احتمال منتفی شدن خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چین /بهره‌برداری از قطار ملی تا ۳ ماه آینده

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در خصوص آخرین وضعیت خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چین، بهره برداری از قطار ملی، توسعه خطوط، اوراق مشارکت سال ۹۹ و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایمنا، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی کلان‌شهر تهران هستند. راهکار رفع این معضلات، توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو است.

در چهار سال گذشته در تهران ۴۰ کیلومتر مترو تکمیل و ساخته شد و همچنین ۳۰ ایستگاه هم به بهره برداری رسید. هر چند که دولت در سالیان گذشته به تعهدات خود در زمینه حمل و نقل عمومی به خوبی عمل نکرده و حتی شهردار تهران را هم به جلسات هیأت دولت مدتی است دعوت نکردند؛ این در حالی است که حضور شهردار در جلسات می‌توانست به رفع مشکلات اساسی پایتخت کمک کند، اما چراغ پاستور نشینان برای شهردار تهران قرمز ماند.

دولت چند سالی است که اجازه انتشار اوراق مشارکت برای توسعه خطوط حمل و نقل را به شهرداری می‌دهد. اوراق مشارکت سال ۹۸ هنوز به طور کامل وصول نشده است و شهرداری تهران چند روزی است که اوراق مشارکت سال ۹۹ را هم منتشر کرده است.

از سوی دیگر در چهار سال گذشته مدیران بارها وعده خرید ۶۳۰ واگن چینی را داده بودند که این کار در پروسه اداری قرار گرفت و هربار مشکل جدیدی رخ داد و تاکنون ماجرای ۶۳۰ واگن محقق نشده و گفته می‌شود که گره‌های جدیدی هم ایجاد شده است.

توسعه خطوط جدید مترو هم در دستورکار است و قرار است که چند خط اضافه شود. در خصوص آخرین وضعیت توسعه مترو، فاینانس، خرید ۶۳۰ واگن چینی، انبوه‌سازی قطار ملی، افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو، اوراق مشارکت سال ۹۸ و… با علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

اعلام شده که اوراق مشارکت سال ۹۹ منتشر شده است، در این باره توضیح دهید چرا که در خصوص اوراق مشارکت سال ۹۸ مشکلاتی رخ داد و هنوز بخشی از پول وصول نشده است، آیا برنامه‌ریزی کرده‌اید که این مشکلات برای اوراق مشارکت سال ۹۹ رخ ندهد؟

۱۸۵۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۹ را منتشر کرده‌ایم و قرار است که این اوراق برای تکمیل خطوط ۶، ۷، ۳ و ۴ مترو مورد استفاده قرار گیرد. برای جابجایی پول رفتیم که به تعطیلات کرونایی خوردیم. اما بعد از تعطیلات کار را پیگیری کردیم. اوراق مشارکت سال ۹۹ با همکاری بانک شهر منتشر می‌شود یعنی بانک عامل بانک شهر است.

بانک عامل اوراق مشارکت سال ۹۹، بانک شهر است

در سال‌های گذشته بانک عامل سایر بانک‌ها بوده‌اند در نتیجه وثایق شهرداری را به سختی قبول می‌کردند، چرا که با مشخصات بانک، ملک‌های شهرداری همخوانی نداشت، به همین دلیل فرایند طولانی شد، اما برای اوراق مشارکت سال ۹۹ بانک عامل بانک شهر است که برای شهرداری‌هاست و قطعاً مشکلات ما کمتر می‌شود.

چه وثایقی برای ۱۸۵۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۹ به بانک عامل دادید؟

وثیقه اوراق سال ۹۹ هولوگرام است، البته به بانک‌های دیگر هم پیشنهاد وثیقه هولوگرام را داده بودیم، اما برای آنها سخت بود

برای اوراق سال ۹۹ قرار است که هولوگرام وثیقه گذاشته شود و چون بانک شهر از خانواده شهرداری است، هولوگرام را می‌پذیرد. البته ما به بانک‌های دیگر هم پیشنهاد وثیقه هولوگرام را داده بودیم، اما برای آنها سخت بود و این کار را انجام ندادند.

