهم راهبردها و اقدامات مربوط به هر محور شناسایی و به اشکال مختلف سعی بر پیشبرد آن می‌شود.

وظایف و مسئولیت‌های کمیسیون

کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای وظایف خود به بررسی و اعلام نظر در خصوص آئین نامه‌های پیشنهادی ارجاعی به کمیسیون که به صورت طرح یا لایحه توسط شورا و شهرداری تهیه می‌شود، برای ارائه و تصویب نهایی به شورا، بررسی صورت جامع درآمد و هزینه شش ماهه شهرداری و شورا و ارائه آن برای تأیید به شورا می‌پردازد.

از مهمترین وظایف این کمیسیون، بررسی بودجه، اصلاح بودجه، متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات وابسته به شهرداری، همکاری با خزانه دار برای تهیه بودجه و اصلاح و متمم بودجه شورا, بررسی وام‌های پیشنهادی شهرداری و ارائه برای تصویب شورا، بررسی صورتحساب‌های ماهانه درآمد و هزینه شهرداری و اعلام نظر به خزانه دار شورا، بررسی لوایح و طرح‌ها در برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت، تهیه، تنظیم و تصویب پیشنهادات و برنامه‌های مرتبط با حوزه گردشگری به منظور ارتقای جایگاه گردشگری شهر اصفهان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان به سه زیر مجموعه کمیته بودجه، گردشگری و تدوین طرح‌ها تقسیم می‌شود.

کمیته بودجه به منظور بررسی دقیق موارد بودجه در کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری تشکیل شد. این کمیته قبل از اینکه هریک از لوایح ذکر شده در جلسات کمیسیون بررسی شود، اقدام به رصد و کارشناسی آنها نموده و متعاقباً نتایج به دست آمده را در اختیار کمیسیون قرار می‌دهد. همچنین، بررسی وضعیت پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه‌های عمرانی شهرداری از دیگر اقدامات این کمیته است.

کمیته گردشگری در راستای وظایف کمیسیون و نیز با توجه به ظرفیت‌های ویژه گردشگری موجود در شهر اصفهان تشکیل شد. این کمیته پیرامون طرح «اصفهان ۲۰۲۰ شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی» جلسات متعددی را با گروه‌های مختلف ذی‌نفع شهر برگزار کرده است.

کمیته تدوین طرح‌ها با هدف شناسایی مشکلات موجود در شهر و شهرداری اصفهان و تدوین طرح‌های لازم و تعیین خط مشی برای شهرداری به منظور رفع مشکلات، در ذیل کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری تشکیل شده است.

لوایح

از مهمترین لایحه‌های بررسی شده کمیسیون اقتصادی در صحن علنی شورا می‌توان به لوایح بودجه ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ و لوایح اصلاح و متمم بودجه ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، تمام لوایح مربوط به شهرداری، لایحه اعطا یارانه سود تسهیلات به متقاضیان اجرای پروژه‌های شهری یا تأمین کلاهای عمومی شهرداری، لایحه نحوه واگذاری اتوبوس‌های شهری به بخش خصوصی، لایحه توسعه صنایع خلاق شهر و لایحه برنامه پنج ساله اصفهان ۱۴۰۵ اشاره کرد.

طرح‌ها

از مهمترین طرح‌های بررسی شده کمیسیون اقتصادی در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌توان طرح اصلاح تدوین بودجه شهرداری اصفهان و مؤسسات وابسته با رویکرد خزانه متمرکز و مدیریت هزینه، طرح جامع زیباسازی شهر اصفهان، الزام به تهیه برنامه عملیاتی سالانه گردشگری شهر اصفهان با استناد به سند گردشگری کلان شهر اصفهان در چشم‌انداز ۱۴۰۴، مدیریت جامع شبکه معابر آسفالتی مناطق ۱۵ گانه شهری اصفهان از طریق سامانه pms، مدیریت جامع زنجیره تأمین اقلام مصرفی فضای سبز شهر اصفهان، تحلیل اقتصادی و اصلاح احتمالی بهره برداری از سالن اجلاس، آسیب شناسی و اصلاح ردیف‌های درآمدی شهرداری اصفهان را نام برد.

همچنین طرح‌های تمرکز تصمیم‌گیری پیرامون تبلیغات محیطی و شهری، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از مجتمع‌های ایستگاهی مترو با رویکرد توسعه حمل و نقل محور، شناسایی و رفع چالش‌های راه اندازی خزانه داری متمرکز در شهرداری، ساماندهی املاک و مستغلات شهرداری اصفهان و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی جامع املاک و مستغلات، اصلاح مبنای دریافت عوارض ساخت و ساز و دقیق سازی دفترچه ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی، اصفهان ۲۰۲۰ شهر گردشگری هنر و میراث فرهنگی، الکترونیکی نمودن تأمین اعتبار در شهرداری، ایجاد وحدت رویه و دقیق سازی محاسبات تفکیک ارضی، و طرح شهرنما در کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان بررسی شده است.

کد خبر 511347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.