عقاید مذهبی و فرهنگی متاثر از ظهور قهوه

قهوه برای بسیاری از مردم تنها حکم یک نوشیدنی را دارد که با مصرف آن می‌توانند از آغاز یک روز پر انرژی مطمئن شوند، حال آن که بسیاری نیز می‌دانند این نوشیدنی محبوب در طول تاریخ اثراتی مانا از خود بر مذهب، فرهنگ و سیاست به جای گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شاید همه ما در نگاه اول قهوه را به عنوان یک نوشیدنی ساده و محبوب نگاه کنیم که انرژی مورد نیاز ما برای انجام امور و فعالیت‌های جسمی را افزایش می‌دهد اما اگر به مطالعه تاریخچه حضور آن در شرق و سفرهایش به غرب کره خاکی بپردازیم، از تأثیر رواج این نوشیدنی محبوب بر مذهب و فرهنگ نقاط مختلف جهان و حتی نوآوری‌های دست بشر شگفت‌زده خواهیم شد. شواهد حاکی است که قهوه پیدایش کاپ‌های ترکی کوچکی که امروزه به خاطر زیبایی خاص خود در جهان شهرت دارد، فنجان‌های بزرگی که توسط اشرافیان فرانسوی برای نوشیدن آن مورد استفاده قرار می‌گرفت و لیوان‌هایی را که با طراحی خاص خود از وارد شدن سبیل مردان در حین نوشیدن خودداری می‌کرد، در پی داشته است.

عقاید مذهبی و فرهنگی متاثر از ظهور قهوه

اگرچه این اشیا در ظاهر تنها چند شئ زیبا به نظر می‌رسد اما طراحی منحصر به فرد آن‌ها، بشر را با حکایات و رسوم انسانی در طول تاریخ پیوند می‌دهد.

مورخان ریشه ظهور نوشیدنی قهوه را به کشور اتیوپی نسبت داده و پس از آن به نشانه‌هایی از پیدایش این نوشیدنی محبوب در یمن، مکه و قاهره پایتخت مصر در اواخر قرن پانزدهم دست یافته‌اند. قهوه‌خانه‌ها نیز پس از حکمرانی امپراتوری عثمانی بر شبه جزیره عربستان در منطقه پا به عرصه وجود نهاد و به تدریج در سایر نقاط دنیا نیز گسترش یافت.

شواهد تاریخی حاکی است که قهوه در میان مسلمانان خاورمیانه به محبوبیتی به مراتب بالاتر از سایر نقاط دنیا دست یافت که البته محققان علت آن را حرام بودن مصرف الکل در میان این اقوام دانسته‌اند. در واقع، مسلمانان باستان، قهوه‌خانه‌ها را مکان‌هایی برای گرد هم آمدن و مصرف یک نوشیدنی پرانرژی فرض می‌کردند.

عقاید مذهبی و فرهنگی متاثر از ظهور قهوه

البته مسلمانان عقاید متفاوتی از قهوه در ذهن خود می‌پروراندند و به شیوه‌های مختلف این نوشیدنی را میل می‌کردند. برخی از آن‌ها مصرف قهوه در هنگام عبادت را مانعی برای نزدیک شدن به خدای خود می‌دانستند حال آن که برخی قهوه می‌نوشیدند تا با تمرکز ذهن بیشتر به راز و نیاز با محبوب خود بپردازند.

اگرچه نوشیدن قهوه به تدریج و مداوم در میان مردم شرق و غرب محبوبیت پیدا می‌کرد با این حال، بسیاری از کاتولیک‌ها وجود این نوشیدنی در سفره مردم را حضور شیطان فرض می‌کردند چرا که بوی مذاهب دیگر را با خود می‌آورد و گرایش مصرف‌ک نندگان به دینشان را کاهش می‌داد.

از نظر چگونگی تهیه و مصرف قهوه نیز، رسوم مردم جهان با یکدیگر بسیار متفاوت بود به عنوان مثال، مردم اتیوپی در قرن دهم قبل از میلاد مسیح، دانه‌های سبز قهوه را با چربی گاوها و گوسفندان ترکیب می‌کردند و آن را به عنوان یک خوراکی بسیار مقوی به سربازان خود می‌دادند تا انرژی آن‌ها برای خدمت را فراهم آورند. قرن‌ها بعد مردم همین کشور و سایر نقاط دنیا، قهوه را به شیوه‌های دیگر و اغلب به صورت دمنوش میل می‌کردند تا امروز که قهوه با دستگاه‌های مختلف مورد مصرف قرار می‌گیرد.

عقاید مذهبی و فرهنگی متاثر از ظهور قهوه

در واقع، از همان ابتدای ظهور قهوه، افرادی نظیر مردم عادی، هنرمندان، معماران و حتی مقامات رسمی که علاقمند به مصرف آن بودند به طور پیوسته تلاش می‌کردند شیوه‌های بهتری برای تهیه نوشیدنی آن به کار گیرند که در نهایت این اقدامات پیدایش دستگاه‌های امروزی و به خصوص دستگاه اسپرسوی ایتالیایی قرن بیستم را در پی داشت.

تفاوت جنسیتی نیز نقش مهمی در شکل دادن فرهنگ قهوه بر عهده داشت. برخی از زنان قرن‌های شانزدهم و هفدهم از این که همانند مردان در قهوه‌خانه‌ها گرد هم بیایند و به نوشیدن بپردازند حس خوبی نداشتند، حال آن که در بعضی از نقاط جهان نیز زنان شاکی بودند که چرا از رفتن به چنین مکان‌هایی و مصرف یک فنجان نوشیدنی انرژی‌زا توسط مقامات ارشد محروم شده‌اند. امروزه تهیه قهوه به شیوه‌های مختلف و در نقاط مختلف جهان به محبوبیت در میان مردم دست یافته است و بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره آنان را تشکیل می‌دهد.

عقاید مذهبی و فرهنگی متاثر از ظهور قهوه

کد خبر 511117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.