از ابتدای سال تاکنون هم ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات و تسهیلات دریافت شده که توانستیم چهار ایستگاه افتتاح کنیم. تاکنون ۳۰ ایستگاه افتتاح شده و تا پایان شهریور هم دو ایستگاه دیگر افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود و در مجموع در چهار سال گذشته با احتساب دو ایستگاه دیگر که قرار است تا اواخر تابستان افتتاح شود، ۳۲ ایستگاه آماده بهره‌برداری شده است.

آیا اوراق مشارکت سال ۹۸ به طور کامل وصول شد و پولش به حساب شهرداری تهران واریز شد؟

هنوز بخشی از اوراق مشارکت سال ۹۸ وصول نشده است. ۲۱۹ میلیارد تومان از پول مترو و بخشی هم از پول اتوبوسرانی باقی مانده است و سرجمع ۴۰۰ میلیارد تومان از اوراق سال ۹۸ هنوز وصول نشده است.

ساخت متروی پرند به کجا رسید؟ تخصیص اعتبار برای متروی پرند با دولت است. سالهاست که دولت برای این بخش قطره‌چکانی پول می‌دهد. قرار است که متروی پرند چه زمان آماده بهره‌برداری شود؟

اعتبارات دولتی در بخش پرند در سالیان گذشته بسیار کم بوده است، اما در سال جاری از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته برای پرند ۸۸ درصد آن محقق شده است، اما نکته‌ای که وجود دارد، اسنادی که داده‌اند برای سه سال آینده است و هنوز در بورس قابل نقد شدن نیست و به عبارت دیگر هنوز دست پیمانکار پول نرسیده و فقط کارهای اداری انجام شده است.

پول نداشتیم وگرنه چندین باره مترو پرند افتتاح شده بود

در خصوص متروی پرند باید بگوییم که تاکنون پول نداشتیم وگرنه چندین باره این مترو افتتاح شده بود. اعتباراتی که دولت می‌داد کم بود و بعضاً بخش‌هایی از آن هم محقق نمی‌شد در نتیجه نتوانستیم مترو را آماده بهره‌برداری کنیم. اما امسال با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات خوبی تخصیص داده شد اما هنوز پول نقد نشده است.

از سال ۹۶ تاکنون وعده خرید ۶۳۰ واگن برای متروی تهران از سوی مدیریت شهری داده شده است، اما هنوز کار به اتمام نرسیده است، در این باره توضیح می‌دهید که آخرین اقدامات انجام شده برای ورود این واگن‌ها چه بوده است؟ آیا الحاقیه‌ای که قرار بود از سوی دولت داده شود انجام شد؟ البته شنیده بودیم که قرار است کار پیگیری به شهرداری واگذار شود، در این باره توضیح می‌دهید؟

مسائل خرید ۶۳۰ واگن در کشور حل شده است. حتی الحاقیه‌ای با طرف چینی از سوی و زارت کشور امضا و داده شد، حال باید طرف چینی موضوع را پیگیری کند که البته فکر می‌کنم چند ماهی کار دارد. البته باید بگویم که مشکل جدیدی برای ۶۳۰ واگن ایجاد شده است، چون فاینانس این واگن‌ها چینی است و باید بر اساس قانون ۱۵ درصد فاینانس توسط کشور تسهیلات‌گیرنده تأمین شود، در نتیجه دولت باید این پول را تأمین کند. قرار بود که قبلاً این ۱۵ درصد از منابع صندوق توسعه ملی تأمین شود، اما در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این موضوع منتفی شده است و در حال حاضر وزارت کشور بلاتکلیف است. مشخص نیست این پول از کجا تأمین شود. اگر مشکل حل نشود، احتمال منتفی شدن خرید ۶۳۰ واگن مترو وجود دارد.

