ترویج دوباره فرهنگ دوچرخه‌سواری در بریتانیا

شیوع بیماری کووید-۱۹ و اثرات جزایر گرمایی بر زندگی شهری، مدیران بریتانیایی را جدی‌تری از قبل به لزوم بهبود کیفیت زندگی سوق داده که در این راستا، ترویج تردد سبز از محبوبیت خاصی در میان طراحان شهرهای مختلف کشور برخوردار شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان وست‌مینستر، منطقه‌ای پرجنب‌وجوش نزدیک قصر باکینگهام انگلستان همچون سایر نقاط بریتانیا و جهان هر روز در تلاش هستند ایده‌هایی خلاقانه و کارآمدتر برای جذب مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اعمال کنند تا از این طریق، اثرات جزایر گرمایی و آلودگی هوا را به حداقل برسانند. البته بریتانیا یکی از نقاط دنیا با تاریخچه‌ای غنی از فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان مردم به شمار می‌رود به طوری که در اواسط قرن بیستم ترافیک دوچرخه به حدی افزایش یافت که در هر سال مسافت طی شده توسط کاربران این وسیله نقلیه سبز به حدود ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مایل می‌رسید. با این حال افزایش محبوبیت وسایل نقلیه موتوری در این کشور، کاهش چشمگیر تردد سبز را در پی داشت به طوری که بریتانیا طی تنها چند سال در جایگاه بیست و هشتم کشورهای اروپایی دوستدار دوچرخه قرار گرفت.

ترویج دوباره فرهنگ دوچرخه‌سواری در بریتانیا

امروزه بسیاری از مردم انگلستان از دوچرخه تنها برای تفریح و نه تردد بهره می‌گیرند و اغلب، حتی مسیرهای بسیار کوتاه داخل شهری را از طریق وسایل نقلیه موتوری طی می‌کنند. اما خبر خوش این که مدیران اغلب شهرهای این کشور پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ و تشدید بحران تغییرات اقلیمی یک بار دیگر تلاش کرده‌اند فرهنگ دوچرخه‌سواری کهن را در میان مردم زنده کرده و شهرها را از مزایای بیشمار تردد سبز بهره‌مند کنند. در ادامه به تدابیری پرداخته می‌شود که مدیران شهرهای مختلف بریتانیایی برای ترویج دوباره دوچرخه‌سواری میان مردم به کار گرفته و با اثرات مثبت آن مواجه شده‌اند:

ترویج دوباره فرهنگ دوچرخه‌سواری در بریتانیا

افزایش فضاهای دوچرخه‌سواری در شهرها

مصاحبه‌ای که از بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت انگلستان و شهردار سابق لندن در فایننشال تایمز، از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی-سیاسی جهان در لندن منتشر شد از ادعاهای وی مبنی بر ساخت صدها مایل مسیر دوچرخه‌سواری جدید در کشور رونمایی کرد. امروزه در گوشه و کنار کشور پیاده‌سازی پروژه‌هایی به چشم می‌خورد که از اهداف بلندپروازانه جانسون در راستای ترویج تردد سبز پرده بر می‌دارد به طوری که بسیاری از منتقدان پیش‌بینی کرده‌اند در صورت ادامه روند این برنامه‌ها، تاریخچه ارزشمند کشور دوستدار دوچرخه یک بار دیگر در بریتانیا زنده شود. در می سال ۲۰۲۰، دولت مرکزی بریتانیا بودجه اختصاصی قابل توجهی را برای بهبود و احداث زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در اختیار مدیران شهرها قرار داد تا از این طریق به ایجاد فاصله اجتماعی بین مردم در دوران کرونا نیز کمک کند.

