اتمام پروژه پارک سوار زرین‌شهر نخستین چالش شورای دوره ششم

شهردار زرین‌‍شهر گفت: شورای دوره پنجم نتوانستند برای اتمام پروژه پارک سوار زرین شهر تصمیم قاطعی اتخاذ کنند و باید امیدوار بود اعضای شورای دوره ششم بتوانند تصمیم منطقی برای اتمام پروژه بگیرند.

میثم محمدی در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرداری زرین‌شهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با آغاز فعالیت مدیریت شهری در دوره پنجم، اولویت نخست شهرداری زرین‌شهر تکمیل پروژه‌های ناتمام در قالب برنامه‌ای جامع و راهبردی برنامه‌ریزی شد تا علاوه بر عبور این پروژه‌ها از چالش‌های مالی، حقوقی و فنی که با آن مواجه بودند از تصمیمات توسعه‌ای و عمرانی به صورت سلیقه‌ای نیز جلوگیری شود.

وی افزود: زرین‌شهر همچون دیگر شهرهای ایران پروژه‌های عمرانی مختلفی را در دل خود جای داده که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری و بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته و سیاست‌های مدیران شهری به مرحله اجرا رسیده‌اند که برخی از آن به دلایل مختلف از جمله تأمین منابع مالی ناتمام باقی مانده است.

شهردار زرین‌شهر تصریح کرد: تکمیل پروژه‌های ناتمام شهرداری زرین‌شهر بر اساس مطالبات شهروندان همچنین اهمیت آنها در خدمت رسانی هرچه بیشتر به شهروندان و کسب منابع جدید درآمد پایدار برای شهر و شهرداری در دستور کار قرار گرفت چرا که امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها چنانچه پروژه‌های عمرانی توجیه اقتصادی نداشته باشند تأمین اعتبار آن توسط شهرداری به سختی صورت خواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: ابرپروژه پارک‌سوار یکی از پروژه‌هایی به شمار می‌آید که بر اساس مطالبات شهروندان در شش ماهه دوم آغاز فعالیت مدیریت شهری در دوره پنجم و حضور شهردار مورد توجه قرار گرفت تا با حرکت در مسیر بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر تحقق خواسته شهروندان با بکارگیری مدل‌های جدید تأمین مالی بدون اتکا به منابع داخلی شهرداری این پروژه بر اساس برنامه زمانبندی به اتمام برسد.

محمدی اضافه کرد: با نگاه به تجربه‌های موفق دنیا در زمینه تأمین مالی پروژه‌های عمرانی، تیم مشاور توسط شهرداری انتخاب شد با بررسی‌های اولیه وضعیت این مجموعه و قابلیت بهره‌برداری آن با شاخص‌های جدید مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود آیا پروژه‌ای که از آغاز آن بیش از یک دهه می‌گذرد قابلیت بهره‌برداری با کاربری تعریف شده را دارد.

وی عنوان کرد: با تعیین شاخص‌های جدید توسط مشاور افق تازه‌ای برای اجرای پروژه پارک‌سوار زرین‌شهر تعریف شد و در کنار مشاور اقتصادی طرح، مشاور حمل و نقل نیز دعوت به همکاری شد تا به بررسی چالش‌های پیش روی این پروژه در حوزه حمل و نقل و ترافیک بپردازد و مشخص شود آیا کاربری تعریف شده برای پارک‌سوار همچنان برای تبدیل به پروژه حمل نقلی وجود دارد یا خیر.

شهردار زرین‌شهر خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها مشخص شد پروژه پارک‌سوار زرین‌شهر به دلایل مختلف از جمله هزینه بر بودن، مباحث اقتصاد شهر و ترافیکی قابلیت حمل و نقلی خود را از دست داده است از این رو با نظر کارشناسان تغییر کاربری این پروژه و تبدیل آن به پروژه تجاری تفریحی در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآور شد: پس از بررسی‌های لازم شهرداری زرین‌شهر تصمیم گرفت در مسیر تغییر کاربری پارک‌سوار به هایپرمارکت، مرکز نمایشگاهی، شهر بازی سرپوشیده، رستوران و فود کورت گام بردارد از این رو پس از انجام مطالعات اقتصادی و بررسی لازم روند به گونه‌ای طراحی شد که به دلیل بازگشت سرمایه این پروژه روند سرمایه‌گذاری در آن تسهیل شود.

محمدی گفت: در این مسیر مذاکرات متعددی در هیئت عالی سرمایه‌گذاری همچنین کمیسیون سرمایه‌گذاری شهرداری زرین‌شهر با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از جمله رفاه، اتکا، مجموعه‌های کوثر، هایپر فاملی، کوروش، گروه صنعتی حلوا شکری عقاب و هایپرمی انجام گرفت تا پروژه پارک‌سوار احیا و علاوه بر بازگشت سرمایه، درآمد پایدار را نیز برای شهر و شهرداری کسب شود.

وی افزود: پس از اتمام مذاکرات یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که اعلام کرده بود حدود ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش و تجهیزات لازم را در این مجموعه مستقر خواهد کرد به توافق رسید.

شهردار زرین‌شهر تصریح کرد: از آنجایی که اتمام پروژه ساختمانی پارک‌سوار یکی از چالش‌های پیش روی این پروژه به شمار می‌آمد چرا که سرمایه‌گذارانی که در حوزه مارکتینگ و هایپر فعالیت دارند تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز ندارد از این رو عنوان شد شهرداری پروژه را به اتمام رسانده تا به صورت موازی و همزمان این دو قرارداد اجرایی شود.

وی ادامه داد: شهرداری زرین‌شهر در راستای اتمام مباحث ساختمانی پروژه با سازمان همیاری شهرداری‌ها مذاکراتی صورت گرفت و نتایجی نیز حاصل شد اما با تغییر مدیریت در استان و تغییر رویکردها این مهم محقق نشد از این رو با سازمان عمران شهرداری اصفهان مذاکراتی انجام شد.

محمدی اضافه کرد: سازمان عمران شهرداری اصفهان، سازمانی است که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی برای شهرداری اصفهان انجام می‌دهد از این رو پیش‌نویس قراردادی آماده و بر اساس برآورد انجام شده برنامه‌ریزی شد ۲۵۰ میلیارد ریال در اختیار این سازمان قرار گیرد تا این پروژه به اتمام و بهره برداری برسد.

وی عنوان کرد: بخش جزئی از ۲۵۰ میلیارد ریال تعیین شده وجه نقد و مابقی از املاک موجود در شهر تأمین می‌شد از این رو لایحه ماده ۱۹ تدوین و تقدیم شورای اسلامی زرین‌شهر شد و این مسئله ابتدای چالش پروژه پارک‌سوار به شمار می‌آمد و علیرغم برگزاری جلسات متعدد اعضا شورای شهر به اجماع کاملی برای آینده این پروژه دست نیافتند.

شهردار زرین‌شهر خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج بررسی‌های تخصصی، اعلام شد چنانچه پروژه پاک‌سوار با کاربری جدید به بهره برداری برسد ماهانه بین هفت میلیارد ریال تا بیش از ۱۰ میلیارد ریال درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد می‌کند اما متأسفانه شهرداری موفق به اتمام این پروژه نشد و باید امیدوار بود اعضا شورای دوره ششم بتوانند تصمیم قاطع و منطقی برای این پروژه اتخاذ کنند.

کد خبر 510879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.