در کل باید منابع تأمین ۱۵ درصد مشخص شود و یا حداقل منبع جایگزین اعلام شود. البته وزارت کشور پیگیر است. وزیر کشور نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال و در آن موضوع را اعلام کرده است و رئیس‌جمهور هم نامه را به سازمان برنامه داده است. در حال حاضر کار بلاتکلیف است.

تا چه مدت شما می‌توانید پول را واریز کنید؟

ما حداقل باید ظرف شش ماه تعیین تکلیف کنیم، در غیر این صورت خرید واگن منتفی می‌شود. باید حتماً منابع مشخص شود، اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

توضیح دهید که در چهار سال گذشته چه تعداد واگن جدید وارد خطوط مترو شده است؟

بگذارید همین جا بگویم که واگن‌ها به صورت کامل وارد نمی‌شود. بخشی از آنها توسط چینی‌ها ساخته شده و بخشی هم توسط واگن‌سازی مونتاژ می‌شد و وارد شبکه مترو می‌شود. در چهار سال گذشته ۱۳۳ واگن جدید وارد شبکه شده است که البته ما بحث قطار ملی را هم داریم.

آیا یک رام قطار ملی وارد خطوط شده و بهره‌برداری از آن آغاز شده است؟

هنوز یک رام قطار وارد خطوط نشده و ما باید تست‌های لازم را بگیریم و بعد بهره‌برداری آغاز شود. قطار ملی کاملاً ساخت داخل است.

قرار بود انبوه‌سازی از قطار ملی آغاز شود، کار به کجا رسید؟ آیا قراردادی در این زمینه بسته شده است؟

برای انبوه‌سازی یک قرارداد ۱۰۵ واگنی با شرکت واگن‌سازی تهران بسته شده است؛ یعنی ۱۵ رام قطار تولید شود و در قرارداد قید شده است که از تجربه قطار ملی استفاده شود و به تولید انبوه برسیم. البته ما هنوز تست‌های لازم را نگرفته‌ایم، اما فکر می‌کنم اگر مشکلی نباشد تا سه ماه آینده بهره‌برداری از قطار ملی آغاز می‌شود.

دولت در چند سال گذشته وظایف خود را در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی به خوبی انجام نداده است. توضیح دهید که چقدر از دولت تاکنون برای توسعه حمل و نقل عمومی اعتبارات دریافت کرده‌اید؟

دولت به ما اجازه انتشار اوراق مشارکت را داد که ۵۰ درصد اوراق را هم خودش پرداخت کرد. اما کلاً در بودجه‌های دولتی سهم حمل و نقل عمومی کم است. فکر کنم حدود ۶۰ میلیارد تومان است و ۷۰ درصد آن تخصیص یافته است.

یکی از مشکلات برخی از ایستگاه‌های مترو نبود پلی‌برقی است و یا اینکه در برخی موارد تعمیرات آن به درستی انجام نمی‌شود، در خصوص آخرین وضعیت تجهیز پله‌برقی‌ها در ایستگاه‌های مترو توضیح دهید.

طبق روال، تعدادی از سازندگان پله‌برقی‌ها داخلی هستند و تقریباً تجهیزات آن داخلی‌سازی شده است. امیدواریم کار به خوبی پیش رود و بتوانیم ۹۰ درصد پله‌برقی‌ها را در داخل بسازیم. البته تلاش می‌کنیم که ایستگاه‌هایی که افتتاح می‌شود به صورت کامل بوده و مشکلی نداشته باشد. ما حتی برای ساخت ایستگاه‌ها و همچنین در خطوط، پایانه‌ها را هم در نظر می‌گیریم. ساخت پایانه اکباتان هم تا پایان تابستان به اتمام برسد و همچنین ساخت پایانه دولت‌آباد در خط ۶ هم به زودی آغاز می‌شود. ما همچنین توسعه شرقی خط ۴ را هم داریم که البته خط ۴ در سنوات گذشته ساخته شده است. تاکنون خط ۴ تا کلاهدوز بوده و ادامه نداشته است، اما بر اساس طرح جامع، خط ۴ ادامه پیدا می‌کند، از کلاهدوز تا خاک سفید به طول ۱۱ کیلومتر خواهد بود که البته همین جا تأکید می‌کنم که برای ساخت ۴ کیلومتر این خط مناقصه عمومی گذاشته‌ایم و قرار است که از کلاهدوز تا تقاطع شهید باقری و شهید سلیمانی ساخته شود. البته پیمانکار هم مشخص شده و به زودی کار شروع می‌شود.

