آخرین تحرک برجامی ظریف

نامه وزیر امورخارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل، طرح صیانت از حقوق کاربران مجلس و اظهارات مقام معظم رهبری درمورد منطقه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ شنبه نهم مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آخرین تحرک برجامی ظریف» به بررسی نامه وزیر امورخارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل پرداخت و نوشت: روزهای پایانی دولت تدبیر و امید، به مانند آغاز آن، بیش از هر چیز با خبرهای برجامی گره خورده است. این در حالی است که با توقف نشست‌های برجامی وین، تداوم مذاکرات هسته‌ای با طرفین غربی، به پس از شروع دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، موکول شده است در همین حال روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از ارسال نامه‌ای جامع در مورد کارشکنی‌های غربی‌ها، در روند اجرای توافق برجام به دبیرکل سازمان ملل متحد خبر داد.

این در شرایطی است که مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات در ماه‌های گذشته در جریان بود البته در این مذاکرات، آمریکا و ایران گفتگوی مستقیمی نداشتند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی کردند.

بر اساس گزارش‌ها، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در ششمین سالگرد تصویب قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد طی نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، جمع‌بندی از مجموع بدعهدی‌های طرف‌های غربی را به عنوان سند در دبیرخانه ملل متحد ثبت کرد. این نامه به همراه اسناد شش سال بدعهدی غرب در اجرای برجام که پیش از این در مناسبت‌های مختلف از طرف وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران به رشته تحریر در آمده است، با مقدمه او به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است. این مجموعه تألیف شده از سوی محمدجواد ظریف بالغ بر ٢٠٠ صفحه است و از سوی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، منتشر شده و نسخه دیجیتالی آنها در دسترس عموم قرار گرفته است.

محمدجواد ظریف، پس از ارسال این نامه در توئیتی نوشت که آخرین و مهم‌ترین نامه خود را در خصوص بدعهدی‌های غرب در قبال برجام به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده است. ظریف، روز جمعه در این مورد توئیت کرد: «من در تاریخ ۲۰ ژوئیه یعنی در ششمین سالگرد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در آخرین و مهم‌ترین نامه‌ام به دبیرکل سازمان ملل دلایل شش سال از اجرا نشدن برجام توسط غرب را مستند کردم. این مطلب امروز به طور آنلاین منتشر شد و نسخه چاپی آن به زودی منتشر خواهد شد.»

این در حالی است که آمریکا بی‌صبرانه، روزهای پایانی دولت روحانی و مراحل انتقال قدرت اجرایی را دنبال کرده و چشم به ادامه مذاکرات دوخته است. در همین زمینه، معاون سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن پس از پایان دوره انتقال ریاست جمهوری در ایران آماده ازسرگیری مذاکرات وین خواهد بود.

به گزارش ایسنا، کارین جین پیره، معاون سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری دور هفتم گفت‌وگوهای وین گفت: «همانطور که در جریان هستید، زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات اعلام نشده است و ما در خصوص زمان برگزاری آن گمانه‌زنی نخواهیم کرد.»

وی ادامه داد: «ما بارها و بارها نشان داده‌ایم که آماده‌ایم در جهت بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام حرکت کنیم. زمانی که پروسه انتقال ریاست جمهوری در ایران پایان یابد آماده‌ایم که به وین بازگردیم تا گفت‌وگوهای‌مان را ادامه دهیم.» معاون سخنگوی کاخ سفید در انتها عنوان کرد: «ما مایل هستیم که شاهد بازگشت دوجانبه به پایبندی‌های برجامی باشیم اما همانطور که وزیر خارجه بلینکن بیان کرد این پیشنهاد به طور نامحدود بر روی میز باقی نخواهد ماند.»

