تأثیر "سامانه تصمیم "در کاهش میزان طلاق‌ها

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: مقایسه آمار سه ماهه اول سال جاری با سه ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که به لحاظ میزان سازش زوجین تفاوت چندانی نداشتیم و حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد مراجعات به سازش رسیده و بازگشت به زندگی مشترک دارند.

به گزارش ایمنا، بهزاد وحیدنیا، با بیان اینکه سامانه تصمیم سامانه مداخلات روانی و اجتماعی برای کاهش طلاق در سطح کشور است که با همکاری و مشارکت قوه قضائیه فعالیت می‌کند، گفت: در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر این سامانه راه‌اندازی شده است و مراکز مشاوره سازمان بهزیستی برای نظارت واحدهای غربالگری و ارزیابی روانی و اجتماعی فعال هستند.

وی اظهار کرد: این سامانه با هدف کنترل و کاهش طلاق از طریق افزایش نفوذ خدمات روان شناختی و ارائه خدمات یکپارچه در سراسر کشور و همچنین در راستای اجرایی شدن تفاهم‌نامه همکاری مشترک با قوه قضائیه برای ارجاع متقاضیان طلاق به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی تحت نظارت سازمان بهزیستی، راه‌اندازی شده است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه همه افرادی که به این سامانه وارد می‌شوند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر اساس نوع مسئله و مکانی که افراد برای دریافت خدمات مشاوره‌ای انتخاب می‌کنند به مرکز مشاوره تخصصی حوزه خانواده ارجاع می‌شوند، افزود: در آنجا خدمات بر اساس استاندارها، توسط مشاوران آموزش دیده و مجرب ارائه می‌شود و در نهایت سازش یا عدم سازش را به قوه قضائیه اعلام می‌کنند تا بقیه مراحل طی شود.

وی اعلام کرد که سازمان بهزیستی علاوه بر راه‌اندازی سامانه تصمیم برای کاهش طلاق، ظرفیت‌هایی را هم بسیج کرده است تا کلینیک‌های مددکاری برای ارائه خدمات مددکاری اضطراری فعال شوند و افراد در صورت نیاز به این کلینیک‌ها ارجاع شوند. همچنین اگر افراد دارای مشکلاتی از جنس مشکلات روانشناختی حاد یا مشکلات تخصصی که در سایر سطوح روانشناختی هستند به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند و خدمات تخصصی را دریافت می‌کنند.

وحیدنیا مسیر درست تر تأمین خدمات را تمرکز بیشتر به اقدامات و مداخلات پیشگیرانه‌تر آموزش و روانشناختی در مراحل قبل، حین و بعد از ازدواج عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۵ استان در خصوص مشاوره‌های سایر انواع دعاوی خانواده وارد چرخه خدمت شده‌اند و در تلاشیم تا آخر سال جاری ۱۲ استان دیگر به این چرخه اضافه شوند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر یاری‌برگ‌ها یا یارانه‌های مشاوره‌ای برای نیازمندان نیز توسط بهزیستی احصا و پرداخت می‌شود تا این افراد نیز بتوانند از خدمات تخصصی استفاده کنند.

وی در ادامه از تشکیل سامانه جامع دفتر خدمات مشاوره‌ای سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: در حال حاضر سامانه جامع دفتر خدمات مشاوره‌ای سازمان بهزیستی شکل گرفته است که همه سوابق تخصصی مداخلات در همه حیطه‌ها ثبت می‌شود و امکان نظارت تخصصی دولت را بر خدمات فراهم می‌کند که این موضوع نیز در توسعه خدمات کیفی مؤثر خواهد بود.

وحیدنیا در ادامه به تأثیر "سامانه تصمیم" در میزان طلاق‌ها در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: مقایسه آمار سه ماهه اول سال جاری با سه ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که به لحاظ میزان سازش زوجین تفاوت چندانی نداشتیم. البته حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد مراجعات به سازش رسیده است.

به گفته وی، همچنین ۱۶۸ هزار و ۴۸ خدمت و جلسات مشاوره‌ای در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ ارائه شده است اما در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۱ هزار ۶۸۹ جلسه ارائه شده است. همچنین ۴۳ هزار و ۷۶۸ جلسه غربالگری نیز برگزار شده که هزینه آن توسط دولت تأمین می‌شود.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برنامه‌های نگهداری و مراقبتی بعد از سازش یا حتی بعد از طلاق و فرزندپروری، از موضوعاتی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و منابع لازم در این زمینه دیده شود. البته سازمان بهزیستی در برنامه جامع ارتقا کیفیت زندگی خانوار پیش بینی‌هایی کرده است که امید است بتوانیم در تعاملات بین بخشی منابع لازم را برای پیش برد امر جذب کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 510823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.