بهترین شهرهای جهان برای زندگی در پساکرونا

گروه مشاوره بوستون، یک شرکت مشاور مدیریت آمریکایی که دارای ۸۱ دفتر ارائه برنامه‌ریزی راهبردی و خدمات مشاور مدیریت در ۴۵ کشور است شهرهای جهان را بر اساس کیفیت زندگی، فرصت‌های اقتصادی، سرمایه اجتماعی، تعاملات مردم با مقامات و سرعت تغییر برای دوران پساکرونا رده‌بندی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران گروه مشاوره بوستون با در نظر گرفتن ۱۵۵ معیار به بررسی میزان رضایتمندی ۲۵ هزار شهروند از ۸۰ شهر جهان پرداختند و در نهایت لندن انگلستان، نیویورک ایالات متحده آمریکا، هلسینکی پایتخت فنلاند، کپنهاگ دانمارک و ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی را به ترتیب در جایگاه‌های اول تا پنجم بهترین شهرهای جهان برای زندگی در پساکرونا قرار دادند. از مهم‌ترین مولفه‌هایی که این افراد برای رتبه‌بندی شهرها در نظر گرفتند می‌توان به کیفیت زندگی، فرصت‌های اقتصادی، سرمایه اجتماعی، تعاملات مدیران با مردم و سرعت تغییر اشاره کرد.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در پساکرونا

مشاوران بوستون در رده‌بندی شهرها، مردم و ویژگی‌های فیزیکی شهرها را به طور همزمان مورد توجه قرار دادند ضمن این که اولویت‌ها و نگرش‌های ساکنان هر شهر را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کردند. این افراد با بهره‌گیری از شاخص‌های آماری، از قابلیت مقایسه و ارزیابی‌های عینی بین شهرها مطمئن شدند تا از اعمال تعصبات احتمالی فرهنگی یا تفاوت در سطح انتظارات جلوگیری کنند.

در این راستا، یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که لندن را در جایگاه بهترین شهر دنیا برای زندگی در پساکرونا قرار داد، بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد بود. از میان شرکت‌ کنندگان این شهر در نظرسنجی مشاوران بوستون، تنها هشت درصد مدعی شده بودند که به ایستگاه‌های اتوبوس در نزدیکی محل خود دسترسی ندارند این در حالی بود که سایر افراد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را بهترین شیوه برای تردد در داخل شهر فرض کرده بودند. از سوی دیگر ۶۸ درصد زنان از اینکه در دسترسی به وسایل نقلیه عمومی از حقوقی برابر با مردان برخوردار هستند و جنسیت، نژاد و حتی توانایی جسمی آن‌ها مانعی بر سر راهشان برای استفاده از اتوبوس‌های عمومی نمی‌شود، ابراز خرسندی کرده بودند.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در پساکرونا

این در حالی است که میزان رضایتمندی سایر شهرهای برتر جهان در رده‌بندی مشاوران بوستون از دسترسی به وسایل نقلیه عمومی به طور میانگین ۵۱ درصد بود و ۲۰ درصد مردم این شهرها از دور بودن ایستگاه‌های اتوبوس‌ها برای تردد خود شاکی شده بودند.

نتایج تحقیقات گروه مشاوره بوستون نتایجی شگفت‌برانگیز را در پی داشت؛ شهرهایی نظیر پاریس در فرانسه، تورنتو و ونکوور کانادا که تا پیش از این جزء بهترین شهرهای جهان برای زندگی قرار می‌گرفت اکنون به ترتیب رده‌های بیست و ششم، بیستم و بیست و نهم را به خود اختصاص داده‌اند و بسیاری از شهرهایی با سریع‌ترین رشد طی یک سال اخیر، از این نقاط محبوب دنیا پیشی گرفته بودند.

در رده‌بندی اقتصادی نیز شهرهای چینی و ابوظبی توانست جایگاه‌های اول تا چهارم شهرهای موفق جهان را از آن خود کند که محققان علت این دستاورد را به نوآوری‌ها و طراحی‌های شفاف دولت هر منطقه برای ایجاد شهر زیست‌پذیر نسبت دادند. مدیران این شهرها از یک ویژگی مشترک برخوردار بودند و آن اتخاذ رویکرد شهروندمحور در طراحی مناطق بود ضمن اینکه اقداماتی بسیار کارآمد برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود جهت افزایش زیست‌پذیری به کار گرفته‌اند.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در پساکرونا

از نظر بسیاری از اعضای گروه مشاوره بوستون، محیط زندگی مردم نقش بسیار مهمی در افزایش رضایتمندی و نشاط آن‌ها ایفا می‌کند و می‌تواند به سلامت جسمی و روانی آن‌ها از طریق زمینه‌سازی برای انجام فعالیت‌های بدنی و برقراری ارتباط با دیگران منجر شود به همین دلیل این افراد به نظرسنجی در میان مردم شهرهای مختلف پرداختند و از آن‌ها در مورد میزان رضایتمندی شان از محیط زندگی خود سئوال کردند تا در نهایت این مؤلفه را نیز در انتخاب بهترین شهرهای جهان برای زندگی در پساکرونا سهیم دانستند.

در تمام تحقیقاتی که گروه مشاوره بوستون انجام دادند متوجه شدند که مردم خواهان توجه مدیران به نیازهای آن‌ها هستند و توسعه زیرساخت‌ها را در رضایتمندی خود از زندگی شهری خیلی حائز اهمیت نمی‌دانند. درواقع این افراد توسعه پایدار شهری را بسیار مهم‌تر از گسترش فضاها و زیرساخت‌های جدید فرض می‌کردند و مقامات رسمی شهرهای خود را به مورد توجه قرار دادن این امر مهم دعوت می‌کردند.

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در پساکرونا

تیم تحقیقاتی بوستون در نهایت به این نتیجه رسیدند که اتخاذ رویکرد مردم محور برای طراحی شهرها در کنار تمام مزایای خود به دو پیامد اساسی مثبت منجر می‌شود؛ اول این که مدیران از رضایتمندی شهروندان و ایجاد تجربیات خوب از محیط زندگیشان در حین استفاده از زیرساخت‌ها و خدمات مطمئن می‌شوند البته این پیامد زمانی محقق می‌شود که فرآیندهای شهرسازی با کیفیت بالا انجام شود و مردم به خدمات و زیرساخت‌های عمومی در نزدیکی محل زندگی خود دسترسی داشته باشند.

دوم این که اگر مردم از فرآیندهای شهرسازی آگاهی داشته باشند و در مراحل مختلف تکمیل آن حضور پیدا کنند از اهمیت آن بیشتر آگاه می‌شوند و مزایای یک پروژه را بیشتر از نقص‌های آن در نظر می‌گیرند.

کد خبر 510886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.