آخرین تحرک برجامی ظریف

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیپلماسی اقتصادی کلید موفقیت رشد کشور» به بررسی تأثیر بسته حمایت از صادرات در توسعه تجاری پرداخت و نوشت: بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در حالی در آخرین روزهای باقی مانده از عمر دولت دوازدهم نهایی و ابلاغ شده است. اگرچه این بسته هر ساله و با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی مصوب و ابلاغ می‌شود تا با ارائه تسهیلات و مشوق‌های صادراتی انگیزه لازم را در رشد صادرات این بخش فراهم کند اما تجربه نشان داده که در خلال سال‌های گذشته به ویژه در اوج تحریم‌های ظالمانه ترامپ از بین رفتن زیرساخت‌های و همچنین ایجاد نشدن زیرساخت‌های جایگزین از سوی دولت باعث شده تا صادرات غیرنفتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده به گونه‌ای که شاهد کاهش رقابت پذیری محصولات ایرانی در بازارهای جهانی بوده‌ایم.

موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بسته‌های حمایتی در صورت پرداخت مشوق‌ها و تخصیص تسهیلات اگرچه می‌تواند بخشی از زیان ناشی از رشد هزینه‌های صادراتی را پوشش دهد اما تجربه نشان داده تا زمانی‌ که دیپلماسی اقتصادی مناسبی در این راستا ایجاد نشود امکان حضور در بازارهای جهانی به اما و اگرهای زیادی متکی خواهد شد به گونه‌ای که حتی در شرایطی که دولت با ایجاد تجارت ترجیحی زمینه حضور در برخی از کشورها را فراهم آورده است به واسطه پذیرش نشدن ضمانت نامه‌های بانکی از سوی سیستم‌های بانکی کشورهای هدف عملاً صادرات غیر نفتی امکانپذیر نشده است.

به گفته کارشناسان البته این مشکلات در سایه تصمیمات جزیره‌ای که گاهاً در راستای حمایت دولت از بخشی از زنجیره صورت می‌گیرد به این چالش‌ها دامن‌زده و تجار و تولید کنندگان عملاً عطای هرگونه برخورداری از این بسته را به لقای آن بخشیده‌اند.

آخرین تحرک برجامی ظریف

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تجربه شکست خورده» به بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران مجلس پرداخت و نوشت: در آخرین روز کاری هفته گذشته و در میانه شیوع کرونا که ۲۸۵ شهرستان قرمز و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند و روزی بیش از ۳۰۰ نفر از هموطنان به دلیل سرعت کند واکسیناسیون فوت می‌کنند و خوزستان نیز با بحران بی‌آبی دست به گریبان است، نمایندگان مجلس طرح «صیانت از کاربران در فضای مجازی» را تصویب کردند. شاید بدبین‌ترین کارشناسان نیز باور نمی‌کردند که این طرح آن هم در شرایطی که سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی کشور تنها ۶.۵ درصد است و فاصله‌ای ۱۳ درصدی نسبت به سایر کشورهای در حال توسعه دارد به تصویب برسد و دسترسی بیش از ۸۴ میلیون نفر از ایرانی‌ها به اینترنت پس از آن که شورای نگهبان با آن موافقت کرد محدود شود.

پیش‌تر و در گزارش‌هایی این طرح بررسی و گفته شد که با اجرایی شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در خوشبینانه‌ترین حالت تا یک میلیون نفر که در کسب و کارهای خرد مشغولند بیکار می‌شوند. علاوه بر بیکاری یک میلیون نفر، جایگزین مناسبی نیز برای اپلیکیشن‌های خارجی مدنظر این طرح نیز وجود ندارد و اگر هم اجبار برای استفاده از آنها ایجاد شود، مانند آنچه در سال ۹۷ برای تلگرام رخ داد درنهایت کاربران راه‌های دور زدن محدودیت‌ها را پیدا کرده و از اپلیکیشن‌های جایگزین داخلی استفاده نخواهند کرد. یکی از راه‌های دور زدن این طرح، اینترنت ماهواره‌ای است که در هفته گذشته تصاویری از در دسترس بودن آن در تهران و کرج در شبکه‌های مجازی دست به دست شد اما شاید مهم‌ترین پیامد این طرح، تعمیق فاصله میان مردم و حاکمیت، در اولویت نبودن معیشت مردم با وجود شعارهای نمایندگان و از همه مهم‌تر اختلال در جریان آزاد اطلاعات باشد.

