پرونده مدارس خشتی و گلی بسته شده است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بودند و اکنون این آمار به ۱۹.۵ درصد رسیده است که حدود 7 درصد این مدارس، تخریبی هستند.

به گزارش ایمنا، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به برخی وعده‌های مدیران ادوار گذشته و عدم تحقق و عمل به آنها که موجب حواشی و سیاه نمایی به ویژه در رسانه‌های بیگانه شده است، گفت: به عنوان مثال حذف مدارس خشتی و گلی در سال‌های نه چندان دور، حل معضل سرویس بهداشتی نامناسب و حل مشکل بخاری‌های نفتی در سال‌های گذشته از جمله وعده‌هایی است که محقق نشده بود و در رسانه‌ها انعکاس یافته و موجب شکل گیری ادبیات نامناسبی در میان منتقدین شده بود.

وی افزود: سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بودند که اکنون این آمار به ۱۹ و نیم درصد رسیده است و حدود هفت درصد این مدارس، تخریبی هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه از سال ۸۴ به بعد ۴ میلیارد دلار معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان برای مدارس هزینه شده است، این در حالی است که ما فقط در یک دوره مدیریتی از سال ۹۶ تا کنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس هزینه کردیم، گفت: بعضاً با اعتبارات کم هم می‌شد برخی مشکلات مزمن مدارس را ساماندهی کرد که بسته شدن پرونده مدارس خشتی و گلی در سال ۹۸ با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از آن جمله است.

رخشانی مهر ادامه داد: عمده این مدارس در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان قرار داشتند.

وی به وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: وعده‌ای که در سال‌های قبل داده شده بود در سال ۹۸ با هزینه‌کرد ۱,۸۰۰ میلیارد تومان به سرانجام رسید. در هیچ نقطه‌ای از کشور که زیرساخت‌های لازم را دارند بخاری نفتی نداریم. همچنین در حال حاضر فقط ۴۸ هزار بخاری گازی داریم که آن هم به منظور ارتقای استانداردها انجام شده است و پرونده بخاری‌های گازی نیز در حال بسته شدن است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: از سال ۱۳۸۴ مشکل سرویس‌های بهداشتی مدارس مطرح بوده است که به سرانجام مطلوب نرسید و در نهایت امسال یک ردیف اعتباری با ۴۶۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اضافه، پرونده سرویس‌های بهداشتی نیز بسته خواهد شد.

رخشانی مهر ادامه داد: علاوه بر این، امسال برای اولین بار ردیف اعتباری ویژه ای در سازمان نوسازی مدارس برای تجهیزات هنرستان‌ها ایجاد شد و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۴ تخصیص یافت و از محل اعتبارات عوارض گاز نیز ۳۳۰ میلیارد تومان بودجه در استان‌ها توزیع شده است.

وی به اعتبارات ردیف خیرین هم اشاره و اظهار کرد: سال ۱۳۹۵ عدد مصوب قانون بودجه برای مشارکت با خیرین مدرسه ساز ۱۸۰ میلیارد تومان بود که ۱۵ درصد آن تخصیص یافت. سال ۹۸ تخصیص ۸۷۰ میلیارد تومانی با تخصیص کامل صورت گرفت و هر سال جهش قابل توجهی داشت.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اقدامات صورت گرفته در مناطق محروم را نیز تشریح کرد و گفت: در هفت استان محروم کشور، سرانه مدارس استثنایی ۲.۲ متر مربع افزایش یافته است. بیش از ۲۰۰ سفر استانی انجام شده و به این نتیجه رسیدیم که دو کار بزرگ باید انجام شود که یکی از آنها مکان یابی مدارس است؛ نشریه طرح مکان‌یابی به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسیده و سامانه آن هم ایجاد شده است.

وی افزود: مدیریت سبز در مدارس هم مهم است که مطالعات جامعی پیرامون آن انجام شده است و خروجی آن هفت دستورالعمل است که استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان و خوزستان پیشتاز هستند. در خوزستان یک مجتمع آموزشی فاخر با رویکرد مدیریت سبز در آبان ماه سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 511176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.