گفتاردرمانی برای حل مشکل دامداران

با وجود آن که از ابتدای تیرماه شاهد بروز اعتراضات دامداران در سراسر کشور، ناشی از نبود علوفه و مشکلات در نگهداری دام بودیم که برای حل آن مصوبه افزایش قیمت شیر خام ابلاغ شد، اما به نظر می‌رسد این مصوبات فقط روی کاغذ است و به وعده‌های بی‌عمل تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی اعتراضات دامداران در دو هفته گذشته به قیمت شیر خام و اعلام به صرفه نبودن تولید، وزیر جهاد کشاورزی از تصویب قیمت شش هزار و ۴۰۰ تومانی برای آن خبر داد که حدود ۴۷ درصد نسبت به قبل افزایش دارد همچنین صادرات شیر خشک و دام زنده آزاد شد.

بر این اساس شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، قیمت هر کیلوگرم شیرخام را شش هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرد و بر اساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فرآورده‌های لبنی و دام زنده آزاد شد اما پس از گذشت بیش از دو هفته از ابلاغ این مصوبه خبری از اجرایی شدن آن نیست.

این در حالی است که گاوداری‌ها به سختی نهاده مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و نقدینگی تولید کنندگان نیز تا حدود زیادی کاهش یافته است و اگر مصوبه افزایش نرخ شیرخام اجرایی نشده و مشکلات تأمین نهاده‌های دامی ادامه‌دار باشد، منجر به کشتار دام‌های مولد شده و در آینده شاهد از بین رفتن صنعت دام خواهیم بود.

بر اساس آمار اعلام شده توسط رئیس شورای تأمین دام کشور، اکنون در حدود پنج میلیون رأس گوسفند نر در کشور وجود دارد که باید کشتار شود، هزینه تولید این بره‌ها بسیار زیاد است بنابراین به دلیل کمتر بودن قیمت گوشت دام ماده، این دام به رغم مولد بودن کشتار می‌شود این موضوع منجر به آسیب بر صنعت دام مولد کشور شده است. با اجرای این مصوبه بخشی از مشکلات صنعت دام در شرایط کنونی حل خواهد شد هرچند بسیار دیر ابلاغ شد و مراحل اجرایی آن نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است زیرا همواره شاهد ابلاغ بخشنامه‌هایی بوده‌ایم که به مرحله اجرا نرسیده است.‌

دولت عملاً هیچ کدام از مشکلات تولید کنندگان را رفع نکرده است

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه از ابتدای سال جاری همواره مسئولان با گفتار درمانی سعی کرده‌اند مردم و تولید کنندگان را ساکت کنند و عملاً مشکلی از حوزه تولید برداشته نشده است.

وی اضافه می‌کند: این دولت حتی به ابلاغیه‌ها و مصوباتی که خود ابلاغ می‌کند نیز پایبند نیست؛ به عنوان نمونه طرح خرید حمایت برای تکمیل ذخایر راهبردی گوشت که توسط ستاد تنظیم بازار بیش از دو ماه پیش تصویب شد عملی نشده است.

رئیس شورای تأمین دام کشور می‌گوید: در خریدهای حمایتی در واقع با این هدف که کار انجام نشود قیمت‌گذاری‌هایی انجام می‌شود که به صرفه نبوده و عملاً معامله‌ای انجام نشود. چنین اقداماتی در واقع نوعی مسخره کردن تولید کننده و وضعیت اقتصاد است.

صادرات، تنها راهکار رفع مشکلات فعلی دامداران است

پوریان اضافه می‌کند: در بخش صادرات دام نیز با چنین معضلاتی مواجه هستیم، تنها راه حل مشکل کنونی دامدار در شرایط کم آبی، نبود بازار و کاهش مصرف، صادرات است اما با وجود آن که یک ماه و نیم است وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده صادرات آزاد است، هنوز معاونان وزیر با خودکارهای خود بازی کرده و این مصوبه را عملی نمی‌کنند.

مسئولان فقط وعده می‌دهند و به آن عمل نمی‌کنند

وی ادامه می‌دهد: زمانی که در هر حوزه‌ای رکود ایجاد می‌شود، اگر دولت برای رفع آن اقدامی نکند در آینده تبدیل به تورم می‌شود. تاکنون از مسئولان فعلی فقط وعده‌هایی دیده‌ایم که به آن عمل نکرده‌اند، روی کاغذ نوشتن و عمل نکردن هنر نیست، اکنون بیش از دو ماه است که دامداران معترض‌اند اما برای کمک در بهبود وضعیت آن‌ها هیچ اقدامی نشده است.

رئیس شورای تأمین دام کشور می‌گوید: آقایان تصمیم را بر بی‌تصمیمی گذاشته‌اند و در واقع در شرایط کنونی تصمیمی نمی‌گیرند، دولت بیش از پنج ماه است بیکار بوده و جز وعده و وعید، هیچ اقدام مهمی نکرده است، با سخنرانی و بخشنامه‌هایی که عملیاتی نمی‌شود نیز مشکلات مردم حل نمی‌شود  اکنون بیش از پنج میلیون رأس دام سبک در کشور از بی آبی و کم آبی در حال تلف شدن است که تنها راه حل آن صادرات است اما عملاً هیچ اقدامی نشده است و این روند علاوه بر حوزه تولید، به حوزه مصرف نیز آسیب وارد می‌کند.

