درخواست روسیه برای اخراج ۲۰۰ کارمند محلی اماکن دیپلماتیک آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، از اول ماه جدید میلادی، حدود دویست کارمند مأموریت دیپلماتیک آمریکا در روسیه ناچار به ترک شغل‌های خود هستند.

به گزارش ایمنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، روسیه اخراج حدود دویست کارمند نهادهای دیپلماتیک آمریکایی در خاک این کشور را خواستار شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «یورو نیوز»، بلینکن در بیانیه‌ای نوشت: «دولت روسیه از ماه آگوست، ایالات متحده را از نگه‌داشتن یا استخدام یا عقد قرارداد با تبعه‌های روس یا دارای تبعیت کشورهای ثالث را به‌جز در خصوص نیروهای گارد، منع می‌کند».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ما عمیقاً متأثر هستیم که این اقدام ما را به مرخص کردن ۱۸۲ کارمند محلی و ده‌ها پیمانکار در ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در مسکو، ولادیوستوک و یکاترینبورگ مجبور خواهد کرد».

بلینکن در ادامه نوشت: «این اقدامات ناگوار به شدت به مأموریت ایالات متحده در روسیه لطمه وارد می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایمنی پرسنل و توانایی ما برای حفظ دیپلماسی با دولت روسیه اشاره کرد».

اظهارات بلینکن در حالی صورت می‌گیرد که روسیه این تصمیم را در واکنشی به اقدام مشابهی از سوی آمریکا اتخاذ کرده است.

تنش دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه زمانی به اوج رسید که آمریکا با ادعای تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد و در نهایت کار به اخراج سفرا کشید.

فروردین ماه امسال و در پی افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه، جان سالیوان به توصیه اکید وزارت امور خارجه روسیه «جهت مشاورت و هماهنگی بیشتر با کاخ سفید» به واشنگتن بازگشت و اعلام کرده قرار است طی هفته‌های آینده به مسکو بازگردد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه ماه گذشته در این باره گفته بود که بازگشت جان سالیوان به تحولات در روابط دو کشور بستگی دارد. در نهایت سالیوان اوایل تیر به مسکو بازگشت.

دولت روسیه در پی افزایش لفاظی‌ها و اقدامات غیرسازنده آمریکا، این کشور را در لیست کشورهای غیر دوست قرار داده و این محدودیت‌های دیپلماتیک نیز در نتیجه همین اقدام لحاظ شده‌اند.

مسکو تأکید کرده خروج آمریکا از این لیست مشروط به تغییر عینی در رفتار آمریکایی‌ها و درخواست آن‌ها برای خارج شدن از این لیست خواهد بود.

منبع: فارس

کد خبر 511112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.