محدودیت در استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی مساله دیروز و امروز نیست؛ فیلترینگ فیس‌بوک، وایبر، تلگرام، توئیتر و این اواخر تصویب طرحی برای مسدودسازی استفاده از تمام اپلیکیشن‌هایی که مفاد حضور در کشور را نپذیرند، آخرین و نگران‌کننده‌ترین گام برای قطع دسترسی به گردش آزاد اطلاعات است.

در یک سال اخیر رخدادهایی مانند سیلی نماینده مجلس به صورت یک سرباز راهور از طریق فضای مجازی منتشر شد البته علیرضا زاکانی رئیس فعلی مرکز پژوهش‌های مجلس، به عنوان یکی از طراحان این طرح بر این باور است که باید مانند همه کشورهای جهان فضای مجازی را مدیریت کرد. وی در توییتی پس از تصویب این طرح در مجلس نوشت: «مدیریت فضای مجازی در همه جهان خصوصاً ایران حیاتی است و تعارضی با بهره‌مندی از مواهب آن ندارد. فیلترینگ بیراهه‌ای است که حکایت از بی‌اطلاعی از فضای مجازی سایبر دارد.»

اگرچه زاکانی از لفظ مدیریت برای فضای مجازی استفاده کرده و بر آن تاکید دارد اما آنچه از اوایل تیر ماه که این طرح در رسانه‌ها مطرح شد تاکنون که تقریباً کارشناسان زیادی در خصوص آن اظهارنظر کرده‌اند، مطرح نبودن «مدیریت» به عنوان هدفی برای طراحانش است. پیش از تصویب این طرح در مجلس بسیاری از کسب و کارها از این طرح انتقاد کردند و خواستار از دستور کار خارج شدن آن بودند.

آخرین تحرک برجامی ظریف

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار علم‌الهدی به سهم‌خواهان از رئیسی» نوشت: علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، هم به سهم‌خواهان از رئیس‌جمهور آتی هشدار داد. در یک ماه اخیر چهره‌های زیادی از بین اصولگرایان مستقیم یا غیرمستقیم به فشار برای سهم‌خواهی از کابینه اشاره کرده‌اند بدون این که نام افراد یا جریان‌های خاصی را ببرند. گرچه به طور مشخص سهم‌خواهی درون جریان اصولگرایی در حال رخ‌ دادن است.

علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه گفته است: کسانی نیز سودای منصب دارند و در انتخابات و ستادها شرکت کردند تا نصیبی داشته باشند و سهمی بگیرند. همه آنها که نمی‌توانند منصب بگیرند و آنهایی که منصب نمی‌گیرند شروع به تخریب می‌کنند. مردم انقلابی که با توجه به شاخص‌های رهبری و شناخت این معیارها و شاخص‌ها و عملکرد گذشته آقای رئیسی به ایشان رأی دادند در انتظار تحقق شعارهای رئیس‌جمهور هستند. طبیعی است که در این محاصره مطالبات، فشارها سنگین است و تخریب و زبان نقد نیز گشوده است و افراد فاسد نیز آرام نمی‌گیرند و ما باید در مقام مطالبه‌گری از این دولت ادبیاتی داشته باشیم. باید مطالبه کرد اما با این وضعیتی که در فضای کشور وجود دارد و در این فضا آقای رئیس‌جمهور وارد پاستور می‌شود مطالبه از دولت و رئیس‌جمهور باید ادبیات خاص خود را داشته باشد تا به نتیجه برسد.

علم‌الهدی افزود: مطالبات باید تکلیف‌مدارانه باشد و وظیفه‌محورانه باشد و به‌عنوان تکلیف خدایی وارد شوند و این مطالبات نباید سهم‌خواهانه و انتقام‌جویانه باشد. مطالبات باید به نحوی باشد که آب در آسیاب دشمن نریزند آن هم دشمنی که با آشوب سیاسی می‌خواهد پایه‌های نظام را سست کند.