تولید کنندگان در بین دولت دوازدهم و سیزدهم بلاتکلیف مانده اند

پوریان اضافه می‌کند: سال‌ها است ایران وارد کننده گوشت بوده و صادرات برای مسئولان کشور بی معنا بوده است اما اکنون به دلیل نبود بازار و دستورات یک طرفه، دام بیش از نیاز کشور نیز تولید شده است، این هفته دولت مسئولیت خود را به دولت بعد تحویل می‌دهد و در این بین تولید کنندگان بلاتکلیف و مشکلاتشان حل نشده باقی می‌ماند.

وی تصریح می‌کند: اگر به دنبال فراوانی گوشت، شیر و سایر محصولات لبنی هستیم باید اقتصاد دامداری بهبود یابد، اکنون دامداران به دلیل تصمیمات مسئولان در حال ضرر دادن هستند. در شرایطی که دولت توان خرید دام را ندارد همچنین نمی‌تواند نهاده مورد نیاز دامداران را تأمین کند مشخص نیست چرا هنوز برای صادرات مانع‌تراشی می‌کند. در واقع برخی تصمیمات غلط در حوزه مدیریت تولیدات دامی گرفته شده و دولتی‌ها حتی حاضر نیستند آن را اصلاح کنند.

دامداران دیگر به وعده‌های دولت اعتماد ندارند

رئیس شورای تأمین دام کشور تاکید می‌کند: چهار سال است در این دولت تصمیم خوبی گرفته نشده است، تشکل‌ها و فعالان وظیفه دادن نظرات کارشناسی برای حل مشکلات را بر عهده دارند اما تا کنون به هیچ یک از پیشنهادات ارائه شده توجهی نشده و صنعت دامداری با این اقدامات در حال نابودی است. اکنون شرایط به گونه‌ای شده که آنقدر وعده داده و به آن عمل نکرده‌اند، دیگر تولید کنندگان به وعده‌های آنان اعتماد ندارند زیرا در واقع برای حل اساسی مشکل هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.

در حالی که با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید در صنعت پرورش گاو شیری کشور با هدف حمایت از کالاهای اساسی کشاورزی، برای حمایت از تولید کنندگان شیر خام دستورالعمل اجرایی ابلاغ شده که بر اساس آن قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم شیر خام با ۳.۲ درصد چربی تحویل در مراکز خرید به خریداران از جمله کارخانجات شیر خشک و لبنی، شش هزار و ۴۰۰ تومان بوده و شروع خرید با این قیمت نیز از روز یکشنبه (۱۰ مردادماه) اعلام شده است. این در حالی است که مصوبه افزایش قیمت شیر خام در تاریخ ۱۷ مردادماه توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

مصوبه افزایش قیمت شیر خام از ۱۰ مردادماه عملیاتی می‌شود

در همین رابطه، حسین ایراندوست، معاون جهاد کشاورزی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روز شنبه (۹ مردادماه) جلسه‌ای با رؤسای اتحادیه و کارخانجات شیر خشک برگزار شد تا این مصوبه عملیاتی شود، همزمان با موضوع خرید توسط کارخانجات شیر خشک، کارخانجات لبنی نیز اعلام کرده‌اند از فردا شیر را به قیمت شش هزار و ۴۰۰ تومان می‌خرند و با عملیاتی شدن این دو اقدام عملاً دامداران به آنچه در پی آن بوده‌اند می‌رسند.

وی با بیان این که این مصوبه از روز یکشنبه (۱۰ مردادماه) عملیاتی می‌شود، اضافه می‌کند: تأیید نمی‌کنم که دولت وعده می‌دهد و به آن عمل نمی‌کند، اکنون در حال گذر از دولت دوازدهم و ورود به دولت سیزدهم هستیم تا زمانی که هماهنگی بین دو دولت انجام شود

معاون جهاد کشاورزی استان اصفهان می‌گوید: در این موضوع نیز اختلافاتی وجود دارد که تصمیم‌گیری برای قیمت شیر و محصولات لبنی در شورای قیمت گذاری یا در ستاد تنظیم بازار انجام شود، با ابلاغیه اخیر امید است فرآیند خرید شیر مازاد از فردا شروع شده و منجر به اصلاح قیمت شود. در مقابل نیز تأثیر زیادی بر محصولات لبنی و سبد خانوار ندارد.

ایراندوست اضافه می‌کند: شیوه‌نامه صادرات دام نیز هنوز ابلاغ نشده همزمان نیز خرید دام مازاد عشایر در حال انجام است، در استان اصفهان نیز از هفته قبل خرید دام از عشایر آغاز شده البته ترکیب دام تغییر کرده و لازم است قیمت خرید نیز تغییر کند.

وی تصریح می‌کند: اخیراً مصوبه جدیدی در اختیار شرکت پشتیبانی امور دامی قرار گرفته است که بتواند این دام را از عشایر خریداری کند و امید است با عملیاتی شدن این مصوبه نیز بخشی از مشکلات حل شود.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 511185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.