ترویج دوباره فرهنگ دوچرخه‌سواری در بریتانیا

در مدت زمانی بسیار کوتاه، سراسر کشور را مسیرهایی کوچک و بزرگ برای دوچرخه‌سواری فرا گرفت، فضاهای عمومی زیادی به پیاده‌روی اختصاص داده شد و "معابر مدرسه" که در آن‌ها تردد وسایل حمل و نقل موتوری در ساعات شروع و پایان مدارس ممنوع بود، شکل گرفت. علاوه بر این در بسیاری از خیابان‌ها قانون ترافیک کم پیاده شد به این صورت که بخشی از این فضاهای عمومی را احداث پارکلت‌ها به خود اختصاص می‌داد و فضای زیادی برای پارک خودروها باقی نمی‌ماند که در نتیجه، ترافیک خودرویی در این خیابان‌ها به حداقل می‌رسید. اگرچه قرار بود تمام این اقدامات به طور موقت انجام شود و پس از پایان پاندمی کرونا وضعیت به روال قبلی باز گردد با این حال، پیامدهای مثبت بیشمار آن‌ها دولت بریتانیا را به استمرار این اقدامات سوق داد.

ترویج دوباره فرهنگ دوچرخه‌سواری در بریتانیا

کمک مالی به مردم برای تهیه دوچرخه‌های الکتریکی

تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، دوچرخه‌های الکتریکی از محبوبیت زیادی در میان مردم بریتانیا برخوردار نبود، اما ظهور کرونا هر روز بر تعداد افرادی می‌افزود که برای خرید این نوع وسایل نقلیه اقدام می‌کردند. گزارشات حاکی است که در آوریل ۲۰۲۰ یعنی درست پس از مرحله اول آغاز قرنطینه‌ها، فروش دوچرخه‌های الکتریکی دو برابر شد و جستجوی عبارت "دوچرخه الکتریکی" در اینترنت به اوج خود رسید. البته بسیاری از مردم بریتانیا از توان مالی تهیه این وسایل نقلیه پاک برخوردار نبودند و همه چیز تنها به جست جو و تلاش برای خرید ختم می‌شد.

دولت بریتانیا اعلام کرده که قرار است از نوامبر سال ۲۰۲۱ طرح آزمایشی پرداخت یارانه خرید دوچرخه الکتریکی را اجرایی کند که در این صورت، مردم تنها موظفند یک سوم هزینه لازم برای تهیه این نوع دوچرخه‌ها را شخصاً پرداخت کنند و مابقی هزینه را دولت به صورت یارانه فراهم خواهد آورد. البته بسیاری از شهروندان بریتانیایی شاکی شده‌اند که مدیران اعمال طرح یارانه دوچرخه الکتریکی را بسیار به تأخیر انداخته چرا که کشورهایی نظیر آلمان از مدت‌ها قبل کمک هزینه خرید این وسایل را برای شهروندان تأمین کرده‌اند به طوری که طی چند سال اخیر، بیش از ۳۰ درصد تمام دوچرخه‌های خریداری شده توسط مردم این کشور از نوع الکتریکی بوده است.

دولت بریتانیا بر این باور است که پیاده‌سازی طرح آزمایشی اختصاص یارانه خرید دوچرخه الکتریکی به مردم می‌تواند به طور قابل توجهی در ترویج تردد سبز در شهرها کمک کند و گرایش افراد دارای این نوع وسیله‌ها را به خودداری از تردد با خودروهای موتوری برای انجام امور روزمره تا ۷۰ درصد افزایش دهد.

ترویج دوباره فرهنگ دوچرخه‌سواری در بریتانیا

تعمیر دوچرخه‌های قدیمی

یکی دیگر از اقدامات مهمی که مدیران شهرهای مختلف بریتانیا برای افزایش گرایش مردم به دوچرخه‌سواری اعمال کرده‌اند، تعمیر دوچرخه‌های قدیمی و کهنه بوده است. در این راستا، ورکشاپ‌های متعددی در نقاط مختلف شهرهای انگلستان برگزار شده که در آن‌ها، نحوه تعمیر و استفاده دوباره از دوچرخه‌های قدیمی به مردم آموزش داده شده است.

وزیر حمل و نقل بریتانیا ادعا کرده است که پس از اعمال اقدامات ویژه از سوی دولت و مدیران شهرهای مختلف، تردد از طریق دوچرخه بین مردم لیورپول تا ۲۲۲ درصد افزایش یافته که این میزان گرایش در شهرهای منچستر، گلاسکو و بیرمنگام به ترتیب تا ۱۶۹ درصد، ۱۴۶ و ۱۳۴ درصد با افزایش مواجه بوده است.

کد خبر 510810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.