کشف رازهای جدید از فواید کافئین در کاهش خطر ابتلا به سرطان

کافئین متداول ترین و پرمصرف ترین ماده محرک در جهان است که دارای قابلیت افزایش سطح هوشیاری، رفع خستگی و بهبود تمرکز است.

به گزارش ایمنا، کافئین می‌تواند بر سلامت کلی بدن تأثیر مثبت بگذارد و احتمال ابتلاء به بیماری‌های تغییردهنده زندگی را کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد کافئین در کاهش ابتلاء به بیماری‌های زیر مؤثر است:

سرطان

ثابت شده است که کافئین در کاهش بروز سرطان‌های دهان و گلو تأثیر دارد. در مطالعه‌ای که روی بیش از ۹۰۰ هزار شرکت کننده انجام شد؛ مردان و زنانی که چهار فنجان یا بیشتر قهوه در روز می‌نوشیدند در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشیدند یا فقط گاهی اوقات می‌نوشیدند ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان‌های دهان قرار داشتند.

همچنین با محافظت در برابر عود مجدد سرطان سینه، کاهش خطر ابتلاء به سرطان پروستات و خطر کمتر ابتلاء به سرطان آندومتر در ارتباط است.

دیابت نوع دوم

یک مطالعه طولانی مدت نشان داده است که افزایش مصرف قهوه بیش از یک فنجان در روز در طی یک دوره چهار ساله می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم را یک درصد کاهش دهد.

همچنین مشخص شده است کسانی که مصرف روزانه خود را به بیش از یک فنجان قهوه کاهش می‌دهند، ۱۷ درصد بیشتر با خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم مواجه هستند.

با این حال، دلایل این ارتباط نامشخص است، اما ممکن است به دلیل کاهش حساسیت به انسولین باشد، بدین معنی که بدن از انسولین تولید شده به طور مؤثر استفاده نمی‌کند.

سکته مغزی

مطالعه بر روی بیش از ۳۴ هزار زن در سوئد که سابقه بیماری‌های قلبی عروقی نداشتند، نشان داد اگر بیش از یک فنجان قهوه در روز بنوشند، ۲۲ تا ۲۵ درصد کمتر با خطر سکته مغزی روبرو هستند. علاوه بر این، مطالعه نشان داد که عدم نوشیدن قهوه می‌تواند با افزایش خطر ابتلاء به سکته مغزی مرتبط باشد.

سنگ کلیه

مطالعه بر روی ۲۱۷ هزار و ۸۳۳ شرکت کننده نشان داد کسانی که کافئین بیشتری مصرف می‌کردند کمتر در معرض ابتلاء به سنگ کلیه قرار داشتند، اما تحقیقات به طور گسترده انجام نشده است؛ بنابراین برای بررسی وجود ارتباط بین سنگ کلیه و مصرف کافئین به مطالعات بیشتری نیاز است.

با این حال محققان هشدار می‌دهند اعتیاد به کافئین یک مشکل بهداشتی شناخته شده است و معمولاً با بیماری‌هایی مانند بی خوابی و افسردگی در ارتباط است و برخی شواهد نشان می‌دهد که می‌تواند باعث مشکلات باروری در زنان شود.

منبع: مهر

کد خبر 510889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.