در همین ارتباط مصطفی میرسلیم، عضو جمعیت مؤتلفه اسلامی و نماینده مجلس که به مدل نظرخواهی رئیسی برای چینش کابینه از طریق سامانه مردمی ایراد گرفته بود، هم به خبرآنلاین گفته است: «اشتباه می‌کنند کسانی که بر مبنای فرصت‌طلبی بوی کباب به مشام‌شان خورده و به دنبال سهم‌خواهی‌اند! باید بدانیم اصولاً ریاست و صدارت و وزارت و این قبیل مقاماتِ جعلی که با انتخابات و انتصابات حاصل می‌شود، ارزش‌آفرین نیست؛ آنچه ارزشمند است ادای درست تکلیفی است که با رسیدن به آن مقام بر دوش انسان نهاده می‌شود، در خدمت داهیانه و جانانه و فروتنانه به مردم.

داهیانه یعنی بر مبنای دانش دقیق و تجربه مثبت؛ جانانه یعنی با آمادگی کامل برای هزینه‌ کردن از خود و خانواده خود و آبروی خود؛ فروتنانه یعنی مردم را ولی نعمت خود دانستن و هیچ‌گاه در را به روی آنها نبستن». او مدعی شده که جمعیت مؤتلفه آمادگی بدون چشمداشت خود را برای کمک‌کردن در پاسخگویی به مطالبات برحق مردم و خدمت‌رسانی مخلصانه به آنها، به جناب آقای رئیسی ابراز داشته است. میرسلیم گفته است: «از این خدمت‌رسانی خواه در عمل و خواه در نقد مشفقانه، دریغ نخواهیم ورزید. احزاب و شخصیت‌های حاضر در شورای وحدت نیز همین اشتیاق را دارند».

محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس یازدهم، هم درباره وجود فشار برای تحمیل افرادی به کابینه دولت رئیسی، اظهار کرد: طبیعی است که رئیس‌جمهور باید مبتنی با نگاه، آرا و وعده‌هایی که داده است، وزرا و مسئولان دولتش را انتخاب کند.

آخرین تحرک برجامی ظریف

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد» به بررسی اظهارات مقامات معظم رهبری پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه (۶ مردادماه) در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و دولت دوازدهم با ایشان با تبریک عید سعید غدیر به عموم مسلمانان به‌ویژه ملت عزیز ایران، فرصت خدمت به مردم را نعمتی الهی دانستند و گفتند: برای شکر این نعمت باید از همه توان برای پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حادثه غدیر را از وقایع غیرقابل‌ تردید برشمردند و گفتند: علاوه‌ بر علمای شیعه به‌ویژه علامه امینی که روایت غدیر را از ۱۱۰ نفر از صحابه و با سندهای معتبر نقل کرده‌اند برخی علمای بزرگ و روشنفکران اهل سنت نیز بر غیرقابل‌تردید بودن این واقعه تأکید کرده‌اند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سپس خطاب به اعضای دولت دوازدهم گفتند: هر کاری که در جهت خدمت به مردم و با نیت الهی و اخلاص انجام شده باشد، قطعاً در دیوان الهی فراموش‌ شدنی نیست و ذخیره واقعی دوران مسئولیت چنین کارها و تلاش‌هایی است.

ایشان در ارزیابی عملکرد دولت گفتند: عملکرد دولت آقای روحانی در بخش‌های مختلف یکسان نبوده است، در برخی موارد بر طبق انتظارات بود اما در برخی موارد این‌گونه نبود.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه فرصت خدمت به مردم یک نعمت بزرگ است و باید آن را قدر دانست، خاطرنشان کردند: شکر این نعمت آن است از همه توان برای پیشبرد اهداف انقلاب استفاده شود زیرا ما یک کشور انقلابی هستیم و مردم برای رسیدن به اهداف انقلاب فداکاری زیادی کردند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای لزوم استفاده از تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در آینده را خاطرنشان کردند و افزودند: یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند.

ایشان گفتند: در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هر جا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.

آخرین تحرک برجامی ظریف

کد خبر 510906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.