با توجه به وضعیت مالی شهرداری و همچنین وضعیت دولت، آیا پول لازم برای ساخت این بخش وجود دارد و می‌توانید اعتبارات را تأمین کنید؟

بله، از منابع غیر نقد استفاده می‌کنیم. ما در مناقصات جدید از منابع غیر نقد استفاده کرده و منابع نقد را برای تکمیل خطوط ۶، ۷، ۳ و ۴ صرف می‌کنیم. البته خط ۱۰ را هم چندی پیش کلنگ‌زنی کرده‌ایم و در دو نقطه کار آغاز شده و در حال پیشبرد کار هستیم.

یکی از مشکلات خط ۳ راه‌اندازی ایستگاه نیاوران بود، آیا مشکل ساخت این ایستگاه برطرف شده و یا همچنان نقطه کور است؟ در این زمینه توضیح می‌دهید؟

برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده، گزینه‌ها بررسی شده و مشاور ۱۹ گزینه را بررسی کرده است. امسال عملیات اجرایی ایستگاه متروی نیاوران آغاز می‌شود. اما همین جا بگذارید درباره بخشی از ساخت خط ۱۱ مترو هم توضیحاتی بدهم. در برنامه ما، طراحی و تکمیل خط ۱۱ وجود دارد که به زودی مناقصه آن برگزار و پیمانکار مشخص می‌شود. البته ما در حال تکمیل طراحی هستیم.

با توجه به اینکه بارها مدیران تأکید داشتند که خط ۶ و ۷ مترو تکمیل نشده، در این چهار سال چند ایستگاه در این خطوط افتتاح شده و همچنین چند کیلومتر از مترو در این بخش تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است؟

خطوط ۶ و ۷ مترو به صورت صددرصدی کامل نشده بود، اما با توجه به بودجه محدود، در ۳ و نیم سال گذشته به تدریج راه‌اندازی‌هایی در این بخش داشته‌ایم. در خط ۷ مترو از ۲۲ ایستگاه ۱۶ ایستگاه افتتاح شده و در خط ۶ از ۲۷ ایستگاه در واقع ۱۲ ایستگاه راه‌اندازی شده است. درباره طول مسیر هم باید بگویم که در خط ۷ از ۲۷ کیلومتر، ۲۲ کیلومتر راه‌اندازی و در خط ۶ از ۳۲ کیلومتر حدود ۱۸ کیلومتر راه‌اندازی شده است.

خودتان چند کیلومتر مترو در این مدت ساخته‌اید؟

تعریف از ساخت چیست؟ ما تکمیل خطوط برایمان اولویت داشت. اینکه ما تونل جدیدی که از صفر آغاز کنیم نداشته‌ایم و البته اولویت‌مان هم تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو بود. اما باز هم می‌گویم ما ساخت از نقطه صفر نداشتیم. البته حفاری هم نداشتیم. فقط چهار کیلومتر در توسعه جنوبی خط ۶ ساخت و ساز داشته‌ایم. در مجموع ۴۰ کیلومتر خطوط را تکمیل و آماده بهره‌برداری کرده و تا پایان تابستان امسال هم ۳۲ ایستگاه افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 511226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.